Announcement

Collapse
No announcement yet.

utlading av batteriet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • utlading av batteriet

    hei. har hørt at det er lurt¨å "tømme" batteriene ved ca hver 8. ladning.

    Noen som har tips i forhold til dette og hvordan jeg på enklest mulig vis kan få til dette?
    Er det noe å få kjøpt?? i tilfelle hvor?

    Hilsen fersking
    Cessna ARC med flottører og OS 70 surpass
    Caliber 5 med OS 50 hyper
    Futaba 9c

    www.bmfk.org

  • #2
    Hei. Å lade ut batteriene skikkelig en gang i blandt er veldig lurt. Du forlenger levetiden på pakken, samt klarer å få mer strøm inn i pakken i forhold til en pakke som aldri har vært tømt skikkelig.

    Hvis du har tenkt å holde til i denne hobbyen en stund så vil jeg anbefale deg å kjøpe en computerlader. Den lader ut og opp batteriene etter dine ønsker. Masse muligheter der. Det er vel den beste løsningen. Ulempen er at slike ladere koster. Vanskelig å finne en bra computerlader under 1000 lappen vil jeg tro.

    En mye billigere løsninge er å kjøpe deg en utlader. En som bare lader ut batteriene dine og ikke noe mer.

    Den aller billigeste løsninger er å skaffe deg en effektmotstand på rundt 10 ohm og koble den over batteriet. Så får du selv kontrolere når du har tappet ned batteriet.

    Hvis du bruker linkene som ligger på framsiden på forumet så finner du flust av nettbutikker som selger slikt utstyr.

    Lykke til.
    Runar Isaksen
    risaksen@bluezone.no

    Comment


    • #3
      Har tenkt å kjøpe meg ein lader, og valget står mellom Swallow (795,-) og Platinum EX Comp.lader (1595,-). Les at du måtte over 1000,- for å få ein god computer lader, og lurer derfor på om Platinum EX er den laderen er bør velge???

      Comment


      • #4
        Var kanskje litt kjapp med 1000 lapp grensa, bruker selv Great planes triton lader, og den er fult brukbar og koster under 1000 lappen.

        Hvis du legger ut link til de to laderne så kan en få sett på spesifikksajonene da jeg ikke har kjennskap til dem.
        Runar Isaksen
        risaksen@bluezone.no

        Comment


        • #5
          Platinum EX:
          Siden finnes ikke og
          Swallow:
          Siden finnes ikke

          Trur swallow laderen er god nok til mitt bruk...

          Comment


          • #6
            Greie ladere begge alternativene. Du har så det holder en god stund med den Swallow`en regner jeg med. Kan gå lang tid før du finner ut at den blir for liten. Tror du vil bli fornøyd med den.

            Lykke til
            Runar Isaksen
            risaksen@bluezone.no

            Comment


            • #7
              Takk for tips!!

              Det er jo bare batteriet som kan føre til krasj, og det er jo litt unødvendig hvis man kan ungå det.. Hel leke er morsomst.... he he
              Cessna ARC med flottører og OS 70 surpass
              Caliber 5 med OS 50 hyper
              Futaba 9c

              www.bmfk.org

              Comment


              • #8
                Jeg kjøpte meg en Swallow som min første ordentlige lader, og har ikke noe negativt å si om den. Den dekker mine behov og mer til foreløpig. NB! Du må ha en strømkilde i tillegg da.

                Ole

                Comment

                Working...
                X