Announcement

Collapse
No announcement yet.

knekte kroppen på en CAROSEL

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • knekte kroppen på en CAROSEL

    Var ute og fløy i dag etter å ha juster på en motor som jeg har hatt litt problemer med (ASP .61. fikk noen tips på glow forumet i går) og den virket nåe veldig fin gikk fint m på maks turtal med nesa i været og trotlet rett opp fra tomgang etter å ha putret på tomgang i 20sek. Tenkte at nå endelig har jeg fått den til å gå ordentlig. tok opp flyet og fløy noen runder rund for å forsikre meg om at alt fungerte. begynte og trene på noen sakte inflyvninger og ga gass rett før det skulle lande og tok det pent opp igjen. plutselig mitt i en litt skarp sving med litt lite høyde og halv gass så hoster den og stopper. Som nybegynner så gikk jo flyet nesten rett ned og kroppen knakk rett foran cockpiten. Kroppen lar seg lett reparere med lyn lim og noen plast plater men det som iriterer meg er hvorfor skal den stoppe sånn plutselig når den har fungert utmerket i 5-6min oppe i lufta. har sjekket alle slanger til tank osv er ikke noe galt der. men det er jo ganske stor tank på dette flyet tar vel 4dl. og det stod noe i papirene til motoren at den ikke bør ha så stor tank fordi den kunne leanes ut når nivået i tanken ble mindre. er ste noen som har noen erfaring om dette?
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

  • #2
    Den ideelle tankplasseringen er slik at midten eller øvre 1/3-delen ligger i samme høyde som hovednåla... ca.
    Står tanken høyere vil den floode forgasseren en del når du har full tank, spesielt når den står på bakken, og leane motoren en liten anelse på slutten. Og står den lavere vil motoren leane kraftigere ut på slutten.

    Gravitasjonskreftene virker inn på fuelen også; når du drar en hard sving vil G-belastningene på fuelsøyla i slangene gjøre sitt til at motoren får mindre fuel, og dette gjelder uansett plassering av tank. For å minimalisere dette skal slangene være så korte som mulig, lange slanger betyr mye masse i fuelen i slangene og problemet blir verre...
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      tank og motor plassering er jo fast så jeg får ikke forandrett på det men skal sørge for at slangene er så korte som mylig i hvertfall.
      har nå limt sammen kroppen så det er bare å montere servoer og motor igjen og ut og prøve på nytt. blir vel i morgen tenker jeg
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

      Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

      Comment


      • #4
        Tank/motorplasseringen er stort sett lik på alle disse plastmodellene. De er sikkert solgt i noen hundre tusen eksemplarer her på kloden til nå. Har vel selv også sett et ti talls av de i drift. Har aldri sett eller hørt at tankoppsettet har medført noe problemer av noe art. Slike motorproblemer ligger nok som oftes på det personlige plan. Skal være oppmerksom på at motoren er montert med hengende sylinder i en Carosel. Da er motoren normalt mer sårbar for feilinnstillinger, feil plugg eller feil bruk. Det skal gjerne bare en dråpe olje for mye rett på pluggen for at motoren stopper. Dette skjer gjerne med hengende sylinder hvis man rusler rundt på lavt turtall for lenge og litt for rik innstilling enten på tomgangsnål eller hovednål, eller begge to. En litt varm plugg med tomgangsbøyle gjør motoren mindre kritisk i slike tilfeller.

        Comment


        • #5
          ja jeg har funnet ut at den er nok for rik på tomgangsdysa. er snart ferdig med å lappe sammen flyet så det blir en ny tur i morgen
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

          Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

          Comment

          Working...
          X