Announcement

Collapse
No announcement yet.

Erfaringer med Laser 200, GS 600, Extra 300L

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Erfaringer med Laser 200, GS 600, Extra 300L

    Er det noen som har flyerfaring og meninger om spesielt motoroppsett på følgende modeller:
    Graupner Extra 300L 1,80 Vs
    Graupner Laser 200 1,78m Vs


    Har en RVC 120-SP liggende , men er denne stor nok til Extra¨n ?
    Har også en SC 91, hva med denne i Laser 200 ?

    Vil modellene fly vettugt med disse motorene, eller kan jeg risikere en "håpløs" modell i lufta med disse oppsettene ?

    Erfaringer mottas med takk.

    -Exlex-
    ____________________
    : -Exlex-
    : Thor Arne Jensen
    :::::::::::::::::::::::::::

    [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

  • #2
    Hepp Exlex...Takk for sist
    Laseren kjenner jeg ikke i det i det hele tatt
    Når Det gjelder Extraen så vil jeg tro RCV120-SP gjør jobben uten og være ett råskinn. Kan se for meg at bakkeklaringen blir kritisk med den propellen og standard understell, Ser den skal ha minimum 17"
    Til en sammenligning er den Gule Extraen jeg fløy når dere var på ovenfor
    1.83 i vingespenn, og feiten veier rundt 4.4-4.5 kg uten fuel. Benytter en SC120FCsom drar en 14x8 APC 9800-10000 rpm.
    Det er greit til de fleste øvelsene, men har sine begrensninger vertikalt.
    RCV en er oppgitt og ha mer krefter enn en SC120, men tipper den krever rått med propæll

    Hørte rykter om at dere vurderte en ekspedisjon oppover i Påsken
    Blir det jomfrutur på Extraen, Laseren eller noe annet spennende
    mvh MM

    Comment


    • #3
      Takk for sist ja!

      Joda, ekspedisjon til Rena er planlagt, men vi vet ikke riktig når enda, får ha ett lite krigsråd i morgen tenker jeg, vurdere værutsikter og se når det passer best for de som skal oppover.

      Extra¨n blir klar for jomfrutur, de siste dippedungsene kommer forhåpentligvis i morgen. Det eneste som kan hindre flight er propell.
      Har en 20/12 til RCV'n liggende , men tror jeg blir nødt til å gå ned på diameter, er ikke mange cm med klaring igjen. Er veldig usikker på propellvalg på denne modellen. Glemte å bestille meg noen alternativer da jeg handlet de andre dippedungsene. Får frese innom på Hamar før vi drar oppover å se om han har noen alternativer på lager.

      Han som har Egdge 540 1.98 fra Graupner har fått inn US 41 inn i nesa på sin , men vet ikke om han har fått tak i propell heller. Ellers er den klar tror jeg.

      Laser 200 er ikke påbegynt enda, men kanskje den blir klar på dugnad, men jeg tviler.

      GS600 Staudacher fra Protech er montert, elektronikk installert, men mangler motor.
      Har en Bensinmotor til den liggende , men mangler tenningsanlegg og retting av veiv+ ett lager.

      Vi har fly i bøtter og spann ellers , men hadde vært morro å få de litt større fuglene på vingene i Påsken .Vi trenger antagelig noe assistanse til jomfruturene, regner med det er hjelp å få hos dere.

      Hvordan er det med CG på Graupnermodellene , er de som er opgitt riktige tro...`? så tråden med Seagull extra¨n og ble litt bekymret her...


      -Exlex-
      ____________________
      : -Exlex-
      : Thor Arne Jensen
      :::::::::::::::::::::::::::

      [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

      Comment


      • #4
        Ligger 250x35 meter stripe ferdigbrøytet og venter på piloter så skulle være mulig og få ned igjen det meste Håper det blir greit vær. Har tenkt og fly endel.
        PS:Mailer deg
        mvh MM

        Comment


        • #5
          ENDELIG!!!!!
          Graupner Extra 300 L er klar for jomfrutur. RCV 120 er montert , justert , startet opp . Kjennes ut som det er nok motor til denne fuglen ja. har en 20 x 12W prop på den nå , den var fjørlett i hånda , men skal sette på den en mindre propell, øke turtallet noe så tror jeg jammen den henger.

          RCV¨n var en jeg hadde kjøpt brukt, benkkjørte den en gang etter kjøp og puttet den i hylla. Etter innmontering skulle jeg bytte plugg, da det satt feil flugg i motoren. OS F4 var innkjøpt og jeg skrudde den inn forsiktig med 2 fingre på pluggnøkkelen , så skjer det utenkelige ... plupp , gjengene i motoren slipper. WÆÆÆÆÆÆ ... /&¤/¤)/#)%##"#"¤" ...
          Hva gjør jeg nå? ... joda .. inn på lageret , finner meg ei messingforing, hmm, ikke riktig dim innvendig , pluggen er 1/4" UNF , Foringa 1/4 UNC , jeg har bare gjengetapp for 6 mm , så gjenger om foringa og pluggen i 6mm , det går greit. setter foringa som er 12 mm utvendig på en skrue , setter den i drillen , filer den ned til 10mm og gjenger den opp utvendig.
          Av med sylinderen , borrer opp plugghull med drillen , gjenger med 10 mm . Kapper foringa i rett lengde, kliner gjengene lett på foringa så den går litt trangt, skrur den inn med locktight. Så var det å time opp igjen motoren da... det gikk greit. inn med pluggen og prøvestarte ....
          JIHA.... Motoren smeller ivegen og alt er bare fryd og gammen. Tett ble det også. Alle mørke skyer som sirklet rundt hodet mitt forsvant igjen. PUH. Får mekke ei ny foring over påske når jeg får tak i 1/4" UNF gjengetapp, så slipper jeg å gjenge om pluggene til 6mm spesielt for denne motoren. Extran SKAL på vingene i påsken !!!

          Laser 200 er ferdigmontert etter iherdig innsats av svigersønnen. Ble SC91 i nesa på den , Innjustering og prøvestart etter mørkets frembrudd .
          Nok motor her også tror vi. Modellen henger i propellen med ett skrik.
          annet propellvalg og bedre innjustering av motoren så blir det enda bedre tenker jeg.


          -Exlex-
          Attached Files
          ____________________
          : -Exlex-
          : Thor Arne Jensen
          :::::::::::::::::::::::::::

          [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

          Comment


          • #6
            hei. tror den rvc'n blir i snaueste laget for din extra, tror oxo denne kommer til å bli veldig varm m covling på, disse motorene må ha extremt med kjøling.
            -Maximuz-
            Johnny Rosenlund
            -------------------------------
            Helgøya Modellfly klubb
            Rena Modellfly klubb

            Comment


            • #7
              Enig med -maximus-
              denne motoren blir kanskje litt for dau for dette flyet.
              På grunn av at denne motoren har kjøleribbene "feil" vei, har den
              dårligere kjøling enn normale motorer. denne motoren passer kanskje
              bedre på modeller uten cowling. ( Fks. 60 Stick) :P
              Det skal bli morsomt å høre hvordan dette går.


              Hilsen Cessnaknuseren
              Cessnaknuseren
              Bjørn Sandbæk

              Dæ går litt mindre lim nå.

              Comment


              • #8
                hei du cessnaknuseren. tror dette ble resultatet

                (MFN) ModellflyNytt.no

                Dette var leit -exlex-
                -Maximuz-
                Johnny Rosenlund
                -------------------------------
                Helgøya Modellfly klubb
                Rena Modellfly klubb

                Comment


                • #9
                  hei igjen -maximuz-

                  Jaja.-

                  Så ble det som vi trodde
                  Fly av denne typen er avhengige av mye motorkraft, Fks. US Engine
                  av passende størelse. Jeg driver å setter opp en Edge 540 med en US 41
                  som jeg gleder meg til å få i luften. Her er det plenty med krefter så jeg
                  regner med at flyet blir greit å fly. Jeg kunne tenkt meg å sette på noe
                  belysning på dette flyet, men har ikke bestemt meg for hva jeg skal bruke.( Belysning for nattflygning)

                  Vi snakkes.
                  Cessnaknuseren
                  Bjørn Sandbæk

                  Dæ går litt mindre lim nå.

                  Comment


                  • #10
                    Hehe Greit og ha motorkraft, men kan liksom ikke lande greiene på full pup,
                    og før eller senere kommer det ett motorkutt
                    Sitter med en følelse av att mange Caper Extraer Edger etc etc i ARF utførelse er konstruert på den årlige firmafesten...litt langt ut på kvelden.
                    Med det resultat att konstruksjonen flikker like lett som konstruktøren av barkrakken.
                    Butte forkantlister på vingen, balsaklosser til en ny Heyerdal ekspedisjon i halen, CG fastsatt etter terning prinsippet, liming etter skvette metoden etc etc
                    Gjelder ikke på langt nær alle...men endel er det.
                    Skal ett slikt semiskala fly måtte flys like fort som en modell jet for og holde seg oppe. så er det noe seriøst galt fatt.
                    Hadde nytelsen av og få se en full size Extra oppvisning i fjor sommer, ble stående og måpe....det som sjokkerte var flyfarten, det gikk IKKE fort.

                    Er nok Xer Yer og Zer i ARF ligningen til og få opp pulsen til hos de fleste føre jomfrutur.
                    Men det er vel noe av moroa med modellflyving
                    mvh MM

                    Comment


                    • #11
                      Surt det som skjedde med modellen din, Exlex. Slikt er aldri noe gøy, spesielt ikke på jomfruturen!

                      Det finnes en rekke produsenter som uheldgivis lager såkalte skalamodeller av populære akromaskiner som litt for begeistra etter fart og uheldige krumspring ved lav fart. Som flere har vært inne på i både denne tråden og andre tråder her på forumet kan mye av dette forutses før jomfrutur. Men det var ikke det jeg ville frem til.
                      Som MM sier gjelder ikke dette alle. Selv har jeg en World Models 1/4 skala Extra med DA-50. Doningen har blitt minst en halv kg tyngre (mest sannsynlig nærmere 1) etter at jeg konverterte fra OS 160 til DA-50. Til tross for dette tar jeg modellen sakte og rolig inn for landing og setter den silkemykt ned på bakken uten flikktendenser. Slikt skal det være!! Har også flydd Great Planes sin versjon, samt lest mye bra om SIG sin Extra konstruksjon. Hangar 9 kommer også snart med en Extra 260 som burde fly helt glimrende.

                      Poenget blir derfor at det finnes nok av modeller som ikke har disse stygge tendensene, og spørsmålet jeg sitter igjen med er om dette er typisk for denne modellen fra Graupner og i så fall om du var klar over det?
                      Odd Sundet
                      http://www.imacnorge.no

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Cessnaknuseren
                        hei igjen -maximuz-

                        Jaja.-

                        Så ble det som vi trodde
                        Fly av denne typen er avhengige av mye motorkraft, Fks. US Engine
                        av passende størelse. Jeg driver å setter opp en Edge 540 med en US 41
                        som jeg gleder meg til å få i luften. Her er det plenty med krefter så jeg
                        regner med at flyet blir greit å fly. Jeg kunne tenkt meg å sette på noe
                        belysning på dette flyet, men har ikke bestemt meg for hva jeg skal bruke.( Belysning for nattflygning)

                        Vi snakkes.
                        Ja det ble det, men over til en annen sak. driver å tenker på US engine selv, hvordan er disse motorene egentlig, starter de lett, lette å justere, bra m kraft osv, kan ikke du skrive litt om dette hvis du har noen erfaringer om den enda?

                        -maximuz-
                        -Maximuz-
                        Johnny Rosenlund
                        -------------------------------
                        Helgøya Modellfly klubb
                        Rena Modellfly klubb

                        Comment


                        • #13
                          Hallo -maximuz-

                          Jeg prøvde å starte us 41 motoren min i går, men det var ingen suksess.
                          Startfjæra som sitter i motoren er en stor vits, den klarer ikke å dra motoren over komresjonstopp. Det er vel med denne som med alt annet amerikansk dritt, det er stort men virker dårlig(Fks. biler).
                          Jeg driver å bygger om en startmotor fra en Toyota som skal klare å snurre us motoren rundt.
                          Flymotorer på denne størelsen burde kanskje ha en dekompresjonsventil.
                          det er smått med informasjon om denne motoren på nettet.
                          Jeg kjøpte min motor privat og uten manual, så jeg vet lite om den.
                          Uansett så skal jeg ikke klundre så veldige mye med den før den byttes i noe mer kurant.

                          Cessnaknuseren
                          Cessnaknuseren
                          Bjørn Sandbæk

                          Dæ går litt mindre lim nå.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Cessnaknuseren
                            Det er vel med denne som med alt annet amerikansk dritt, det er stort men virker dårlig(Fks. biler).
                            ...amerikanerene kan vel et og annet om biler Jobbet noen år på bilverksted og verksmester/eier der er en til fingerspissene skikkelig ihuga japsebil entusiast og har ikke så mye til overs for amerikanske biler (hadde riktignok amerikansk kranbil og eide en lang stund en schvær amerikansk familiebil ), men en ting måtte han inrømme: Smallblock motorene til Chevy var kanskje verdens mest driftsikre motorer. (tenker ikke på ihjelskrudde 'entusisastmotorer' her... )

                            ....re'al dritt produser hver dag, over hele kloden...ikke bare i amerika

                            Når det gjelder US41 så hører jeg at de passer best i store Cub'er ol.
                            ....blir litt 'amerikanske' i acrofly (legg hva dere vil av betydning i det ordet)
                            Mvh

                            Olav Lund

                            Comment


                            • #15
                              Hallo.

                              Ser at jeg muligens tråkket på noen tær med min utalelse om amerikanske biler.
                              Jeg er selv bilmekaniker på frittstående verksted og er derfor borti biler av alle slag.
                              jeg synes det er stor kvalitetsforskjell på amerikanske og japanske biler.
                              Dette er vel ikke en diskusjon som passer på Modellflynytt sine sider, så
                              den avsluttes nå for min del.

                              Cessnaknuseren
                              Cessnaknuseren
                              Bjørn Sandbæk

                              Dæ går litt mindre lim nå.

                              Comment

                              Working...
                              X