Announcement

Collapse
No announcement yet.

noen som har noen lette akro tips

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • noen som har noen lette akro tips

    hallo
    Har nå hatt noen turrer i luften med min ARC CAROSEL med ASP .61 motor, og synes jeg behersker takeoff, flygingen og landing greit. men det blir jo litt kjedelig og bare fly i sirkel og 8 tall, spesielt når man har ett fly man vet det kan gjøres mye mere med, har prøvd roll og det gikk greit mistet litt høyde og den var ikke så pen men kom jo rundt.

    Det jeg egentlig lurer på er noen tips på ting som man bør trene på i starten, har trent en del på sakte innflyging før landing og funnet ut at man kan faktisk fly sakte med dette flyet også.

    For å beholde høyden i en roll foreks så skal man vel gi litt negativt høyde ror i det flyet ligger opp ned?

    og i en loop hvordan bruke gassen? og hvor hard skal man ta sjansen på å dra i høyderoret? ser for meg vingen som brekker i det flyet later ut

    alle tips mottas med stor takk.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

  • #2
    Uten å være noen ekspert med tiårs erfaringer prøver jeg å uttale meg litt, siden ingen andre har gjort det, og kanskje få igang en debatt...

    Roll: Det første tipset jeg fikk da jeg skulle ta roll første gangen, var å dra litt høyderor FØR du starter å rulle. Ikke mye, men merkbart. Rundt 10-20* kan jeg tenke meg. Da vil du ikke miste så stor høyde når du tar selve rollen. Da er mye gjort.
    Ja det stemmer at man kan bruke litt negativt høyderor når du ligger opp/ned, for å holde høyden, men jeg ville ikke anbefale å starte med det. Man kan plutselig ta i for mye, og få litt panikk når flyet beveger seg litt anderledes. Du kan dra for tidlig eller for sent og ende med å dra flyet ut til en av siden, og også da miste kontrollen.

    Loop: Når du starter å ta en loop er det veldig viktig at vingene ligger rett, har jeg blitt fortalt, og erfart . Å kjøre fra den ene siden til den andre er heller ikke dumt, slik at du hele tiden ser flyet i profil (fra siden). Rundt 1-2 sek. før du starter å dra i høyderoret, setter du full gass. Og drar rolig bakover. Når du kommer rundt og oppned slipper du høyderoret litt, slik at flyet planer litt ut. Dette er mest for å få loopen ball-rund og ikke egg-rund. I det du "tipper" over og starter nedturen, kutter du gassen til slik at du ikke stopper den. På den måten lar du tyngdekraften gøre jobben, og minske en del av g-kreftene som kan få vingene til å møtes. Nå må du samtidig dra i høyderoret igjen, eller så vil du bare forsette sakte nedover til du treffer moder jord på en uhyggelig måte. Når du nærmer deg helt rundt, gjør du som på toppen, og flater sakte ut til du er helt rundt. Da minsker du også en del av g-kreftene.

    Nå er det mulig jeg forklarte slik at du kanskej ble litt forvirra og synes det er mye å tenke på, men det er egentlig ikke det. Det viktigste er å kutte gassen når du er på toppen eller så øker sjansene dramatisk for å knekke vingene.

    OK for now?
    Simen

    Why drink and drive, when you can fly so high?!

    Comment


    • #3
      Selv om det kan virke kjedelig å "bare" fly sirkler og åttetall så er det god trening, prøv å holde konstant høyde, fart og svingradius og tenk på hva du gjør. Looper og roller osv skal også gjøres i konstant hastighet, det betyr at du må fly på redusert gasspådrag slik at du kan gi mer trottel når du f.eks skal opp i en loop og slakke av når du kommer ned igjen.
      Øv på å holde rett kurs med horisontale vinger når du flyr og prøv å bruke sideroret også, det er svært viktig for å holde retningen i mange øvelser.
      Hvis du vil bli en god pilot kan det være en god ide å øve på et fast programm, for eksempel vingtreff som du kan finne her: http://www.modellfly.info/f3a_Rena/F3A/F3A.htm
      Lykke til!

      Jarle
      It's just like on the SIM exept your VISA is the spacebar.

      Comment


      • #4
        takk for tipsene skal prøve litt i morgen.
        Tar gjerne mot tips om ting man bør trene på for å gennerelt øke flyferdighetene også.
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment


        • #5
          kikket litt på det vingtreff programmet og det virket som veldig intresant og prøve noen av de. den som heter Stall turn er det når du kjører rett opp omtrent til flyet stopper også bruke sideroret for å snu rundt slik at du får nesa nedover igjen? Tror jeg skal passe på å ha god høyde når jeg skal prøve disse slik at jeg har sjanse til å rett opp igjen hvis det skjer noe uventet. carosel`en er heldigvis snill og rette opp. tok feil av høyre og venstre noen ganger i starten når jeg fløy mot meg slik at jeg la flyet helt over på siden men med å være litt rask tilbake med balanserorene og gi litt høyde ror så retter den seg opp med en gang. var livredd første gangen jeg skulle opp med flyet for jeg hadde bare fløyet en .60 cub før men oppdaget fort at dette var mye lettere å fly, bortsett fra at det går litt fortere men med god plass der jeg flyr er ikke det noe problem.
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

          Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

          Comment

          Working...
          X