Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kjøpe fly og flyutstyr på nettet.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kjøpe fly og flyutstyr på nettet.

    Hei.
    Siden jeg nå har begynt å legge inn spørsmål her er det vel bare å fortsette.
    Jeg låner i dag en gammel HiTec radio men har bestemt meg for å kjøpe en ny. Har sjekket litt priser på nettet i Norge og utlandet og funnet ut at det SER ihvertfall billigere ut "over there".
    Noen som har anbefalninger hvor jeg bør kjøpe?
    Hva bør jeg kjøpe?
    I Norge eller utenfor?
    --
    NasseN
    - Ikke hør på hva jeg sier, jeg er ikke expert...

  • #2
    Over dammen får du nesten bare radioer på 72-bandet, ulovlige å bruke i Norge.
    Kanskje bedre sjanse i Singapore, men husk å regne inn frakt og momsen før du ser deg blind på nettprisene.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Frakt og moms må definitvt regnes inn, ja, men det kan fortsatt være en del å spare. Jeg kan anbefale cyberheli.com - Domain Name For Sale | Dan.com. Har handla mye radioutstyr derfra, men sammenlign sluttsummen med prisene her på berget før du klikker på "buy now" knappen!
      Odd Sundet
      http://www.imacnorge.no

      Comment


      • #4
        Må si meg enig her. Før man gir seg i kast med å bestille utstyr utenlands bør man være helt klar over hva en må betale i tillegg og hva som er lov (blir godtatt) å bruke her i landet. Det som er det dumme her på forumet er at enkelte skryter av hvor enkelt og billig de kjøper fra utlandet. Mange forteller ofte bare halve sannheten for å gjøre seg interessante eller de hiver seg over tastaturet før de har summert alle regningene. Å prøve å lure tollmyndighetene ved å sende med falske fakturaer på lavere beløp eller oppgi det som gave kan fort svi mer enn en aner. Tollvesenet er mer oppmerksom på dette enn man tror og i vår dataalder er det ingen problem for de å kryss sjekke dette. Man skal være obs på at selv om varene kommer og alt ser ut til å ha gått bra, så medfører slike ting straffeansvar og har en foreldelsesfrist på 10 år. Så man kan få seg en lite hyggelig overraskelse flere år etter. Det vet jeg som fikk et krav fra de 3 år etter på toll og avgifter pluss 100 % (ganget med to) på en sending. Det ble ikke billig . En annen ting er at at man fraskriver seg enn mengde lover og regler som beskytter deg som kunde som vi har her i landet. De forbrukerlovene og reglene gjelder ikke over landegrensene.
        Ikke for å svartmale situasjonen, men en skal være meget forsiktig med å forlede andre uerfarne til dette og særlig å anbefale de å begå ulovligheter som man ser fra tid til annen også her på forumet.

        Comment


        • #5
          Er man bevisst på prisforskjellene og vet hva ting koster her på berget er det fritt fram å handle hvor man vil. Faktisk ikke ulovlig en gang. En del ting er ikke mye billigere utaskjærs mens andre ting er betraktelig mye billigere.
          Man skal passe seg for å bestille ting som blir store kolli av, da får man gjerne enorme fraktutlegg. Smågadgets er rimelig å få sendt.

          Sendere fra USA er bare å glemme, som nevnt.
          Elektromotorer er ikke allverden å spare på. Dyrere 4-taktere sparer man kjapt en drøy tusenlapp på.
          Propeller, hengsler, linker, kontakter etc bør man alltid bestille opp noen dusin poser av når man først bestiller utalands. Veier lite og er ofte ufattelig mye billigere enn her.

          Nettopp handla 28 servoer fra TowerHobbies. Butikkpris her i landet er 499.- og fra Tower kommer dem på ca. 270.- inkl moms og frakt... Jeg sparer altså ca. 6400 denne gangen Og så enkelt da gitt...
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment


          • #6
            JA! Norge er et dyrt land.. men vi skal også huske på at: Hvis alle handler over nettet, så vil det ende med de lokale hobbysjappene, som det har endt med de lokale plate-sjappene..

            Ikke noe vondt ment ovenfor alle OSS som vil ha billigere stasj, og gadgets , men av og til er det fler 1000 lapper å spare, og av og til er det et par 10 ere å spare. Det er småbeløpene jeg vil til livs. Dessuten er det ikke så sprøtt med servoer til 150 kr som gjør nytten i allt fra 150-700g modeller(eks: waypoint)

            men presset øker her i landet også, og økt press/økt konkuransse etc vil til slutt gi lavere priser.

            Bare til ettertanke.
            Joachim

            Comment


            • #7
              Originally posted by olle
              En annen ting er at at man fraskriver seg enn mengde lover og regler som beskytter deg som kunde som vi har her i landet. De forbrukerlovene og reglene gjelder ikke over landegrensene.
              Kjøper man fra land innenfor EU/EØS gjelder faktisk norsk kjøpslov.

              Comment


              • #8
                Det var en ny opplysning. Håper at man ikke bare mener, men vet, når man kommer med slik informasjon. Men så var det hvordan få utført en evt. reklamasjon i et annet land. Tviler på at Forbrukerombudet stiller opp her.
                Men alt dette er enkelt å få avklart. En telefon til Forbrukerrådet på mandag vil endelig bekrefte eller avkrefte alt dette.

                Comment


                • #9
                  Når det gjelder eklamasjon til utlandet. så kommer det vel litt an på hvor velvillig den butikken du har handlet fra er. for vis du har kjøpt en ting til 1000-2000 kr, så er det jo begrenset hvor mye man skal legge i å få levert/få ny vare hvis det er noe galt for at det skal lønne seg. Vet folk som her handlet fra sverige og fått sendt tilbake varer. og tror sverige og danmark er kanskje det letteste.
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

                  Frsky taranis 9+
                  Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                  Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                  + diverse små ting

                  Comment


                  • #10
                    Hvis kjøpsloven gjelder innen EU, slik det hevdes her (det finner vi ut på mandag), så er det vel ikke mer styr med en reklamasjon enn innenlands? Får man ikke medhold av selger, og mener å ha rett til å reklamere, så er det Forbrukerombudet som handler alt sammen. Så noe ekstra styr for kjøper blir det i så fall ikke. Å benytte returretten blir derimot styr!. Da skal man også ha refundert evt. toll og moms og det kan man bare gi opp i utgangspunktet.
                    Får man derimot tilsendt varen med for lav fakturaverdi eller som gave, som det foreslåes, så er løpet kjørt uansett. Er man da dum nok til å benytte evt. lovverk ved reklamasjon, så sitter man selv i saksen.
                    Nå skjønner man kanskje etterhvert nytten av å få belyst en sak riktig og ikke bare stupe uti med bind for øynene. Så får hver enkel gjøre seg opp en mening om hva de vil gjøre. Det er heller sjelden man får både i pose og sekk.

                    Comment


                    • #11
                      Regelen er laget slik at alle forhandlere i EU skal ha like konkuransevilkår uavhengig av hvor i EU de er lokalisert, har med den altomspennende handelspolitikken i EU å gjøre, har ingenting med at EU vil være snill med oss forbrukere.

                      Som det blir sagt, det er lite å hente om det ikke er kjøp til flere laken det er snakk om, og dansk kjøpslov er faktisk nesten like streng som den norske, så å hevde norsk kjøpslov i danmark i 99% av tilfellene helt unødvendig.

                      Comment

                      Working...
                      X