Announcement

Collapse
No announcement yet.

Enda et nytt fly i samlingen...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Enda et nytt fly i samlingen...

    Huff å huff, nei hvor skal dette ende???

    Ble hvist et nytt et i dag og, et Arising Star Sport trainer.40-46 størelse.

    Noen som har noen erfaringer med dette? godt eller vondt?

    Noen bra byggetips kanskje?

    Tror jeg snart må søke på ny jobb, med 100% lønnstilegg
    Men men, gøy så lenge det flyr.....

  • #2
    Hei! jeg har selv en Arising Star.
    Dette flyet er en meget god modell å lære seg å fly med.
    Flyet er sterkt bygget, enkelt å reparere, stabilt, har masse løft, sakteflyvende og lett å skaffe deler til.
    Sitat fra en kamerat: Det flyr stort sett av seg selv....må bare huske å svinge litt av og til.........
    Det vikitigste når det gjelder byggingen er å lime vingen og halefinne/sideror beint sammen.
    Som oftest trengs det noe bly i snuten for å få rett tyngdepunkt.
    understellet og festet til dette må kansje forsterkes etter en tid da dette er noe svakt konstruert.
    Lykke til!!
    Tor Helseth
    Ålesund og Omegn Modellflyklubb

    Comment


    • #3
      Originally posted by nybegunda
      understellet og festet til dette må kansje forsterkes etter en tid da dette er noe svakt konstruert.
      Jeg har prøvd Arising star, senere ga understellet seg. Understellet er ikke skikkelig forsterket. Festet ved hjulene der de 2 stenger møter mot festepunktet og presset med stålrør rundt de 2 stenger. Dette stedet skal du lodde fast med loddetinn. Smør litt loddevann i stålrør og la loddetinn flyte overalt inne i stålrør slik at tinn får skikkelig feste på stengene og stålrør.

      Jens Eirik

      Comment


      • #4
        Takk for svarene.. Har alt sett det svake punktet

        Har loddet det sammen, tror jeg skal ut å prøve det i dag

        Hva med disse dårlige festene til støtstengene? Holder det? Er bare linker som har inn på staget, og skruer til... Hmm, her må det forsterkes tror jeg.....

        Comment


        • #5
          Må bare si at dette er et nydelig fly for nybegynnere.. Jag har vært ute å flydd mange turer nå, eneste å sette fingeren på, er understellet...

          Jeg har då byttet det ut med et mere solid et, og flytta det fram og tatt av fronthjulet.. På denne måten slipper du å fininnstille sideror/fronthjul..

          Meget bra søndagsfly for en som er helt ny

          Mitt går på ski nå, noe som gjør landingen mye enklere, da du har større flater å lande på

          Hmm... Fikk en lite klapp av propellen i dag, noe som syntes på både hanske og finger... Men alt vel....

          Comment


          • #6
            klask av propellen ja, den hørtes kjent ut. kjørte en kamerat på sykhuset for en tid tilbake. han glemte å dra hånda unna som doktoren sa, han hadde 3 feite striper inne i hånda. legen ombetemte seg imidlertid når han fikk vite at propellen gikk ca 3000 o/min.. hehe
            Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
            www.airheads.no

            Comment


            • #7
              hei, har hatt to araising star hos oss. en er i live enda, eneste vi har å sette fingeren på er at du må ha større motor en 40 size, vi fløy på 40 og det var lite power. vanskelig å hente inn igjenn når du er ute "sykkler", men for alldel det er et veldig snilt fly, som det står over flyr nesten av seg selv.
              -Maximuz-
              Johnny Rosenlund
              -------------------------------
              Helgøya Modellfly klubb
              Rena Modellfly klubb

              Comment


              • #8
                Originally posted by Hasse
                Hmm... Fikk en lite klapp av propellen i dag, noe som syntes på både hanske og finger... Men alt vel....
                Noen kan være farlige at fingrene trenger sting etter skader.. da jeg kjørte min hjemmelagte 2.5 ccm modell dieselmotor på benk i 93 eller 94, så kom naboen og så på den. Så tok han på den for å kjenne på vibrasjon eller sånt jeg ikke visste hva han pønsket på noe. Plutselig hoppet han og hylte av smerter. Han så ikke propellen og klarte å stoppe den med fingrene. Han dro til legevakta med samboeren som bilfører. Senere fikk jeg vite at han fikk mange sting på fingrene.

                Jens Eirik

                Comment


                • #9
                  Måtte selv få skyss i sommer etter at jeg skulle justere motoren på en trainer som en kompiss skulle ta opp. Rett etter at jeg startet opp Os 25 la`n så sente jeg neven rett i `skuddlinjen`. To pene striper på langs av høyre pekefinger sitter jeg igjen med i dag. Var vel 7 sting det kostet meg. Ikke den første og helt sikkert ikke den siste erfaring med propeller som går rundt.

                  Så forresten for en stund tilbake en post på et amerikans forum der det var en stakkar kar som kjørte inn en saito 100 i benk. Hadde full pinne da motoren løsnet fra bukken. I ren refleks så hadde vedkommende prøvd å ta imot motoren ----> Det var dumt! Blir enda lettere kvalm når jeg tenker tilbake på bildene av hendene hans.. stygt syn kan jeg love.
                  Runar Isaksen
                  risaksen@bluezone.no

                  Comment


                  • #10
                    Flyet og fingeren er like hel Men lurer på en ting, hve er ca farten for landing?

                    Har trent litt på det i dag, men når jeg slakker av for mye, så vil flyet ned med nesen først... Å ja vet det er helt normalt, ettersom jeg kjører med framtungt fly..
                    Er det sånn at jeg kan fly mye saktere hvis jeg ballanserer det litt mere baktungt... Altså litt nesetungt uten bensin i, og ikke så mye som det er nå?

                    Ellers så går flygingen bedre å bedre for hver dag :P

                    Har begynt å tenke litt få fly nr 2.. Eller 6 Har flydd formosa og sky raider 2 lavvinget litt også, og tenker på å kjøpe et nytt lav vinget et... Hva anbefaller dere? Har lyst på et som ikke er for lite, helst vingespenn over 160cm... Å et som tåler litt juling

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Hasse
                      Flyet og fingeren er like hel Men lurer på en ting, hve er ca farten for landing?

                      Har trent litt på det i dag, men når jeg slakker av for mye, så vil flyet ned med nesen først... Å ja vet det er helt normalt, ettersom jeg kjører med framtungt fly..
                      Er det sånn at jeg kan fly mye saktere hvis jeg ballanserer det litt mere baktungt... Altså litt nesetungt uten bensin i, og ikke så mye som det er nå?
                      Farten varierer fra fly til fly, fly som er tyngre eller har dårlig oppdrift lander i høyere hastighet..

                      Skal være i balanse med tom tank og nesetung med full tank.

                      Ikke endre balansepunktet hvis den flyr bra. Baktung forverrer og du kan ikke ta kontroll over flyet. Det er bedre å fly med nesetung balanse enn haletung balanse.

                      La flyet seile nedover mens du styrer flyet med trottle nede..
                      Før hjulene møter bakken noen 50-100 cm over bakken, gi den litt høyderor opp slik at du planer flyet og får nesa litt opp før hjulene møter bakken.

                      Jens Eirik

                      Comment


                      • #12
                        At nesa vil litt ned ved sakte fart er normalt. På samme måte vil flyet søke seg oppover med nesa i høy fart. Dette kan du kompansere med trimmingen - og fungerer på samme måte på "vanlige" fly.

                        Selv har jeg etterhvert vent meg til å kompensere dette automatisk med stikka: Høy hastighet, stikka litt opp, lav hastighet, stikka litt ned. I begynnelsen korrigerte jeg raskt av og til for åplassere nesa rikitg - ingen suksess under landing akkurat...
                        Pål

                        Comment


                        • #13
                          Det er en misforståelse at flyet blir lettere å fly når det er framtungt!
                          Du skal for all del ikke ta opp et fly som er baktungt, men anbefalt cg fra produsent ligger alltid på den sikre siden. Hvis du balanbserer flyet etter anbefalingen vil ikke hastighet ha så mye innvirkning på trimmen og du risikerer ikke at du har for lite høyderor til å "flare" ut i landingen.
                          Med riktig balansert fly skal du kunne fly landingslegg med litt høyderor
                          og bruke trottel til å justere gjennomsynk, da får du fine landinger i riktig hastighet.

                          Jarle
                          It's just like on the SIM exept your VISA is the spacebar.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by jarle
                            Det er en misforståelse at flyet blir lettere å fly når det er framtungt!

                            Jarle
                            Jarle..

                            Jeg skrev denne teksten i forrige innlegget oppover:

                            Skal være i balanse med tom tank og nesetung med full tank.

                            Du glemmer at tyngdepunktet forandrer når du fyller tanken og da får du uansett nesetung fly. Flyet får normal tyngdepunkt igjen før tanken er tom. Bedre enn å få baktung fly...

                            Jens Eirik

                            Comment

                            Working...
                            X