Announcement

Collapse
No announcement yet.

Li-po i kulde

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Li-po i kulde

    Hei

    Jeg flyr min wild beast med et 2s thunder power 1300 mah batteri. I det siste jeg har flydd det har jeg hatt problemer med at motoren kutter med en gang. Ute er det vell rundt 2-3 grader. Batteriet er ikke så gammelt heller. Har prøvt det med å kjøre motoren litt rolig inne for å varme opp batteriet litt, men det ble ingen forskjell. Moteren begynte å kutte etter rundt ett minutts flyging. Før kunne jeg fly rundt 15 min uten at motoren kuttet. Noen som vet hva dette kan komme av?

  • #2
    Kulde og lipo er en kjempe dårlig kombinasjon!

    Lipo må være minst 25grader for å virke optimalt, har samme problemet selv, flyr en hjemme laget versjon av wildbeast, mye billigere. Men jeg har samme problem. Løsningen er å varme batteriet til 30-40 grader før du går ut og flyr. Biltema har noe som er greit å varme batteriene med. Lomme varmer funker bra, billig er det også!

    Flyr også et annet 3D fly med lipo, men der ligger batteriet inne i kroppen, og det hjelper mye.

    Noe perfekt løsning finnes ikke, dvs vente på varmere tider er en mulighet. Men neppe aktuelt?

    Happy flight
    Damn these things are hard to fly!

    Comment


    • #3
      Godt å høre

      Det er litt kjipt når motoren kutter når du hovrer noen meter over bakken.

      Comment


      • #4
        Putte det i en sokk?

        Comment


        • #5
          Putte i en sokk, tror jeg ikke hjelper. Problemet er kald luft pga av batteriet ligger på utsiden av flyet! En sokk er ikke vind tett. Den eneste løsningen jeg kan komme på er å varme batteriet før du setter det i flyet!
          Damn these things are hard to fly!

          Comment


          • #6
            Jeg har hatt hell med å isolere utvendig montert LiPo batteri med ett lag 3mm depron + litt tape.
            Dette isolerer nok til at batteriet klarer å holde varmen oppe til det er tomt.
            Som forvarming er det nok å ha batteriet i lommen en stund, eventuelt legge det litt i varmen fra varmeapparetet i bilen før du flyr.

            Comment


            • #7
              Når du bruker batteriet blir det varmt, om du kan beholde varmen virker det bedre enn om den ledes vekk med et utvendig batteri er det sikkert kjekt med en vindtett sokk (depron sokk?)

              Comment


              • #8
                Originally posted by zipzap
                Som forvarming er det nok å ha batteriet i lommen en stund, eventuelt legge det litt i varmen fra varmeapparetet i bilen før du flyr.
                Lommen er et farlig sted, min ble usedvanlig varm etter nærkontakt mellom småpenger og micro-pluggen ..
                Sam Houlder

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Sam
                  Lommen er et farlig sted, min ble usedvanlig varm etter nærkontakt mellom småpenger og micro-pluggen ..
                  Ja, batterier går dårlig sammen med nøkler og småpenger....

                  Comment


                  • #10
                    Kjølebag fra Nille (sammenleggbar) fungerer kjempebra som varmepose til batterier. Varm den opp til ca 35 grader og du har batterier som er varme nok hvis du venter til å montere dem rett før du skal fly.
                    Espen Kvien
                    Gruppeleder F3A
                    Vingtor RC Club
                    f3a.norge@gmail.com

                    Mange fly og mye moro

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Sam
                      Originally posted by zipzap
                      Som forvarming er det nok å ha batteriet i lommen en stund, eventuelt legge det litt i varmen fra varmeapparetet i bilen før du flyr.
                      Lommen er et farlig sted, min ble usedvanlig varm etter nærkontakt mellom småpenger og micro-pluggen ..
                      Da må noe være feil - det skal vel strengt tatt ikke kunne gå an, nettopp pga faren for kortslutning - hva slags microplugg bruker du..?

                      Ben_E
                      Ben-Erik Ness
                      Bergen Modellflyklubb

                      Go FASST or go home... ..build to fly not to crash

                      www.hang.no - Norges nyeste RC-seilflyside med egen database over flysteder!


                      http://www.bmfk.no
                      http://www.jetsofbergen.no

                      Comment


                      • #12
                        Som på bildet
                        Attached Files
                        Sam Houlder

                        Comment


                        • #13


                          Use a normal small cool bag and plastic cool elements - instead of freezing the cool elements warm them in hot water and dry them off before use...

                          Ken Bates
                          Never Mind the Label

                          Comment

                          Working...
                          X