Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lading av Li-Po batterier

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lading av Li-Po batterier

    Jeg har nettopp skaffet meg 3 stk FlightPower Extreme 3 celler Li-Po batterier (2500 mAh). Jeg bruker en Apache lader.
    Når batteriene er ferdig ladet, er de like kalde som før lading. Er dette normalt og ok?
    Når jeg lader NiMh og NiCd batterier, er de alltid ganske varme når ladingen er ferdig.
    Arnfin
    ........................................
    Fly:
    Cessna 177 Cardinal on floats (Magnum 91 4 takt)
    Seamaster (Irvine 53 2-takt)
    Wingo (Phasor 15-3)
    Soarus Sports El.glider (600 børste)
    E-Starter (Axi 2212-24)
    ThreeDee - Scorpio (Himax C2812-1200)
    C-17E Biplane (Himax C2812-1200)
    Formosa (Himax C2812-1200)
    Tiger Moth 400 (Axi 2212-20)
    Cessna Skywagon 185 elektromodell
    Heli:
    Twister Bell 47
    Raptor 50 V2 (TT 50 Pro)
    Radio:
    Graupner/Jr MX-12
    Spektrum DX7

    mail: arntum@broadpark.no

  • #2
    Vet du hvor høy ladestrøm den laderen lader med?

    Når jeg lader mine LiPos på 1C (tror jeg, 0,7A på 700mah) blir dem ikke varme under- eller etter lading.
    Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
    er der ingen der kender dem.

    Comment


    • #3
      Har aldri opplevd at mine lipos blir varme under eller etter lading. Under og etter utlading derimot...

      Vil tro at det er helt normalt at de ikke varmes opp under riktig lading!
      Torgeir K. Haugstad

      Comment


      • #4
        Varme LiPo under lading = problemer.
        ----------------
        Haldor
        ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

        Comment


        • #5
          litt over 1C?

          Hei!

          Hvor strenge er lipobatteriene på det å lade med 1C? Jeg har et 700 mah batteri. Kan jeg lade dette på 800? Har ingen innstilling som lader med 700...
          Simen

          Why drink and drive, when you can fly so high?!

          Comment


          • #6
            Lad aldri dine lipoer med over 1 C!!! har ikke laderen din en strøm som matcher, så velger du den under. Dette er skumle batterier hvis de behandles feil, så better safe than sorry.
            Yey though I walk through the valley of shadow and death, I will fear no evil, for I am at 8000 feet and climbing\".

            Comment


            • #7
              For å kaste litt bensin på bålet...det er finnes LiPo batterier som man fint kan lade opp med over 1C. Jeg gjør dette hele tiden Ja, opp til 2C faktisk. Man korter derimot ikke ladetida så drastisk ned som man tror. Produsentene, derimot, vil ikke gå ute og bekrefte dette offentlig, og jeg har heller ikker anledning til å si hvilke pakker det gjelder. Men de som har flydd med meg vet jo hva slags pakker jeg bruker....

              Derfor....gjør som WM sier og hold deg til 1C eller under. Da er du trygg. Ingen vits i å leke med ilden her!!!

              Og WM...hva med et gulfugl møte snart?!? (way off topic så svar tas på PM)
              Odd Sundet
              http://www.imacnorge.no

              Comment


              • #8
                Hvorfor kan sdu ikke si hvilke pakker det gjelder?
                Simen

                Why drink and drive, when you can fly so high?!

                Comment


                • #9
                  Siste del av ladekurven til LiPo er veldig flat, det skall bare ikke komme for mye inn, derfor blir de ikke varme under lading, og derfor tåler de ofte noe mer en 1C.
                  Blir en LiPo pakke varm under lading er den enten skadd eller du har tøyd C -grensa for langt.
                  'Airspeed, altitude and brains. Two of these three are always necessary to complete a safe flight'.

                  Ørjan Rapp

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Flydude
                    Hvorfor kan sdu ikke si hvilke pakker det gjelder?
                    Fordi det generelt ikke er å anbefale å lade over 1C, samt at jeg lovet forhandler å ikke gå ut med produsentnavnet.
                    Odd Sundet
                    http://www.imacnorge.no

                    Comment


                    • #11
                      Siden topic sier hvordan lade lipo så slenger jeg dette inn her:

                      Det går greit å koble laderen (apache kjøpt hos griffin) til et bilbatteri....?
                      Huff nå spør jeg dumt, men skitt au.... Det jeg mener; et bilbatteri klarer å levere det det må av strøm?

                      Evnt. andre stømkilder? Har hørt snakk om PSU til pc...

                      Batteriet er forøverig det samme som nevnt i post nr. 1

                      PS:Får jeg svar på dette blir det kanskje en liten tur (med film og bilder ) med t-rex'n i kveld bare jeg får manna meg opp... (og satt det opp riktig...)
                      Espen Melby

                      :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                      Comment


                      • #12
                        nå har jeg ikke lipo selv men vurderer å annskaffe. når det gjelder å bruke bil batteri som strømkilde til laderen så er det helt ypperlig. det er vel det de er ment til at man kan lade ute i felten fra bilen. Hjemme kan du sikkert bruke en pc strømforsyning den vil helt sikkert levere mer en nok.
                        Tom Nohr
                        Tennisveien 9
                        2450 Rena

                        Frsky taranis 9+
                        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                        + diverse små ting

                        Comment


                        • #13
                          GWS oppgir 1.5C som maks ladestrøm for sine pakker, 1C er ikke noen universell sannhet, men konsekvensene av overlading er såpass skumle at man bør kanskje holde seg innenfor det produsenten anbefaler.

                          Så lenge påtrykket spenning ikke kan overstige 4.2V/cell er det uansett bare de første 20min som blir kortet ned, lite vits å presse noen grenser pga. det.

                          Comment


                          • #14
                            Funker det å bruke vanlige kabelsko mellom lipo og lader/esc? Eller bør det være noe av bedre kvalitet?

                            Da er det altså 1 time på lading eller bør det stå litt over?
                            Noen forskjell på første lading kontra de neste?
                            Espen Melby

                            :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                            Comment

                            Working...
                            X