Announcement

Collapse
No announcement yet.

Intelligente ladere og dumme brukere.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Intelligente ladere og dumme brukere.

    Jeg har lest bruksanvisningen til min Schulse der det blant annet står at man skal bruke så korte ladekabler som mulig og sørge for at det er nok kvadrat på dem for at laderens IQ skal klare å gjøre en skikkelig jobb.
    Vel, i går satte jeg dette utsagnet på prøve og tok en luguber batterikassett og satte inn nye NiCd-celler i. Jeg koblet det hele til laderen min med tynne kabler via en slarkete plugg og testet...

    Cellene er på 1100mAh og jeg satte Schulsen opp for å foreta 3 utlade-lade-sykluser på automatikk!
    Den intelligente laderen skred til verket og gjorde jobben, men resultatet var helt på jordet Den puttet inn og dro ut ca. 225-250 mAh i hver runde.
    Så tømte jeg cellene med lav utladestrøm for deretter å lade dem opp med 200mA. Sluttresultatet ble at den puttet inn nesten 1300mAh

    Konklusjon: Ingen tvil om at intelligente ladere på autoprogrammer ikke er til noen hjelp om man slurver med kabler og kontakter, og dette stemmer med bruksanvisningen... Herved bevist.
    Attached Files
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

  • #2
    Dere som lader gjennom brytere,vil i mange tilfeller få det samme resultattet.Fins kvalitetsbrytere,med dimensjonerte loddebaner.Men hvilke?.
    Vennlig hilsen
    Roy.

    2,Biler.
    1,Leilighet.
    masse øl i kjøleskapet.
    + diverse innbo.

    Comment


    • #3
      Har gjort det med godt resultat gjennom Multiplex sine brytere med ladeplugg integrert, og en kompis med Schulse har gjort det samme med Graupner sine. Han kunne imidlertid fortelle meg akkurat det du nevner at med andre brytere og lading gjennom den ekstra lade-ledningen går det ikke bra.
      Imidlertid fungerer sannsynligvis ladingen helt OK om man lader med lave ladestrømmer manuelt (Ikke AUTO C/D ).
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #4
        Originally posted by joo
        Imidlertid fungerer sannsynligvis ladingen helt OK om man lader med lave ladestrømmer manuelt (Ikke AUTO C/D ).
        Dette er korrekt. Ved høyere (alt er relativt) ladestrømmer så kommer motstanden opp samtidig og det er dette som lurer laderen.
        ----------------
        Haldor
        ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

        Comment


        • #5
          Stemmer det Haldor, tynne kabler har så høy motstand at når strømmen blir "stor" vil det ligge et så stort spenningsfall over kablene at laderen leser helt andre spenninger mot batteriet enn den reelle. Har i alle fall prøvd dette i praksis, men det ble mye større feil enn jeg i utgangspunktet trodde det skulle bli
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment

          Working...
          X