Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lading av LiPo, Trenger svar fort!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lading av LiPo, Trenger svar fort!

    Hallo!

    Har en E-Tec 3S1P 700mah LiPo pakke. Har ladet den en god del ganger. Ladet den i dag tidlig, fløy med den, ca 2 min lenger enn jeg pleier å fly (ca. 15 min. Jeg pleier å fly rundt 12 min. utendørs, og 15 min. innendørs). Og det virket som om den fortsatt hadde littegran mer guffe enn vanlig. Kom hjem og satt den på ladning igjen. Den har ladet over 900mah, og den lader fortsatt med full styrke (0,7A). Tok nettopp ut batteriet og spenningen var ikke mer enn 11,86v. Tørr ikke lade det mer nå før jeg har fått noen svar fra dere. Cutt-Off er satt til 9v på flyet, den slo ikke inn da jeg fløy. Batteriet hverken lukter, røyker, er varmt eller har blåst seg opp. Noen som vet hva denne merkelige oppførselen skyldes?

    Håper på raskt svar slik at jeg kan fly mer i dag.

    På forrhånd tusen takk!
    Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
    er der ingen der kender dem.

  • #2
    Jeg prøver alikevel. Sitter med batteriet hele tiden nå! Ser også ut til at det er nmer normalt nå..nå lader den med lavere og lavere spenning. Det kan vel ikke pluttselig eksplodere heller? Det blåser seg vel opp, lager røyk, lukter før det evt. sprenger?
    Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
    er der ingen der kender dem.

    Comment


    • #3
      Var merkelige saker gitt
      Har en del gamle E-Tec jeg har brukt så mye at dem burde vært døde forlengst. Senest i dag opplevde jeg at ei pakke dugde nesten mer enn da den var ny mens ei anna ikke orka noe særlig. Men jeg har aldri opplevd å putte inn mer enn 700mAh!
      Var det noen lyder i pakka (susing, knitring)? Virket det som det var trykk i den? Var den varm? Eller virket den "normal" ellers? KAN jo være den er i ferd med å ta av, ikke la den ligge farlig mht brann nu!
      Jeg ville gått ut og fløyet med den (men det er meg) for å se hva som skjer. I verste fall ødelegges pakka og kanskje flyet... Bare ikke fly nær hus og biler... Og, gjentar, IKKE la den ligge åpent innendørs....
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #4
        Jeg gadd ikke vente helt til den var full så jeg tok den ut mens den enda ladet på 0,20-0,10A...Gjør ofte det siden det tar så lang tid å putte inn det helt siste. Er 12,25v på den nå, lar jeg den lade heeelt til laderen piper pleier det å være 12,35...ikke så mye forskjell. Ellers merker eller merket jeg ingen ting uvanlig, jeg har en annen helt lik pakke som jeg brukte til å samenligne støresle og ellers utseendet på, ingen forskjell. Og nei, den lukter heller ikke. Har satt den andre pakka på ladning nå. Ja, jeg også skal ut og fly med den og se om det skjer noe. Vil heller at den skal eksplodere i flyet, enn i handa mi...

        Tusen takk for svaret da!
        Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
        er der ingen der kender dem.

        Comment


        • #5
          Er nok ingen fasit men mener alle problemer jeg har lest om har kommet etter at batteriene enten har vært ladet ut eller opp for mye hvilket forårsaker at de blir for varme og begynner å koke, da sveller de, kraftig, før de smeller av om man fortsetter. Regner med at de som har gjort det uten å være tilkoblet lader (har det skjedd) har hatt en intern kortslutning.
          Kokte et i T-rex en ved å lade det ut for kraftig. Blåste seg opp og dampen sto...

          Comment


          • #6
            Har ment å høre at E-tec oppgir lavere mAh ved høyere C.
            Kan være noe med at cellene ikke klarer å levere den reelle kapasiteten ved høye belastninger.

            Comment


            • #7
              d.hindal: Dette gjelder alle LiPo, uansett hvilket navn som står på.

              Gjelder noen andre batterityper også. Blant annet står det om mitt nye batteri i fieldboksen (sealed blyacc) at det bare vil levere ca. 35% av kapasiteten om det lastes med max strøm...
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

              Comment


              • #8
                Originally posted by d.hindal
                Har ment å høre at E-tec oppgir lavere mAh ved høyere C.
                Kan være noe med at cellene ikke klarer å levere den reelle kapasiteten ved høye belastninger.
                Som Joo sier så gjelder dette alle batterier, LiPo, NiHM, NiCd you name it.
                Jo hardere du lader dem ut jo mindre brukbar energi får du ut.
                Dette er pga oppvarming av cellene som reduserer den kjemiske effektiviteten samt økte motstand i kretsen (= større energitap)
                ----------------
                Haldor
                ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

                Comment

                Working...
                X