Announcement

Collapse
No announcement yet.

Farlig feil på Zap/Zoom rotorblader.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Farlig feil på Zap/Zoom rotorblader.

    Flere på RCGroups har i det siste opplevd at originalbladene på sine Zoom har gått av under flyging og bakkekjøring. Jeg kræsjet for en tid siden og tok da ut bjelken i et av bladene for å se hvordan det var bygd opp. Hullet til bladbolten er borret gjennom to unde glassfiberstenger. Den ene stanga går nesten hele lengden på bladet mens dne andre bare støtter ved rota. Jeg gjennomlyste mine blader for å se om hullet var boret på samme plass på mine nye blader og oppdaget at det var forskjell. Jeg tør ikke fly mine blader lenger nå siden hullet på det ene bladet kun går gjennom den korte forsterkningen, og ikke gjennom hovedbjelken.

    Jeg har bestilt et sett med SAB karbonfiberblader og gleder meg til å prøve de. Frem til de kommer får jeg fly med Align T-Rex 305 mm blader, selv om de er dårligere enn Zap-bladene.
    Attached Files

  • #2
    Tusen takk for tipset tahustvedt!!!
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Her er bladene jeg kjøpte til helikopteret etter at jeg underkjendte originalbladene. SAB blader. De har samme form som originalbladene men er laget av karbonfiber og er derfor veldig stive. Ryktene sier at de er ekstremt solide også da folk har kræsjet mange ganger med de uten at de blir ødelagt. Rotoren er vibrasjonsfri uten at jeg har balansert de, og de trekker mindre strøm enn Align 305 mm blader som jeg har flydd med i mellomtiden. Align bladene trekker 7 A med neutral collective og 14 A full collective (~10° tror jeg). disse trekker 4.5 A i nøytral og 12.75 A i full collective. De lager også en rå lyd og trekker noe voldsomt. Align-bladene hadde dårlig løft per rpm i forhold til originalbladene. Jeg håper disse tilsvarer originalbladene når det gjelder løft.
      Attached Files

      Comment


      • #4
        Hvor kjøpte du de ....

        - ehaga -
        - Erik -

        ------------------------------------------
        Logo 600SX + 6003D
        Logo 400SE

        Futaba 18MZ

        Comment


        • #5
          Small size forhandler SAB blader.

          Smallsize shopping - Smallsize Shopping

          Kjøpte 320mm SAB blader til T-rexen der! Har ikke fått fløyet noe med dem ennå, men en liten test på stuegulvet viste en markant økning på rotorturtallet.
          Torgeir K. Haugstad

          Comment


          • #6
            Første flytur ned SAB blader. Syns de var veldig bra. Cyclic er mye fastere og helikopteret met beregnelig.

            Video:
            http://www.enrarot.net/videos/zap/zap06.zip

            Comment


            • #7
              Originally posted by tahustvedt
              Første flytur ned SAB blader. Syns de var veldig bra. Cyclic er mye fastere og helikopteret met beregnelig.

              Video:
              http://www.enrarot.net/videos/zap/zap06.zip
              Har også gått til anskaffelse av disse bladene. Kun flydd en tur og det virker bra. Men, det kan se ut som om selve "roten" av bladet er litt forskjellig fra orginal bladene. Resultatet er at bladene ikke kan vris helt inn.

              Jeg antar at ved en crash vil dette resultere i større skader både på bladholdere og div. akslinger.

              Har noen prøvd å slipe av det som trengs for at disse bladene skal passe !!

              - ehaga -
              - Erik -

              ------------------------------------------
              Logo 600SX + 6003D
              Logo 400SE

              Futaba 18MZ

              Comment


              • #8
                Jeg slipte mine når jeg monterte de og de kan svinge begge veier nå.

                Comment

                Working...
                X