Announcement

Collapse
No announcement yet.

walker dragonfly 4v2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • walker dragonfly 4v2

    Hei
    har kjøpt meg en walker dragonfly 4v2. får den ikke til å fly. begynner bare å "voble" så fort den er av bakken. Vært et par tilfeller hvor den har lettet ordentlig, er ikke mulig å hovre m den. Og det finnes jo ingen form for justeringer, annet en trimmen på kontrollen og vekt av rotorbladene.... noen som har noen innspill om hva som er årsaken til dette. Og er det noen som har samme modell som er fornøyd med sin, som faktisk flyr. tar gjerne imot anbelfalniger om andre elektro helier i ca samme prisklasse oxo.

    på forhånd takk
    -Maximuz-
    Johnny Rosenlund
    -------------------------------
    Helgøya Modellfly klubb
    Rena Modellfly klubb

  • #2
    Slark noe sted eller blader som ikke er på linje?

    Comment


    • #3
      Har samme problem med 2 slike her jeg også, går bra helt til de er i lufta noen sek, så vobler jævelskapen så det detter i bakken .
      har skiftet rotorblader, lager og linker , men like ens. kontrolert lager på hovedaksel, kontrolert rotoraksel , alt ok. Må være noe med gyro, servoer tror jeg ...

      -Exlex-
      ____________________
      : -Exlex-
      : Thor Arne Jensen
      :::::::::::::::::::::::::::

      [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

      Comment


      • #4
        Antar dette er et FP. Sitter bladene godt fast eller er de løse? FP bladene skal sitte ganske godt fast og de må være på linje med hverandre og vinkelrett på flybaren ellers wobbler det.
        Gyroen styrer bare rotasjon og påvirker dermed bare logring med halen.
        Om servoene hopper frem og tilbake vil det selvsagt wobble.
        Er flybaren sentrert og på linje med delen den er festet i?
        Tracker bladene godt?
        Er de like tunge?

        Comment


        • #5
          ja dette er ett fp helikopter. har prøvd med løse blader og ganske stramme blader. ja alt dette ser ut til å være i orden. men gyroen styre ikke bare halen. hvis jeg holder helikopteret i luften med henda og bryter det lit til sidene begynner gyroen og rette opp helikopteret og tvangstyrer servoene. så det virker som om det kan være noe m gyroen. ikke veit jeg. Et annet problem var at flybarene vrei seg men dette er ordnet på. takker for all hjelp og tips jeg kan få.
          -Maximuz-
          Johnny Rosenlund
          -------------------------------
          Helgøya Modellfly klubb
          Rena Modellfly klubb

          Comment


          • #6
            Da har dere i så fall noe jeg aldri har hørt om. Har et Twister med denne boksen som styrer alt + et T-Rex med separat gyro og i begge påvirkes kun halerotor. Når man har en separat gyro kobles denne inn mellom mottakers utgang for ror og servoen som styrer halerotor ergo kan den ikke påvirke noe annet.

            Wobbling må nødvendigvis komme av ujevnt løft og/eller slark.
            Det er klart at om servoene som er festet til swashplata begynner å bevege seg regelmessig og i takt med rotor så kan man sikkert få wobbling men wobbling krever at frekvensene faller sammen og forsterker hverandre så det virker ikke helt sannsynlig. Om servoene forstyrres og jobber men vilkårlig så vil det bli vanskelig å fly men neppe wobbling.

            Tracker bladene jevnt?

            Har dere sjekket at bladene har akkurat samme vinkel i forhold til flybar?
            Det skal ikke rare forskjellen til før det wobbler. Finn noe helt rett og legg over rotortoppens senter og se at begge bladene er på linje og se til at de sitter så fast at de ikke flytter seg når du flyr.

            Comment


            • #7
              oki.... men helikopteret begynner å rette seg opp igjenn hvis det jeg bikker det til siden..... skal sjekke tracking og gå over alt en gang til. skriver mer når dette er sjekket. Er det noen andre som har walkera 4v2 som er fornøyd med sin?
              -Maximuz-
              Johnny Rosenlund
              -------------------------------
              Helgøya Modellfly klubb
              Rena Modellfly klubb

              Comment


              • #8
                Å du mener det prøver å rette seg opp om du bikker det med rotoren i gang ??
                I så fall er det en gyroeffekt men det er ikke gyroen på heliet som står for det. Det er kun et resultat av at rotoren snurrer. Samme effekt som gjør at en snurrebass står...har ikke noe med halegyroen å gjøre.

                Om servoene beveger seg så er det nok bare fordi de ikke klarer å holde igjen...

                Comment


                • #9
                  oki. da er det som gjør det da.... skal gå over alle linker, vinkler og slik jeg så skriver jeg mer etter dette... takker for svar.
                  -Maximuz-
                  Johnny Rosenlund
                  -------------------------------
                  Helgøya Modellfly klubb
                  Rena Modellfly klubb

                  Comment


                  • #10
                    Lette litt på nettet etter wobbling og det er mange teorier ute.
                    Du kan sjekke rcuniverse og rcgoups.
                    1 var at motor og tannhjulet til rotoren var for tight og/eller ujevnt men en allmen oppfattning er akkurat at det ene bladet har en litt annen vinkel enn det andre så er meningene om bladene skal være skrudd fast eller ikke like mange som de som har meninger. Jeg har hatt samme wobbling men den får jeg alltid bort ved å få bladene på linje med hverandre.
                    Når de er godt skrudd fast så de ikke forskyver seg mens jeg flyr så kommer ikke wobblingen. Hadde ett som ikke lot seg skru ordentlig fast som forskjøv seg ved brå throttle endringer, det resulterte ofte i wobbling.

                    En del holder på å stive opp rotorhodet.

                    Comment


                    • #11
                      Hei
                      Har du like lange rotorblader på begge sider, dersom disse ikke er helt like blir det store viberasjoner.
                      Cessnaknuseren
                      Bjørn Sandbæk

                      Dæ går litt mindre lim nå.

                      Comment


                      • #12
                        lavfrekvent wobbling som blir verre og verre kommer av at et blad (eller begge) svinger svakt bakover. Løftsenteret på bladene flytter seg i forhold til hengslen i rotoren sånn at de skaper problemer. Løsningen er å stramme bladboltene hardt, og passe på at baldene står svakt fremover i rotasjonsretningen og har samme vinkel før du tar av.

                        Det går også an å kjøre løse bolter med et fjærsystem som holder bladene passelig fremover. Geoffrey109 på rcgroups selger et sett med fjærer billig. Her ser du hvordan han gjorde det: Fixed Pitch Blade Fix..... - RC Groups


                        Jeg foretrekker å stramme bladene.

                        Comment


                        • #13
                          hei igjenn. Ting tar tid.
                          Har sett litt på helikopteret igjenn, det vi gjorde nå var å kjøpe rotorblader fra E-sky sin honneybee. Og da var problemet løst. forskjellen på bladene var ikke stor, bare litt smalere de nye bladene. Tyder vel på at de andre bladene ikke var tracket? og mulig en liten vekt forskjell?

                          Angående den fjæra, så går ikke det så bra på walkera'n, rotor bladet sitter skrudd opp i rotorhodet, litt vanskelig å forklare mem kan poste bildet snart.
                          -Maximuz-
                          Johnny Rosenlund
                          -------------------------------
                          Helgøya Modellfly klubb
                          Rena Modellfly klubb

                          Comment


                          • #14
                            når du bytter blader må du jo tracke inn på nytt ved å justere så begge bladene går i samme plan, justeres ved åt du får lik vinkel på begge rotorbladene. hvis du har tilgang på ei kjøkkenvekt så kan du jo fort veie de å se om det er mye forskjell på de. det er som regel lett å fikse med en runde teip eller to.
                            Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
                            www.airheads.no

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by ThomasB
                              når du bytter blader må du jo tracke inn på nytt ved å justere så begge bladene går i samme plan, justeres ved åt du får lik vinkel på begge rotorbladene. hvis du har tilgang på ei kjøkkenvekt så kan du jo fort veie de å se om det er mye forskjell på de. det er som regel lett å fikse med en runde teip eller to.
                              Ja stemmer det, men eneste som jeg får gjort av justeringer av tracking er å bryte/bøye bladene. er ingen annen form for justeringer. men det er rart at alt er helt bra bare ved å bytte blader fra et annet heli, nå skal det sies at dette helikopteret er vel noe av det billigste du får tak i dag tror j.
                              -Maximuz-
                              Johnny Rosenlund
                              -------------------------------
                              Helgøya Modellfly klubb
                              Rena Modellfly klubb

                              Comment

                              Working...
                              X