Announcement

Collapse
No announcement yet.

Elektro helikopter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Elektro helikopter

    Heisann.

    Halr holdt på med RC i flere år, men mest bil og båt. Har bestandig hatt lyst på helikopter men har sett på det som utrolig vanskelig å kontrollere samt at kræsjene er dyre.
    Men har lyst til å lære meg å håndtere helikopter. Har derfor sett litt på slike elektro helikopter da jeg har lyst til å begynne med et slikt heli.

    Men blir helt forvirret i den store heli verdenen. Derfor håper jeg dere kan hjelpe meg litt.

    Tror egentlig det blir lite inneflyging siden vi har så mye "stæsh" rundt omkring i stuen, og ser for meg at helikopteret flakser både hit og dit mens pynteting fyker gjennom luften. Men blir nok å fly litt inne alikavell :P

    Derfor er nok uteflyging ved stille sommerdager mest aktuelt.

    Er også veldig stor fan av skalakropper, må nesten få tak i en skalakropp til det helikopteret jeg blir å kjøpe.

    Er også ganske greit hvis helikopteret kommer ferdig bygd og oppstilt, med sender/servoer/gyro osv.

    Har sett fort på noen modeller; Twister, Honey Bee, Jabo II osv osv.....
    Jabo II får man Airwolf kroppen til...stilig.
    Men hvordan er disse egentlig?

    Siden jeg etterhvert har lyst til å ta steget til fuel helikopter er det vel kanskje like greit å kjøpe et elektro heli med vridbare blader (CP?), slik at jeg lærer å styre vridningen/turtallet med en gang?

    Er også kjekt, kanskje et must at jeg kan kjøpe en simulator og koble kontrollen til pc`n for trening.

    Har ikke lyst på et heli som bare utfører de mest grunnleggende tingene, slik at jeg blir lei og må kjøpe et nytt etter kort tid. Trenger heller ikke være noe seriøst 3d heli. Men en mellomting, slik at man kan loope og slikt når man blir god nok.

    Er jo også kjekt hvis det er litt stabilt i luften, og ikke oppfører seg som en kopptue i luften.

    Er jeg langt unna noe oppdrivelig nå, eller har dere noen gode tips på elektrisk helikopter som kanskje er i nærheten av ønskene mine??

    Som sagt så er skalakropp viktig, liker ikke de standard helikoptrene noe særlig når det gjelder utseende.

    Slike heli`er selges jo for 1800,- og oppover. Vet ikke hvor høyt jeg må gå for å få et greit sett? 2500? 3000?

    Håper dere tar dere tid til å svare...så vil nok en ny, ustø, pilot melde seg snart

    MVH
    ARC Cessna - Multiplex Mentor - Multiplex Easyglider- HK450PRO - T-rex 550e BeastX - T-Rex 450 Sport BeastX

  • #2
    hvis du skal ha ett kopter som er stabilt og fint og lett å fly er ikke micro det rette. da må du opp i str. det er kommet endel større helier på markedet, men en komplett pakke med radio og servoer/gyro og batterier blir fort 6-10 tusen uansett hva du skal ha deg. micro heli med cp er ikke lette å fly. men hvis du likevel vil ha det,kan du kjøpe deg en twister cp2. den looper/roller osv. den koster under 3 tusen ink. radio, lipo batt. og lader
    Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
    www.airheads.no

    Comment


    • #3
      Ok.

      Hva vil dere erfarne flygere anbefale av fixed pitch eller collective pitch til en nybegynner?

      Er det så mye vanskeligere å fly CP?

      Tenkte bare det var like greit å begynne rett på CP og lære det med en gang, så kan jeg det hvis jeg en gang skulle kjøpe fuel helikopter.

      Eller bør jeg begynne på FP??

      Noen som vet om plasser de selger skalakropper til slike elektriske helikoptere?

      MVH
      ARC Cessna - Multiplex Mentor - Multiplex Easyglider- HK450PRO - T-rex 550e BeastX - T-Rex 450 Sport BeastX

      Comment


      • #4
        Det finnes flere alternativ til Twister CP dvs Honey Bee CP 3D osv...

        Et heli som ennå er litt ferskt her i norge er Dragonfly 22A det koster Ca. 2700,- komplett, det er en kopi av MS Hornet CP II dvs alle delene passer! Det skal være mere stabilt i forhold til Twister CP og disse to motors heli som mange her på forumet flyr!

        Selv har jeg et sånt på vei i posten, det er litt større en Twister og derfor skal det være mere stabilt. Og så har det ikke en hale motor som skal byttets hele tiden!

        Her i landet er det www.greatwings.no som selger det.

        Uansett hva du velger så skal du huske at det koster mye mere å krasje et CP heli i forhold til et FP heli som Twister, og krasje det gjør vi alle før eller senere

        Happy landing
        Damn these things are hard to fly!

        Comment


        • #5
          Glemte en ting, du får skala kropper til alle disse "små" elektrisk heli. Du finner mange tøffe skala kropper på www.helihobb.com
          Damn these things are hard to fly!

          Comment


          • #6
            Er nybegynner selv og begynte med en Twister FP, nå går det mest tid på T-Rexen.
            Skulle jeg startet igjen hadde det blitt CP med en gang til tross for at krasj blir dyrere etc etc men jeg hadde kompensert med mer tid på sim.
            Per idag har jeg lite tid på sim og mer med Twisteren, Twisteren er klart mer moro. Flyr inverted på sim men ikke testet i RL, mye mer sim først...

            Om du er tålmodig, flink til å lese (finne tips på nettet) og forsiktig går CP helt ok. Bare min mening...

            Comment


            • #7
              Takk for hjelpen så langt.

              Er av den forsiktige typen som bestandig begynner i det små, og er forsiktig med nye ting (helt til jeg mestrer dem, da tar det av )

              Tror nesten jeg går for CP. Men hvorfor er et krasj så mye dyrere med CP enn FP?

              Blir nok å bruke mye tid på en simulator....synes det er artig å fly simulator.

              Skal undersøke det Dragonfly 22A helikopteret.

              Har sett på følgende helikoptere i dag:
              - E Sky HoneyBee 2 CP
              - E Sky HoneyBee 2 FP
              - Jabo II FP
              - Twister CP
              - Zoom 400 (vet ikke hvor dyrt dette blir med radio/gyro osv)
              - Trex 450x (kanskje litt i dyreste laget som nybegynner heli)

              De 4 øverste ligger på 1800-2500 (cirka)

              Noen klare anbefalinger blant disse? Andre som er verdt å titte på?

              MVH
              ARC Cessna - Multiplex Mentor - Multiplex Easyglider- HK450PRO - T-rex 550e BeastX - T-Rex 450 Sport BeastX

              Comment


              • #8
                Jeg vurderte også en av de minste mikroheliene til å starte med, men så etter hvert som jeg leste mer om dem så endret det seg mer og mer mot større el-heli... Jeg kommer nok til å ha de samme bruksområdet og tilnærmingsmetoden du ser for deg, med litt rolig flyging og en ikke alt for bratt opplæringskurve...

                Det som er den største forskjellen rent prismessig er at elektronikken på de større el-heliene er litt dyrere. All plasten får du for 1500,- på f.eks Trex'en, noe som ikke er veldig mye. Til og med jeg som student burde klare å holde dette i drift året igjennom uten alt for store innhogg i lommeboka. Forutsatt at jeg ikke lander for mye på skakka....hehe

                Fikk kjøpt trex brukt og klør i fingra etter å få det i lufta. Må bare skaffe meg batteri, lader + litt andre småting. Driver å terper på pc'n enn så lenge...

                Ja, det er litt dyrere enn de billigste alternativene....men...

                Se litt i denne tråden også:
                (MFN) ModellflyNytt.no
                Espen Melby

                :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                Comment


                • #9
                  Grunnen til at CP er dyrere å krajse med er på grunn av at rotor hodet består av mange bevegelige deler. Med andre ord , det er flere dele som kan gå i stykker i et krasj en det der er på et FP heli!
                  Damn these things are hard to fly!

                  Comment


                  • #10
                    Esmel: Leste linken din. Forsto det slik at på T-rexen så burde man kjøpe helikopter for seg og elektronikk for seg. Samt at det var en del deler og oppgraderinger som måtte gjøres før at dette var presist og ok?

                    Og at på de komplette pakkene til rundt 2500 så ryker fort motor og slikt? Stemmer dette?

                    Er egentlig ikke interesert i å kjøpe et helikopter til 2500 kr for å bytte motorer og deler ofte. Da kan jeg egentlig spare litt lenger å satse litt større og mer kvalitet. Trodde bare at disse pakkene til 2500 kr var slitesterke (utenom kræsj da).

                    Noen som har tips på et radiosett med mottaker og servoer, må ha tilgang til å kjøre simulator på pc, som passer i f.eks T-rex? Holder på å sammenligne priser, og sette opp utstyr jeg trenger.

                    MVH
                    ARC Cessna - Multiplex Mentor - Multiplex Easyglider- HK450PRO - T-rex 550e BeastX - T-Rex 450 Sport BeastX

                    Comment


                    • #11
                      Det største problemet og årsaken til at pengene løper i begynnelsen er ikke slitasje men kræsj.
                      T-Rexen virker billig men blir ikke det når du har fått alt i hus.
                      "Full pakke" får du vel for ca 4 flere steder og den vil være flybar lenge om batteriene som følger med er ok. Men det er en vesentlig forskjell mot de andre microene og det er at det ikke følger med radio.

                      Når det gjelder valg av radio så bør du tenke deg nøye om med hvor du vil med hobbyen. Du finner Hitec Eclipse eller Futuba's tilsvarende helt ned i 2-2500,- på nettet men skal du over på fuel etterhvert kan du fort få behov for 8 kanaler og da snakker vi radio rundt 4-15'

                      Så en T-Rex pakke med radio, batterier og lader koster deg fort 8-10'.
                      Esky FP er flybar inkludert alt du trenger for helt ned i kr 1500,- om du er god på nettet. Og da med sim kabel, batterier og lader.

                      Selvsagt kommer man her til å ville ha flere batterier etc etc men det er fortsatt en annen prisklasse.
                      Kan også love at jeg var glad for å ha trent mye med den vinglete Twisteren første gang jeg fikk T-Rexen i lufta. Nå etter mye lesing på Trextuning og Raptortech + flittig bruk av dette og 3 andre fora har jeg endelig fått et oppsett som er rimelig lett å fly.

                      Få radioer kommer med servoer som passer et microheli, du må ha microservoer og det følger vanligvis med standardservoer.

                      Når det gjelder T-Rex så er det akkurat kommet en ny 2800 kv motor, det kan være lurt å satse på 35A ESC så den på sikt takler enda større motor. Du behøver batterier på opp mot eller rundt 2000 mah, Li-Po ikke Li-Ion og kapable til å levere 10-12C. Kjøp gode servoer med en gang. Align sine holder nok men neppe stor margin. Få XL varianten med en gang, lengre halebom og rotor. Skal du ha ekstra blader så er det kommet treblader med plast rot som skal være bra, karbonbladene virker også ok. Dropp Align/telebee gyroen som gjerne følger med, mange inkludert jeg har problemer med å få den til å funke tilfredstillende.

                      Som du sikikert skjønner, de 2 nederste på lista de er en helt annen greie enn de 4 første...

                      Comment


                      • #12
                        Hmmm...ble litt usikker nå.
                        Mye vil ha mer, ikke sant?

                        Har nettop kjøpt meg monstertruck (Savage 25) så hadde egentlig ikke lyst til å svi av så mye penger på el. helikopter. Etter hvert som jeg lærer å fly helikopter vil jeg nok oppgradere til et noe stort fuel helikopter uansett.

                        Tror ikke jeg skal ta helt av nå i begynnelsen med pengebruk. Så vil Dragonfly 22A eller E-Sky HoneyBee 2 3d kanskje gjøre nytten for å lære seg de grunnleggende øvelsene før jeg begynner på fuel heli?

                        E-Sky HoneyBee 2 CP 3d komplett kit har jeg sett til 2200,- inkl frakt, ekstra hovedrotor, ekstra halerotor, trainingkit, pc kabel og FMS simulator.
                        Dette er vel et godt kjøp?

                        Dragonfly 22A har jeg ikke fått sett på enda, nettsiden til www.greatwings.no var nede pga virus. Men koster 2700,-

                        Twister CP er og aktuelt, men dette vel egentlig det samme som E-Sky HoneyBee 2 CP?

                        Er det slik at disse to helikoptrene holder uten de store modifikasjonene, eller må/bør de påkostes option parts?

                        En ting til; ser at noen helikopter har en egen motor til halerotoren, mens andre har aksling og tannhjul bak som driver halerotoren.
                        Er det noe av dette som har fordeler/ulemper?

                        MVH
                        ARC Cessna - Multiplex Mentor - Multiplex Easyglider- HK450PRO - T-rex 550e BeastX - T-Rex 450 Sport BeastX

                        Comment


                        • #13
                          Hale motor er forbruks vare, det koster Ca. 100,- hvergang den ryker!

                          Jeg har bestilt min Dragonfly 22A fra danmark på følgende adresse www.buynfly.dk det står ikke på hjemmesiden, men han har det. Kommer snart info om det på den siden. Det koster 1799,- DK Jeg betaler Ca. 2000,- NOK for det komplett!

                          Han selger også en Twister bare med et annet navn (Dragonfly) det koster 999,- DK alt inkl. Honey Bee CP koster 1450,- komplett
                          Han sender gjerne til norge.

                          Nok reklame for denne gangen. Tenkt bare å informere om at det finnes billige forhandler rett over dammen!!!
                          Damn these things are hard to fly!

                          Comment


                          • #14
                            Ok. Takk for infoen. Følger det med noen simulator til det settet du har bestilt? Vet du om radioen kan kobles på pc?

                            Har sjekket den siden du sa om skalakropper. Var mange kule der, men de jeg så passet til Hornet og Piccolo. Siden Dragonfly 22A er helt likt Hornet så burde vel kroppene som passer Hornet også passe Dragonfly 22A?. Vet du noe om dette?
                            ARC Cessna - Multiplex Mentor - Multiplex Easyglider- HK450PRO - T-rex 550e BeastX - T-Rex 450 Sport BeastX

                            Comment


                            • #15
                              Esky/Twister er samme sak + under en del andre navn. Har lest noen tråder om dårlige radioer bla på Dragonfly (den med den "lille blå skjermen")
                              Esky CP finner du på eBay til under $ 200,-, mener jeg har sett $ 150,- så $ 2200,- er ikke råbillig..Betalte selv ca kr 1700,- riktignok uten ekstra rotorer men med resten, frakt og moms betalt.

                              Husker ikke linkene nå men det finnes mange der som er helt ok men sjekk hva du får. Asiater har en litt annen salgskultur enn vesten.
                              Har kjøpt 3 eSkyer, 1 T-Rex og et billass deler fra Østen uten noen andre problemer enn at jeg ikke hadde satt meg nok inn i hva jeg trengte. Har alltid fått det jeg bestilte på kort tid og til avtalt pris.

                              Comment

                              Working...
                              X