Announcement

Collapse
No announcement yet.

Smøringg med grease på Heli Byggig

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Smøringg med grease på Heli Byggig

    Hei.
    Jeg har bare så vidt begynt å titte i manualen til mitt nye Sceadu 50 heli, som straks skal bygges. I manualen strår det at man skal påføre grease på enkelte deler i rotorhodet, og ellers i endel mekaniske deler.
    Enkelte sier at dette bare er tull, og det beste er om det er tørt pga all støv og dritten som olje og grease samler til seg.

    Hva skal jeg forholde meg til??
    Er det en spesiell grease jeg skal bruke, og hvor får man kjøpt den..
    Hans Idar Haldorsen
    Alta

    Sceadu Evo 50
    T-Rex 450 SE
    E-starter
    U Can Do 3D Elektro
    Great Planes Revolver 50

  • #2
    Som tommelfinger regel så bør det ikke tyte med fett, grease eller olje. Da dette som du sier tiltrekker seg masse støv og dritt. Men noen deler bør smøres, eksakt hva står vel nevnt i bruksanvisningen regner jeg med. Så regelen da, når du først skal smøre er at du ikke har på mer en akkurat nødvendig, bare en film med smørsel er nok. Gjevnlig ettersmøring er også lurt da fett og olje har en tendens til å rømme ut og forvinne.

    Akkurat hva slags type smørsel du skal bruke kan variere stort, det finnes mengder med forskjellige typer og fasonger. Men det er lurt at det du smører med ikke er for tynt, slik at det forsvinner etter en tur i lufta. Det må heller ikke reagere med plast og gumme etc. Molybden fett er vel noe som fungerer rimelig bra.

    Går du på vanlige bensinstarsjoner så finner du sikkert tuber med tykk fett.
    Runar Isaksen
    risaksen@bluezone.no

    Comment


    • #3
      Rengjør av og til hvis det begynner å tyte ut fett fra deler slik at du unngår skitt samler der, smør av og til ved behov. Ikke kjør tørr slik at smidigheten forsvinner.

      Jens Eirik

      Comment


      • #4
        Mange takk..
        Jeg er evig taknemlig fo dette forumet..
        Bor i Alta, og helimiljøet her er ennå forholdsvis lite. Derfor helt gull å få svar på ting man lurer på her..
        Hans Idar Haldorsen
        Alta

        Sceadu Evo 50
        T-Rex 450 SE
        E-starter
        U Can Do 3D Elektro
        Great Planes Revolver 50

        Comment


        • #5


          Prøve Model Motors (AXI) 'high quality grease' fra Griffin...

          Comment


          • #6
            Selv lever jeg i den tro at det er greit at det tyter litt fett; da vil dritt og lort samle seg i dette fettet som ligger å tyter utenpå lagrene istede for at dritten får fri adgang til å feste seg i fettet som ligger i selve lagrene. Men for all del; lagrene skal ikke "plane" i fettet heller da...

            Comment

            Working...
            X