Announcement

Collapse
No announcement yet.

hengsler eller hengsletape?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • hengsler eller hengsletape?

    hva bruker jeg for å feste balanseror og flaps til vingen? slike små søte hengsler som jeg limer fast eller noe dere visst nok kaller hengsletape? hva er best? hvorfor?

  • #2
    Hvilket fly skal du hengsle? (Depron, Seilfly, Motorfly)?...
    Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
    er der ingen der kender dem.

    Comment


    • #3
      Og hvilken størrelse er det snakk om ? Det er stor forskjel på en maskin med 6,5ccm motor og 50ccm (satt i perspektiv) eller om det er en 1,5m seiler eller 3m seiler.
      Ønsker dere en god dag på feltet !
      Birger Mork

      Mine besittelser :
      Flygreier (Massevis)
      Heligreier (En Mini Titan)
      Bilgreier (Et par stk.)

      Comment


      • #4
        beklager... seilfly...en flamingo 2001 (2850mm). isoporvinge kledd med finèr.

        Comment


        • #5
          På den type fly (seilfly) blir det nesten utelukkende brukt hengsletape, eller evt. bruke betrekningen for å lage hengsler.

          Legg én stripe på oversiden i hele rorets lengde, og én stripe på undersiden også i hele rorets lenge (pass på at tapen på undersiden kommer helt inn i V-sporet.

          Metoden jeg pleier å bruke er å vippe roret oppover omtrent 180° slik at det ligger oppå vingen (forutsatt at det er topphengslet ror du har) med vingens bakkant og rorets forkant (hengslingspunktet) mot hverandre. Legg på tape, brett roret ned og hold det i omtrent det du ønsker av maks nedover-utslag og legg på tape på oversiden. Pass på at tapen du la på først ikke slipper slik at det blir stor glippe mellom ror og vinge.

          Alternativt kan du gjøre dette i omvent rekkefølge, altså legg på tape på toppen først, men da er det fort gjort at det blir litt for lite utslag nedover etter at du legger på tape på undersiden i og med at den bygger litt.

          mvh.
          Ole André

          Comment


          • #6
            tror jeg skjønte det !
            Finnes det flere typer hengsletape? hva er best? hva bør jeg ikke bruke?

            Comment


            • #7
              Du får kjøpt noe som kalles hengsletape i hobbybutikker, men om dette er noe annet enn vanlig tape vet jeg ikke.

              Jeg pleier å bruke vanlig klar kontortape av typen med blank overflate (scotch ett eller annet). Det finnes sikkert varierte kvaliteter av denne typen så prøv deg frem til en som virker sterk og som har bra lim.

              "Matt" kontortape tror jeg ikke egner seg fordi den virker litt svak.

              Comment


              • #8
                Du får kjøpt "ekte" hengsletape i alle fall av fabrikatene Graupner og Multiplex. I tillegg er det en av Tesa sine taper som fungerer godt til hengsling. (Mener Moss Hobby har den!) En tape for hengsling er litt spesiell siden den skal lime GODT, ikke kunne revne, strekke seg eller gli. Bruker du feil tape virker den tilsynelatende bra ei stund før den enten begynner å løsne eller den glir på underlaget. IKKE bruk Magic Tape, får den ei sprekk revner den meget lett...
                Husk at evt betrekning må sitte godt på ror og vinger. Gå over med betrekningsjernet spesielt der du taper, og følg på med en balsabit med en bit bomull festet stramt rundt kanten på. Da stryker du filmen godt fast samtidig som du ikke ser alle porene. Bruker du bare et tøystykke etter strykjernet presser du betrekningen mer ned i porene under...... (Finish-tips)
                Så er det bare å følge rådene til OAK og gakke ut og fly
                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                Comment


                • #9
                  Prøv silikon-hengsling: Silicone Hinges

                  Har brukt det på en MPX ASW27B, og skal nå bruke det på en MPX Flamingo. Fungerer fabelaktig, og jeg kommer aldri til å bruke tape igjen.

                  Tape vil altid løsne bitte litt etter hvert slik at roret kan forskyve seg, og det ikke blir en jevn overgang mellom vingen og rorflaten. Derfor bør man ved bruk at tape bruke hengsler også for å unngå forskyvning. Tapen fungerer derfor mest for å forsegle glippa mellom vinge og ror. Synes det blir mye plunder å montere hengsler så nøyaktig på hengslingskanten som mulig.

                  Me silikon-hengsling trenger man hengsler i tillegg til silikon. Det jeg har brukt er silikon på sprøyte, slik som man kjøper på Byggmaker. Grunnen til at jeg valgte denne er at den bla. fås i hvit, noe som passet ypperlig til hvite silflyvinger. Eneste problemet med silikon (ihvertfall denne typen) er at den sitter så godt at det er litt plunder å fjerne hvis det blir behov for det.

                  Hvis du går for denne løsningen bør du først prøve deg litt fram først for å finne ut hvor mye/lite silikon som skal til. Viktig er at det ikke blir for mye silikon, da blir det for stivt.

                  Framgangsmåte:

                  1) Legge maskeringstape på vingen og på roret, i glippa mellom vinge og ror, slik at det er 3-4 mm igjen hvor silikonen kan feste seg.

                  2) Legg maskeringstape over hengslingskanten på vingen slik at den stikke ut over der roret skal være. Jo stivere tape jo bedre. Synes vanlig maskeringstape (den gule av papir) fungerer bra.

                  3) Snu vingen slik at tapen ligger ned. Plaser en 1mm tykk linjal eller lignende på høykant på tapen tett inntill vingen. Dette er for å sikkret at det blir en glippe på 1mm mellom vinge og ror.

                  4) Plaser roret helt inntil linjalen og fest det på tapen. Fjærn linjalen. Tape roret mot vingen i enden slik at roret er i nøytral-posisjon.

                  5) Ta et stykke balsa 2-3mm tykk, eller noe annet passende, og kutt det til i en spiss slik at den passer nøyaktig i glippa mellom vinge og ror. Kutt så av den ytterste delen av spissen slik at når den plaseres i glippa vil det være et mellomrom på 2 mm klaring ned til tapen. Dette balsastykket skal brukes til å skrape vekk overflødig silikon slik at det bare blir liggende igjen 2mm silikon i glippa.

                  6) Sprøyt på silikon, skrap vekk det overføldige, og la det hele tørke.
                  (viktig at roret er i nøytral-posisjon når det tørker)

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Wiker
                    Me silikon-hengsling trenger man hengsler i tillegg til silikon.
                    Vet ikke om det var det du mente å si, men litt avhengig av hva silikonen skal feste på, så treger man egentlig ikke hengsler i tillegg til silikon. Unntaket er hvis vingen er trekt med plastfilm, som de jo ofte er. Da ville jeg ikke stolt på silikonhengsel alene, fordi det er vanskelig å få noe til å feste på film, og fordi selve filmen kan løsne under silikonen.
                    På glassfibermodeller, eller modeller som er "glasset", så blir det en annen sak. Der kan man gjøre som du beskriver, og la silikonfugen være hele hengselet. For noen år tilbake så var det mange F3B/F3F/F3J modeller som ble levert med slike "hengsler" (helglass/helkarbon-modeller) f.eks WR-ultra (hvis jeg er riktig informert)
                    Det er også en god reparasjonsmetode på nyere helglass modeller, hvis de innstøpte fiberhengslene har revnet helt eller delvis.

                    Har ikke laget slike hengsler selv enda, men fra pålitelige kilder sies det at man bør bruke akvarie-silikon, og at dette skal være noe av det sterkeste som finnes.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by pleym
                      Originally posted by Wiker
                      Me silikon-hengsling trenger man hengsler i tillegg til silikon.
                      Vet ikke om det var det du mente å si, men litt avhengig av hva silikonen skal feste på, så treger man egentlig ikke hengsler i tillegg til silikon.
                      Takk for rettelsen, det var det jeg mente ja.

                      Ja, på glassede vinger fungerer silikon utmerket. Jeg har forsøkt silikon på film, bare for å se om den fester, og det virket som den festet seg godt nok også på film. Jeg har imidlertid ikke brukt silikon-hengsling i praksis på filmbetrekte vinger, men har tengt å prøve det ut. Problemet er jo, som du sier, at filmen kan løsne.

                      Det er jeg har brukt er Bostik universal silicone, og den er sterk så det rekker i massevis.

                      Comment


                      • #12
                        TØRR JEG FLY DETTE HER?

                        Nå har jeg gjort ferdig flamingoen. Det ble tape som ble løsningen på flaps og balanseror. siden flyet er hvit med røde ror, valgte jeg hvit industritape (samme type som den blanke som er så sinnsvakt sterk). Selv om denne tapen kanskje er litt tung, så fant jeg ut at det ikke var mange gram å spare på en blank tape. dessuten ble det mye finere, da jeg fikk skjult feilene jeg gjorde når jeg for første gang trakk ett par vinger...... (ble ikke helt fint i bak-kant av vingen)
                        som linker valgte jeg ball-links.

                        NÅ ER SPØRSMÅLET: TØRR JEG FLY DETTE HER?`
                        flamingo2001: vekt ca 4,4kg, vingespenn 2850 mm

                        Comment


                        • #13
                          Kjør på, går nok bra..

                          If you don't dear to lose them, don't build them... (eller noe sånt).
                          Med vennlig hilsen / Best Regards
                          Freddy Ulvseth
                          http://freddy.ulven.com/rc

                          Comment


                          • #14
                            4,4 kg? Det hørtes ganske seriøst ut....

                            Har du noen glede av å ha det stående på hylla? Ut å fly!

                            Comment


                            • #15
                              sto faktisk 4,6 i byggeinstruksjonen.

                              Comment

                              Working...
                              X