Announcement

Collapse
No announcement yet.

overføringer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • overføringer

    jeg har flydd modellfly i 1 år nå. før sesongen kommer skikkelig i gang, har jeg nå 2 nye modeller liggende som er ferdige for jomfrutur. dvs nesten ferdige. den ene, en flair spitfire og den andre en Flamingo2001.
    Dette er jo to vidt forskjellige typer fly, men det som er felles for begge.... Jeg liker ikke overføringene mellom servo og ror. det er greit på rorsiden, med montering av rorhorn. det fungerer greit, men hva med andre siden? Begge modellene har stive stag, og jeg har brukt det som var brukt på mitt første trainer fly, nemlig slike små ståldingser som du setter på servoarmene og stikker stengene gjennom. så skrur du til en liten skrue og det sitter. noen som har noe bedre????

    elles ang. min spitfire.... hvordan lager jeg en elegant 1,5 grader vinkel på motoren for å unge hva dere kaller torks(?) eller sidedrag(?)?

    glad for all hjelp!

  • #2
    Personlig bruker jeg Z-bend tang på stengene som skal i servohornet, og loddehylser i andre enden (lita hylse med gjenger som du lodder på stanga) med tilhørende stållinker. Plastlinker har kostet med 1 modell allerede så det bruker jeg ikke mer. Faren med slike linker på servosiden som du beskriver er at de kan skru seg opp, så bruk locktite på skruen når du har justert ferdig.

    ARF modeller har ofte ferdig skråstilte firewalls, ellers må du legge under noe på motorbukken for å få ønskede vinkler.

    -Exlex-
    ____________________
    : -Exlex-
    : Thor Arne Jensen
    :::::::::::::::::::::::::::

    [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

    Comment


    • #3
      Ville brukt Z-bend som nevnt av Excomm, såfrem du har justering i ror enden. Varianten du nevner har jeg selv kun benyttet på lette elektromodeller og da har jeg laget hakk i pianotråden først og godt med locktite. Så godt som alle modeller har innebygget sidetrust i firewall. Er dette ikke tilfelle kan du benytte metallskiver under motorbukken.

      Mvh
      AndersHJ

      Comment


      • #4
        Min favoritt er Ball-link Den gir 0 slark og er sikker som helst.
        Er du usikker så er det sånn type jeg mener :

        http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin...?&I=LXD907&P=7

        Og det finnes loddehylser for å lodde gjenger til den enden av stangen som ikke har det (eller er det snakk om plastikkhylse er det bare å ta en gjengebit med riktig gjenge og skru den fast.

        Dette er en veldig enkel og nøyaktig måte å legge opp roroverføringer på, jeg bruker helst Ball-link på både servoside og rorside.

        Og dette er utstyr som kan anskaffes på enhver lokal hobbybutikk som forhandler modellflyutstyr.
        Ønsker dere en god dag på feltet !
        Birger Mork

        Mine besittelser :
        Flygreier (Massevis)
        Heligreier (En Mini Titan)
        Bilgreier (Et par stk.)

        Comment


        • #5
          Å tro at ball-link blir så mye bedre, er nok å stole på julenissen... Du fjerner riktignok my slakk (som du ikke nødvendigvis har med z-bend og vanlige linker heller..). Bruker du ball-link flytter du ledd ut på siden av rorhornet, som vil flekse ved påkjenning.. Med mindre du bruker doble rorhorn med kula i mellom, og aluminium servoarmer..
          Bygger bedre enn jeg flyr...
          ARF? Nei takk!

          Comment


          • #6
            hva er en z- tang?
            ellers må jeg bare si at takk for utrolig generøs hjelp her inne

            Comment


            • #7
              Denne f.eks.:http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin...?&I=LXXC81&P=0 De finnes her hjemme og, fant en hos Norwegian Modellers, men den var det ikke noe bilde av på web'en. Men jeg tror det er samme tanga. Det er mulig å lage z-bend uten spesialverktøy og, men det krever "litt" øvelse..
              Bygger bedre enn jeg flyr...
              ARF? Nei takk!

              Comment


              • #8
                De fleste hobbypushere har eller skaffer z-bend tenger...
                her er også en : Nortrading

                -Exlex-
                ____________________
                : -Exlex-
                : Thor Arne Jensen
                :::::::::::::::::::::::::::

                [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

                Comment


                • #9
                  Må jo forsvare Ball-link litt til, tror det er minimalt problem at hornene flekser, mine standard servoarmer gjør ihvertfall ikke det. Og det skal vel være snakk om "store" påkjenninger før man i det hele tatt vil merke noe til det under flygning.

                  Og tror det er bedre med den eventuelle lille fleksingen som vil finne sted.
                  Det er bedre med ror som har null slark og kanskje rorbending, en et ror med litt slark og 0 fleksing.

                  Men for all del, har brukt massevis med Z-bend selv også. Men Ball links blir tightere syntest nå jeg.
                  Ønsker dere en god dag på feltet !
                  Birger Mork

                  Mine besittelser :
                  Flygreier (Massevis)
                  Heligreier (En Mini Titan)
                  Bilgreier (Et par stk.)

                  Comment

                  Working...
                  X