Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rep. av brukket halefinne i balsa. Valg av lim. Resultat...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Rep. av brukket halefinne i balsa. Valg av lim. Resultat...

    Jeg har en CAP 232 Breitling fra Kyosho. Kjøpte det med brukket halefinne som ser ut slik som på bildet. Jeg skal lime de brukne balsalistene i halen sammen og tror det går lekende lett, forutsatt riktig limtype.

    Bør jeg bruke 1) Balsalim, 2) Epoxy (eks araldit) eller som min svigerfar foreslår 3) hvitt trelim?

    mvh
    Nixxon

    KOMMENTAR: Nå er jeg ferdig og fornøyd med hvitt trelim... se bilder nedenfor...
    Attached Files

  • #2
    jeg hadde ville brukt vanlig hvitt trelim. Aralditt er skummelt. Sørg i hvertfall for god ventilering og latex hansker når du bruker det. Ikke bruk ansiktsmaske, da løsemiddlene "setter" seg til den og forsterker effekten. Balsalim har jeg personlig ikke brukt og kan ikke svare for den. Jeg har oxo brukt polyuretan lim med stort hell. blir meget sterkt, men oxo dette er ikke helt ufarlig

    Comment


    • #3
      Originally posted by Zorro
      jeg hadde ville brukt vanlig hvitt trelim. Aralditt er skummelt. Sørg i hvertfall for god ventilering og latex hansker når du bruker det. Ikke bruk ansiktsmaske, da løsemiddlene "setter" seg til den og forsterker effekten. Balsalim har jeg personlig ikke brukt og kan ikke svare for den. Jeg har oxo brukt polyuretan lim med stort hell. blir meget sterkt, men oxo dette er ikke helt ufarlig
      Tenkte kun på hva som gir best resultat når limingen er ferdig. Litt gass underveis og kliss på fingrene er greit. (har 5 liter epoxy på pumpeflasker)...

      Hva kan være best med slike premisser? Blir resultatet sterkest og best på alle måter med epoxy?

      Comment


      • #4
        etter det jeg har klart å snappe opp fra nettet i løpet av årene er at epoxy legger seg utenpå trevirket mens trelim trekker inn i trevirket og gir en sterkere skjøt. Men som sagt, dette er blitt meg fortalt. Jeg er ikke ing. så her får vi henstille til de som kan teoriene til å komme med svar

        Comment


        • #5
          Hvorfor ikke rett og slett bruke en god CA, På slike brudd så er den IKKE dårligere enn hverken hvitlim eller epoxy....raskeste løsning er det også. Sideroret ryker neppe på samme sted en gang til.
          Er du i tvil om det er godt nok, så lager du trekantforsterkinger over bruddstedene.
          mvh MM

          Comment


          • #6
            Originally posted by MicroMac
            Hvorfor ikke rett og slett bruke en god CA, På slike brudd så er den IKKE dårligere enn hverken hvitlim eller epoxy....raskeste løsning er det også. Sideroret ryker neppe på samme sted en gang til.
            Er du i tvil om det er godt nok, så lager du trekantforsterkinger over bruddstedene.
            Jeg har kjøpt lynlim på nærmeste bensinstasjon. Er det slikt lim som kalles CA? Hvordan vet jeg hvor tynt- eller tyktflytende den er? Ser mange steder at det er tyntflytende som gjelder...

            Comment


            • #7
              Lynlim fra bensinstasjon, klassisk nybegynnertabbe.. Ja; lynlim er CA, og langt billigere og av bedre kvalitet det som hobbyhandlerne har.
              Tuber/flasker som du finner på bensinstasjoner/bygge-/jernvare/kolonialen på hjørnet inneholder 1-3gram. Og hvem vet hvor lenge de har hatt det på lager?
              Flaskene du finner hos hobbypusherne inneholder fra 14gram og oppover, og du er nærmest garantert å få "fersk" vare! Og den er ofte billigere enn mikrotuba fra Statoil..

              Men siden du allerede har limet, skal du selvfølgelig forsøke å bruke det.
              Prøv på noen skrapbiter først!
              Bygger bedre enn jeg flyr...
              ARF? Nei takk!

              Comment


              • #8
                Originally posted by Kråka
                Lynlim fra bensinstasjon, klassisk nybegynnertabbe.. Ja; lynlim er CA, og langt billigere og av bedre kvalitet det som hobbyhandlerne har.
                Tuber/flasker som du finner på bensinstasjoner/bygge-/jernvare/kolonialen på hjørnet inneholder 1-3gram. Og hvem vet hvor lenge de har hatt det på lager?
                Flaskene du finner hos hobbypusherne inneholder fra 14gram og oppover, og du er nærmest garantert å få "fersk" vare! Og den er ofte billigere enn mikrotuba fra Statoil..

                Men siden du allerede har limet, skal du selvfølgelig forsøke å bruke det.
                Prøv på noen skrapbiter først!
                Nå har jeg vært på Hobbyland i Skoveien i Oslo og kjøpt CA-lim: FLASH Cyanoacrylate SUPER GLUE (5 - 15 sekunders) MEDIUM Gap Filling Formula. Net weight 14.2 gram. NHP 320. Pris kr 52,-

                Hvis det sitter er det lett verdt prisen på kr 52.

                Har jeg minimum 5 sekunder fra limet er påført en stk. flate til det stivner, eller min. 5 sek. fra flatene er ført sammen til det stivner?

                Blir liming med ovennevnte lim sterkere enn godt gammaldags trelim? Er MYE mer fortrolig med lim som bruker timer på å herde enn sekunder...

                Kjedelig hvis halen blir skjev og tøvete...

                Comment


                • #9
                  Du burde egentlig hatt tynn CA til dette, men prøv likevel. Når jeg limer balsa med CA, setter jeg delene sammen for deretter å påføre lim i skjøten. Det trekker inn! Slik har du mulighet til å bruke den tiden du trenger på å justere retningen..
                  Har du på et par dråper på bruddstedet for deretter å sette delene sammen, får du bare en sjanse..
                  Bygger bedre enn jeg flyr...
                  ARF? Nei takk!

                  Comment


                  • #10
                    Jeg ville brukt CA som de andre foreslår; men medium og så satt delene sammen. Deretter ville jeg forsterket med noen balsa-trekanter i hvornene på innsiden der det har blitt reparert. Også dette limt med CA.

                    Men for all del; hvitlim som din svigers foreslår vil også fungere, men jeg foretrekker som sagt CA.

                    Epoxy vil ikke trekke godt nok inn. Egner seg bedre på større limflater der du også må beskytte mot inntrenging av olje/fuel, eller når du limer andre materialer; Intet er som CA på balsa.

                    Comment


                    • #11
                      Flash medium er helt ok CA. Greit også og ha en Flash tynn i "doktorvesken"
                      Har limt sammen omtrent en hel 40 size 3D modell med stoffet, den henger ihop enda. Den tørker egentlig ikke så fort du har litt tid på deg til innretting.
                      Som Kråka skrev, tørrtren på noe skrapbalsa, så du vet hva du har og forholde deg til.
                      mvh MM

                      Comment


                      • #12
                        Nå er det fikset. Brukte hvitt trelim og la inn trekant i kroken for å stive av ekstra. Virker stivt og fint.

                        Og så skjønte jeg hvorfor noen av bildene jeg har forsøkt å legge inn på forumet ikke gikk å legge inn. Bildene må "ligge" og ikke være for høye... Derfor ligger bildet av halefinnen på flyet...
                        Attached Files

                        Comment


                        • #13
                          Alt er fikset med duk også

                          Uttruli' morro... Det fulgte med noe farget duk da jeg kjøpte flyet. Skjønte jeg skulle stryke det på med varmt jern. Klippet til en avispapirbit som passet til halen og kopierte riktig utsnitt til duk. Prøvde med strykejernet fra Braun med safirsåle på varmeinnstilling ** (2 prikker). Det limte seg fast som bare det

                          Når duken var festet rundt det hele prøvde jeg å legge jernet flatt inntil hver side av halefinnen og jaggu ble duken spent stramt som et trommeskinn. Ser jækla bra ut.

                          Nå ser imidlertid modellelen litt krøllete ut ellers fordi forrige eier tydeligvis ikke var like heldig med omtrekking osv...
                          Attached Files

                          Comment


                          • #14
                            Godt gjennomført stykke arbeid . Takk for tipset med avispapir. Har faktisk ikke tenkt på det. Skal filme en spit som jeg holder på å bygge. Tar tipset med meg. Flere tips mottas med takk

                            Comment


                            • #15
                              Ser ut til at dette har ordnet seg, men jeg ville bare avklare litt ang. bruk av epoxy, siden jeg ser zorro gir noen advarsler tidligere her.

                              Det er riktig at man skal være forsiktig med epoxy, MEN: Epoxy inneholder ikke løsemidler slik som polyester, så det trenger man ikke være så redd for. Man blir ikke løsemiddelskadd av å bruke epoxy.

                              Det største faremomentet med epoxy er at det er allergifremkallende med stor A. Derfor skal man være veldig forsiktig med å få epoxy på huden. Får man epoxyallergi, så vil man ikke kunne ha epoxy i huset omtrent, langt mindre bruke det (noen gang). Derfor blir det viktig å bruke hansker, IKKE latex hansker men vinyl hansker. De ser like ut, men latexhanskene lar de farlige stoffene i epoxyen slippe gjennom i motsetning til vinyl. Dvs at hvis du bruker latex hansker, så er det en falsk trygghet.

                              Comment

                              Working...
                              X