Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lading av NI-MH batteri.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lading av NI-MH batteri.

    Lurer på noe med lading...
    Har noen batterier som er av typen GWS 9,6V/730mAh

    Hvordan lade disse?

    Hvor mye amper skal jeg lade på? tenker da på hurtiglading, og sen lading...
    Også litt tidsbegrep på hvor lenge sen og lang ladetid er... Er helt fersk... har bare ladet til jeg har trodd det har vært nok..

    Har en robbe lader, som lader fr 60-500mA

    Har også laget meg en lyspære, slik at jeg får ladet dem ut helt hver gang...

    Håper noen kan hjelpe meg, har lest mye om C2-C1 og slik, men forstår ikke det helt

  • #2
    Om robben din er automatisk og klarer 8 celler så er det vel egentlig bare å koble på. Er vel bedre å lade sakte men noen sier at batterier som skal tømmes fort skal lades fort.

    Å lade dem helt ut med en lyspære kan være dumt om det ikke er balanse i pakken for om en eller flere celler er tomme før andre så reverserer du spenningen. Batterier skal ikke lades helt ut. NiMh har vel en nedre grense rundt 0,9 og da sier det seg selv at om noen har 1,1 V så kan andre være under den sunne grensen.

    Om du bruker pakken til du merker at ytelsen faller så emner jeg det er nok. NiMh har ikke samme minneeffekt som NiCd påstås ha så du behøver ikke tømme i samme grad. Nesten bedre å la de stå litt over tiden på 60 mah skulle jeg si så spenningen på hver celle jevnes ut.

    Om du ikke har automatikk så er ladetid sånn omtrent
    730/60*1,4= 17 timer eller 730/500*1,4= 2 timer. men ikke la dem bli for varme, de er neppe helt tomme så en faktor 1,2 holder trolig godt.
    De tåler mer overlading ved lav ladestrøm men skal ikke ha for mye.

    Jeg lader mine batterier til Twisteren på en Robbe på alt fra 0,3-1,5A (ca) dvs fra litt under 0,5C til ca 2C avhengig av hvor dårlig tid jeg har. På 2C blir de nok litt vel varme...

    Comment


    • #3
      Først bør du kutte ut dyputladninga med lyspæra, da dette vil ødelegge batteriet! Det er og desverre en utbredt missforståelse at batteriene MÅ være tømt før ny lading, faktisk får du flere sykluser på et batteri som ikke tømmes helt mellom hver lading.

      En måte å lade på er å bruke en lader som gir en konstant strøm, og tommelfinger regelen sier da 1/10 (en tiende del) ladestrøm av batterikapasiteten i 14 timer.
      I ditt tilfelle vi det si 73mA i 14 timer.
      Bruk gjerne en manuell timer til å kutte strømmen til laderen etter 14 timer.

      Beste måten er å bruke en elektronisk kontrollert lader som selv finner ut av når batteriet er full ladet.
      En slik kan kombineres med høyere ladestrøm (hurtiglading, ladetiden reduseres) - typisk 1C ( C=batterikapasiteten, i ditt tilfelle 730mAh)
      Her må man være sikker på at aktuelt batteri tåler dette!
      Batteriprodusenten/tilvirkeren opplyser gjerne om batteriet tåler hurtiglading - de fleste nye batterier tåler vel det.

      Skal man hurtiglade batterier MÅ man ha full kontroll med ladestrømen, og kutte ladingen nå batteriet er fult - derfor brukes elektroniske ladere til dette.

      mvh.

      Alf Gunnar Sørensen

      Comment


      • #4
        Takk for gode råd...

        Jeg har en batterilader som lader 12v og 3 amp... Har brukt den litt i dag, har da ladet i 10min, og temperaturen har vært lunken...

        Gjør jeg noen skade? Tror selv at i stede for å få 300ladinger så får jeg kanskje bare 150 ved å gjøre det sånn, men er jo så gøy å fly, at jeg ikke har tid til å vente 14 timer....

        Comment


        • #5
          Dette med memory-effekt er særdeles overdrevet. Du trenger heller ikke lade batteriene dine helt ut hver gang, gjør det "en gang i blant".

          NiMh har en ubehagelig måte å være på: etter noen måneders lagring bør dem cykles 3-4 ganger for å få ut effekten av dem, de dovner liksom bort... Brukes dem noen ganger i uka holder det i massevis å tømme dem helt (kontrollert) 2-3 ganger i året. Og dem er skumle i kulde...

          Er batteriet beregnet på hurtiglading skal det tåle å bli lunkent men IKKE varmt. Typisk max 40 grader er en regel på pakker som tåler slikt.

          Verdien av en god lader er uvurderlig. Tror du at du kommer til å fortsette med dette noen år bør du absolutt sette en GOD lader høyt på sikle-lista di (Gadget-addicts need gadgets to stay happy...) Sier dem som vet...
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment


          • #6
            Originally posted by joo
            Dette med memory-effekt er særdeles overdrevet....
            ...nå må dere høre på joo...

            NASA er en av de få som har registrert tillefeller med memory-effekt.....etter HUNDREVIS av sykluser. Disse batteriene har vert utsatt for ekstremt nøyaktige sykluser med uhyre nøyaktige lade og utladesykluser. Dette med memory-effekt kan dere bare glemme....hører dere....GLEM DET!
            Mvh

            Olav Lund

            Comment


            • #7
              En bra lader står høyt på listen ja har som sagt bare en Robbe Lader 6 nå...

              Hva er bra ladere da? og hvilken pris må jeg regne med?

              Comment


              • #8
                Jeg har en brukt FMA Supernova tilsalgs, du kan jo se om det er noen som vil anbefale den. 650kr+post

                Den er enkel i bruk, automatisk slik de fleste gode laderne skal være sat har støtte for NiCd/NiHM/Bly (Ikke LiPo)
                Max 5A ladestyrke og 1-25celler.
                Utladningsfunksjon også

                Omtrent samme spesifikasjoner som Triton men Triton har i tillegg LiPo-støtte.

                Det finnes enda kraftigere/bedre ladere men disse koster som regel fra 1500kr og oppover. De støtter de samme batteritypene men klarer å lade med større effekt.

                Ang NiHM og Memory - det er ikke en problemstilling i det hele tatt (som allerede nevnt) Det som er karakteristisk for NiHM er ubalanse etter en tid der de har ligget brakk. Noen celler lader seg litt lenger ned av seg selv enn de andre slik at du ikke får ladet pakken fullt opp. Pakken klarer da heller ikke å holde god spenning (V) eller levere "full" kapasitet.

                Det å sykle en NiHM pakke i ny og ne for å holde cellene i balanse er på god vei det eneste vedlikeholdet du trenger. NiHM bør være ca 40-45Celsius for maksimal effekt og dette oppnår man bare ved hurtigladning (1-2C) og peak-detect terminering.

                1C = kapasitet til pakken som vil i ditt tilfelle være 730mAh / 0,73Ah
                1/10C en tiendedel av dette.
                ----------------
                Haldor
                ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

                Comment


                • #9
                  Ja oddbob, jeg har glemt det Aldri hatt problemer med det, og som du sier kan det framprovoseres i lab.

                  Hasse: drar seg fort over en tusing for en bra lader. Den bør klare å cykle NiCd og NiMh-pakkene dine og gi deg statusen. Og det er vel ikke snakk om å kjøpe noe som ikke takler LiPo og LiIon i dag vel? Er ikke sikker på hva markedet tilbyr utenom Schulse og Orbit som er dem jeg vil anbefale. Startpris ca. 1700 for Schulse. Sannsynligvis fins det bra ladere fra en del andre som Tritron, Graupner osv. Eventuelt kan man handle en rimeligere god lader til kun NiCd/NiMh hvis man ikke har havnet på LiPo-kjøret og ikke regner med å begynne med det i morra heller.
                  Dessuten vil en Apache-lader til 4-500 kroner være nok til LiPo så lenge man bruker små pakker til depron-fly. Det er først når du skal lade pakker som er mer enn 4S at man må ta steget videre. 2S og 3S LiPo er det som er vanlig i depron, og selv .25-.40-modeller konvertert til elektro bruker sjelden mer enn 4S LiPo. .60-size elektromodeller havner derimot fort på 6S og 2-metringene puttes det 10S i... På det stadiet er ikke penger til en lader den store utgiften i regnestykket lenger
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                  Comment


                  • #10
                    Tusen takk for et bra svar på mine spørsmål--

                    Jeg tror ikke det er noe poeng i å kjøpe laderen din, da jeg har lader som lader brukbart, men jeg også mangler li-po lading, og jeg tror nok at jeg kommer til å gå mere og mere over til det etterhvert
                    Så da må jeg nok ha en annen lader...

                    Men du skal ha tusen takk for bra svar

                    Comment


                    • #11
                      schulze 6-330

                      Kjøp en schulze, du kommer aldri til å angre
                      Har selv 2. Har prøvd å lage mange ladere i ulike størrelser og typer men schulze er verdt sin vekt i gull.
                      Og du kan lade batteriene dine på 1.2 Amper, ingen problem.

                      Comment

                      Working...
                      X