Announcement

Collapse
No announcement yet.

12v gele batterier...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 12v gele batterier...

    Hei,

    Jeg har noen 12 volts, 7.5 amp gele batterier hjemme som egentlig er beregnet til bruk i UPS'er (konstantstrøm for PC'er og lignende).
    Men hvis jeg kobler sammen 2 slike ved i serie (+ til + og - til -), vil jeg da fortsatt ha 12 volt, men vil jeg da ha 15 amp eller blir det fortsatt 7.5 amp?

    Vet at ett av batteriene er kraftig nok til å bruke den største dynatron starteren og starter lett bensinmotoren min med den.
    Men etter 3-4 slike start, og et par ladinger så er det lite med strøm igjen.. Tenkte da å kunne koble sammen et par slike gele batterier for at dem skulle holde litt lengre..

    Noen som er gode på elektronikk som vet noe om dette?
    Med vennlig hilsen / Best Regards
    Freddy Ulvseth
    http://freddy.ulven.com/rc

  • #2
    + til + og - til - er en parralellkobling, da vil du fortsatt ha 12V og 15Ah kapasitet til sammen.

    Hvis batteriene er omtrent like gamle og av samme type er det bare å kjøre på.

    Comment


    • #3
      ahh.. takk... godt å få frisket opp gamle elektronikk timer.. hehe

      Gelebatteriene er like nye... vi kjøpte den inn via jobben (til UPS), koster en brøkdel av hva det koster om jeg går til UPS produsenten å bestiller "replacement parts".. da koster dem vel 3 eller 4 ganger det dobbelte...

      Jeg har vel en 5-6 slike batterier liggende..
      Tenkte jeg skulle lage en batterikasse på hjul som gjør det enklere å dra med seg rundt på stevner osv.. da kan jeg like greit plassere 2 eller 3 batterier nedi der..

      Men slike gele batterier bør vel helst ikke lades med vanlig billader har jeg lest, kan jeg bruke laderen til modellflyene til å lade disse med, eller lader dem ikke 12 volt kanskje?

      Har sett at biltema har slike ladere for gelebatterier, ser mer ut som en mobil lader som stikkes i kontakten..
      Med vennlig hilsen / Best Regards
      Freddy Ulvseth
      http://freddy.ulven.com/rc

      Comment


      • #4
        Du kan lade de med billader hvis du kan stille ned ladestrømmen. De bør ikke lades med høyere ladestrøm enn 1/10 av kapasiteten. Dvs. et 15 Ah batteri lades med 1,5A i ca. 14 timer. På gele batterier tror jeg spenningen under lading kan være litt høyere enn vanlige blybatterier, 14,4-15V under opplading eller ca. 13,5-13,8V under vedlikeholdslading. Men for sikkerhets skyld kan du holde ladespenningen på 13,4V Da bør du være trygg.
        Morten Myklebust.
        Yrke Fisker.


        Sky Raider MachI K.I.A.
        PT-20 K.I.A.
        Pibros Mk I, II & III K.I.A.
        Corsair 60 Lever trygt uten motor.

        Comment

        Working...
        X