Announcement

Collapse
No announcement yet.

bytte av plus / munus ved tilkobling av LiIon batteri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • bytte av plus / munus ved tilkobling av LiIon batteri

    Kom i farta til å koble feil polaritet på mitt T3D II Wild Beast med ett LiIon på 11,1 v 1200mAh. Det lukta stygt og ble varmt, men det ser ikke ut til å være defekt. Testa det på motoren seinere på dagen, og det virka som det hadde full effekt. Kan det være "skummelt" å bruke det videre?
    Roger Strand

  • #2
    Jeg ville behandlet batteriet som farlige saker ja... Kan hende det funker en gang før det blåser seg opp eller tar av. Det er en særs god ide å være forsiktige med denne sorten batterier.
    Var det en søtlig, uvanlig lukt så har du lekkasje på det og da er det bare å lage en kaserolle med saltvann, punktere batteriet og la det ligge i vannet noen timer før det går i søpla (utendørs).
    Kjenn etter om det virker som det er trykk inni, da er det game over. Hørte du "kokelyder" inni det da dette foregikk? Da er det også game over.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Takker for opplysningene, batteriet er nå sikret. Skal teste det en gang til og så "destruere det". Ikke verdt å friste sjebnen med å bruke det om det kan ta fyr. Kjøper ett nytt, det var ikke så dyrt heller
      Roger Strand

      Comment


      • #4
        Er ny på dette med LiPo og LiIon batteri. Hva er forskjellen mellem LiPo og LiIon? Har lagt til merke at det er LiPo som er mest brukt til lette modeller og dei er dyrere enn LiIon.
        Hvor kan en hente informasjon på nettet om desse typer batteri?
        Roger Strand

        Comment


        • #5
          Battery University er et av svært mange steder, bare søk rundt på nettet du så drukner du i info

          Egentlig er det samme "batteritypen", LiPo og LiIon. Forskjellen er at elektrolytten i LiPo (LiPo= LithiumIon-Polymer) er fastere og jeg tror den dermed er både mer stabil og har høyere ladningstetthet... usikker nu, ta alt med en neve salt.

          I dag er det nesten bare LiPo som gjelder, uansett størrelse. Men det fins noen rimelige LiIon-pakker på markedet ennå. Det forskes mye på denne teknologien, regner vi får se store framskritt her ganske snart. Fellesnevneren er fremdeles Lithium i anoden, mens det forskes på forskjellige polymerer og sulfater som er mer stabil (ufarlig) og klarer tøffere strømmer og har høyere ladningstetthet enn den typen vi har i dag. Har lest at det har lykkes å 3-doble ladningstettheten, og aller siste nytt på markedet er at en fabrikant har lyktes i å lade en batteritype på noen få minutter. Når dette kommer oss til gode er uvisst, men ting er på gang
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment


          • #6
            Takker for info..
            Veldig greit å ha et slikt forum som dette, her treffer man personer som har svar på det meste. Fikk i dag nytt batteri og en mottaker som jeg har venta på (Schulze alpha-435)
            Skal ta noen grep slik at jeg ikke kobler dette også til med feil polaritet.
            Roger Strand

            Comment

            Working...
            X