Announcement

Collapse
No announcement yet.

Li-po pakke som er "litt oppblåst"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Li-po pakke som er "litt oppblåst"

    Oppdaget til min fortvilelse at da jeg tok frem li-po pakkene så er den ene cellen på Extreme litt oppblåst. Siden jeg har tatt fri i dag for å fly så er jeg veldig usikker på om jeg skal prøve pakken eller ikke.

    Pakkene har vært ubrukt i ca 1 mnd og er sikret mot kortslutning og forrige lading gikk helt som den skulle.

    Uansett så har jeg 2 andre pakker til det ene flyet og 3 pakker til et annet fly men er usikker på om jeg skal prøve den "oppblåste varianten".

    Gode råd tas i mot og imellomtiden får jeg håpe at tåken letter.
    Espen Kvien
    Gruppeleder F3A
    Vingtor RC Club
    f3a.norge@gmail.com

    Mange fly og mye moro

  • #2
    Oppblåst celle = IKKE BRUK!! Ingen grunn til å ta noen sjanser her.
    Odd Sundet
    http://www.imacnorge.no

    Comment


    • #3
      Har satt den i en brannsikker beholder på balkongen - så jeg får heller punktere den og legge den i saltvann når jeg kommer hjem i ettermiddag.
      Det er jo litt surt at pakker til 600,00 kun kan brukes noen få ganger men det er vel risikoen med Li-po.

      Ellers så holder tåka på å lette - jippiiii
      Espen Kvien
      Gruppeleder F3A
      Vingtor RC Club
      f3a.norge@gmail.com

      Mange fly og mye moro

      Comment


      • #4
        Grunnet flytting ble pakken liggendes og tatt frem for 14 dager siden - den så ut som en ballong og ble umiddelbart punktert og lagt i saltvann.

        Det er godt at det ikke sa poff eller lignende for da ville eksen vært enda surere
        Espen Kvien
        Gruppeleder F3A
        Vingtor RC Club
        f3a.norge@gmail.com

        Mange fly og mye moro

        Comment


        • #5
          Når dere snakker om å punktere lipo pakker, stikker dere bare hull i pakken med en syl eller noe da???? Ikke dreven lipo gutt dette..

          Saltvannet blander derer selv går jeg ut ifra.. dasher bare en dunge salt i vannet og batteriet etter ?
          Runar Isaksen
          risaksen@bluezone.no

          Comment


          • #6
            Jeg ville ikke stukket hull i posen til et lipo batteri før det har ligget i saltvann i et par uker. Har lest om tilfeller hvor de har spontanantent når en oppblåst og tilsynelatende ufarlig pose skjæres opp. Jeg ville også latt batteriet ligge under vann mens jeg lager hull. Det gjorde jeg med et jeg destruerte. Deretter lot jeg det ligge i vannet noen dager.

            Saltvann lager du ved å helle salt i vannet til vannet ikke lenger klarer å absorbere saltet. Da har du "mettet" vannet. Det utlader batteriet veldig sakte, og det går saktere og saktere jo nærmere tomt det blir.

            Comment


            • #7
              Har hørt det der men mitt sprakk mens det hang på T-Rexen. Dampen sto men det smalt eller brant ikke... er neppe noe problem om du ikke kortslutter noe i punkteringsprossessen.

              Comment


              • #8
                Aldri stikk hull på en LiPo celle FØR den har ligget i saltvannsoppløsning minst 48t. Saltvannet sørger for full utladning som tømmer pakke for all energi.
                ----------------
                Haldor
                ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

                Comment


                • #9
                  Det er godt mulig at det bør ligge i saltvann før punktering men jeg la pakkene i saltvann og punkterte dem etterpå. De lå så i et døgn før de ble kassert.
                  Espen Kvien
                  Gruppeleder F3A
                  Vingtor RC Club
                  f3a.norge@gmail.com

                  Mange fly og mye moro

                  Comment


                  • #10
                    Hvordan punkterer dere de? (Spørsmålet til Isak ble ikke besvart...)
                    Simen

                    Why drink and drive, when you can fly so high?!

                    Comment


                    • #11
                      Jeg tok en kniv og skar et spor i kanten av posen slik at jeg ikke berørte platene inni.

                      Comment


                      • #12
                        På meg virker det nå som om eneste fornuftige en kan gjøre med slike LiPo celler er å legge de på en liten barkebit, sjøsette "båten" på havet og skyte pakka med luftpistol

                        Comment


                        • #13
                          svigers stakk bare en skrutrekker igjennom pakken han fikk til å svulme opp i cclee cuben sin med børstløs i , restene ble levert til egnet sted.
                          Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
                          www.airheads.no

                          Comment


                          • #14


                            Do me a favour you guys and read as much as you can about handling Lithium Polymer cells - this thread frightens the sh.. out of me...

                            HANDLED CORRECTLY, LIPO's ARE NO MORE RISKY THAN ANY OTHER BATTERY CHEMISTRY...

                            Med hjelp fra Joo en Norsk oversettelse av en førsteklasses trainings-dokument kommer snart...

                            Ken Bates
                            Never Mind the Label

                            Comment


                            • #15
                              Ja, jeg har fått tillatelse til å oversette og release den publiserte informasjonen om LiPo som Julian Cox hos FlightPower har skrevet. Dette er en ganske grundig sak, langt mer omfattende enn de enkle og korte advarslene som følger med LiPo`er fra en del leverandører. Jeg er nesten ferdig, men den forbaska jobben min gjør at jeg nesten ikke når tastene på PC`en min... (200 reisedager pr år... ca ) Lover at jeg skal jobbe i natt med saken, håper å release den før jeg stikker på seilfly-ferie i Danmark i morra

                              Spesielt vil jeg si: Produsentene/hovedleverandørene av LiPo har satt opp klare regler for å sørge for at man skal kunne utnytte og ha maksimal glede av denne flotte men krevende teknologien. Da er det sørgelig at enkelte leverandører flytter grensene for sikkerheten og sier at det vil gå bra å behandle batteriene i strid med anbefalingene.... som å lade LiPo med LiIon-program. Vedkommende burde finne seg en annen jobb mener jeg. Men for all del; føler du at det ikke gjør noe så er det faktisk ikke forbudt å ødelegge det man eier... Men det er ikke lov å utsette andre for fare.
                              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                              Comment

                              Working...
                              X