Announcement

Collapse
No announcement yet.

The Trigger is DOWN !!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • The Trigger is DOWN !!

    Så bar det ivegen på jomfrutur med Graupner Extra 300L . RCV120 SP i nesa med en 18/10 propell. Flyet tar av greit , virker bra balansert og i trim , par knepp på høyderoret og alt er fryd og gammen ...
    klatrer oppover med doningen. flyr noen sirkler , flyet reagerer fint på stikkene. joda , har litt " rockefot", det er jo tross alt første gang jeg flyr en så stor modell. Flyet har nå bra med tabbehøyde , på tide å slakke litt på gassen og se hvordan det er å håndtere i litt saktere fart ... oj,oj.. flikka flakk, Denne birdien flikker når hastigheten blir for lav ja... , trotler opp noe igjen og får tilbake kontroll. Flyr noen runder til men motoren begynner å gå litt for varm nå tror jeg , er ikke den helt samme spruten på den som ved takeoff .
    Bestemmer meg for å ta den ned igjen før det er stans i maskinen .
    Lite vind på bakken , men det tar godt i flyet litt oppe i lufta. får medvind i siste sving før landing , har slakket av litt for mye på trottle, maskina flikker , gir trottle igjen , for å få tilbake kontroll... så skjer det .. host, host... motorstopp, flikka flakk, staalout.. stuper for å øke farten , men denne birdien er tung... klarer ikke å få fart nok , bakken kommer fortere og fortere ... det blir utelanding på pløya ja .... drar febrilsk høyderor de siste meterene , men har ikke fått nok fart , så det blir litt nosedive i pløya ... punk.... The Trigger is DOWN !!! Ned å se på skadene .... AUDA... hjulgangen ble jo rippa rett ut av skroget og hele nese partiet er skilt fra resten av kroppen rett foran cocpit. hmmm.... ikke en skramme på vinger eller resten av kroppen, canopy like hel, cowling uten skrammer , propellen er like fin ... meget pent og pyntelig brudd i skrog rett bak fremre vingeinnfesting. Bare å ta fram limet .....
    Blir antagelig en større motor ved neste flight.. RCV120 SP var bare bare akkurat stor nok til denne maskina. Får ta skylda for utelandinga , dette var første tur med underliggende/midt montert ving og en så stor tung modell. Bedre lykke neste gang ..

    -Exlex-
    Attached Files
    ____________________
    : -Exlex-
    : Thor Arne Jensen
    :::::::::::::::::::::::::::

    [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

  • #2
    Upps....Jaja kunne vært værre.
    Har du veid Extraen? synes det er rart ikke RCV en håndterer den greit på
    normal flyving.
    Deadstick er noe dritt, gå tom for flyfart og høyde samtidig på en Extra er ikke beste kombinasjonen.
    mvh MM

    Comment


    • #3
      Sorry for your loss.
      Har selv kikket på RCV ifm ett skalaprosjekt, så jeg har noen spørsmål.
      - Var motoren innkjørt?
      - Du nevnte varmgang, hva med lufting. Inn skulle være greit i fronten på en Extra men hva med ut?
      - Hva slags fuel benyttet du. (type, olje, nitro)

      Anders

      Comment


      • #4
        Har du veid Extraen? synes det er rart ikke RCV en håndterer den greit på
        normal flyving.

        Har ikke veid den , men skal sjekke det etter jeg har fått limt.

        I utgangspungtet var det nok motor, tok av greit osv, men måtte frese på nesten full gass for å holde koken. tapte høyde på 1/4 - 1/2 trottle. og veldig litt å få flikk pga for liten fart hvis man ikke fulgte med på høgden da selvfølgelig.

        Det kan hende denne motoren ikke var helt "frisk" heller , kjøpte den brukt , så vet ikke hvor mye den hadde gått. Motoren hadde vært opp også etter det jeg kunne se. Måtte partere den selv da gjengene i plugghullet gikk føyken.
        Den dro en 18/10 propell på 6000 rpm blank rett før takeoff i allefall. I følge produsent er RPM range 1200-6000 , anbefalt prop størrelser 2 blad er 17x13 , 18x12 , 20x12 .

        - Var motoren innkjørt?
        - Du nevnte varmgang, hva med lufting. Inn skulle være greit i fronten på en Extra men hva med ut?
        - Hva slags fuel benyttet du. (type, olje, nitro)
        Når det gjelder kjøling , åpningen i front på cowling til Graupner modellen er ganske svær , åpning jeg har laget ut er vel omtrent 3/4 av inn , mulig dette er for lite , så hvis jeg fortsatt skal bruke RCVšn , så må jeg kanskje åpne opp mer.

        Innkjøring .
        Jeg har kjørt motoren 1 tank i benk og 2 tanker på bakken innmontert i flyet. Den virker ikke spesielt trang eller noe , men blir som sagt fort litt varm.

        Det er brukt Jero Aerosave 16% - 15% Nitro i mangel på noe annet ...
        anbefalt er vel 10% Nitro .
        ____________________
        : -Exlex-
        : Thor Arne Jensen
        :::::::::::::::::::::::::::

        [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

        Comment


        • #5
          Hjelper ikke med stort luftinntak, hvis lufta ikke kommer ut igjen! Med utløp som er mindre enn inntaket, blir lufta stående stille.. Arealet på utløpet bør være det dobbelte av luftinntaket. Ofte hjelper det å blokkere noe av inntaket(!) hvis det er vrient å øke arealet på utløpet..
          Bygger bedre enn jeg flyr...
          ARF? Nei takk!

          Comment


          • #6
            Hvordan er det med kjøling på RCV-motorer egentlig? Skjermer ikke den ene kjøleribben for den andre osv, i og med at de ikke går på langs?
            Page not found - RCV Engines Ltd
            Run, live to fly, fly to live, aces high!
            Erlend Larssen

            Comment


            • #7
              Originally posted by Kråka
              Hjelper ikke med stort luftinntak, hvis lufta ikke kommer ut igjen! Med utløp som er mindre enn inntaket, blir lufta stående stille.. Arealet på utløpet bør være det dobbelte av luftinntaket. Ofte hjelper det å blokkere noe av inntaket(!) hvis det er vrient å øke arealet på utløpet..
              Lufta blir ikke stående stille da, mengden luft gjennom cowling reguleres jo av det minste hullet , men klart luftmengden øker betraktelig når utløp er større enn inntak.

              -Exlex-
              ____________________
              : -Exlex-
              : Thor Arne Jensen
              :::::::::::::::::::::::::::

              [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

              Comment


              • #8
                Originally posted by erlend
                Hvordan er det med kjøling på RCV-motorer egentlig? Skjermer ikke den ene kjøleribben for den andre osv, i og med at de ikke går på langs?
                Kjølinga hadde kanskje vært noe bedre ved langsgående ribber. Motoren er konisk , så kjøleribbene blir høgere og høgere hvor lenger bakover på cylindern du kommer. om dette har noen betydning vet jeg ikke ... det er forholdsvis stort ribbeareal totalt på denne motoren , så kan være den klarer å kvitte seg med nok av overskuddsvarme under normale omstendigheter.

                -Exlex-
                ____________________
                : -Exlex-
                : Thor Arne Jensen
                :::::::::::::::::::::::::::

                [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

                Comment


                • #9
                  Originally posted by -Exlex-
                  Originally posted by Kråka
                  Hjelper ikke med stort luftinntak, hvis lufta ikke kommer ut igjen! Med utløp som er mindre enn inntaket, blir lufta stående stille.. Arealet på utløpet bør være det dobbelte av luftinntaket. Ofte hjelper det å blokkere noe av inntaket(!) hvis det er vrient å øke arealet på utløpet..
                  Lufta blir ikke stående stille da, mengden luft gjennom cowling reguleres jo av det minste hullet , men klart luftmengden øker betraktelig når utløp er større enn inntak.

                  -Exlex-
                  Som du vil; men det var du som hadde varm motor, ikke jeg..
                  Bygger bedre enn jeg flyr...
                  ARF? Nei takk!

                  Comment


                  • #10
                    Oisann, her var det enkelte små feil ute og gikk! For det første må utløp for kjøleluft alltid være større enn innløp for ikke å få overtrykk i cowling og dermed kraftig reduksjon i gjennomstrømning. Ideelt sett 2 - 3 ganger større. RCV's SP-motorer bør dessuten ha "ducting" ( styring ) av kjølelufta over ribbene grunnet deres tendens til høy temperatur, noe som ikke hovedsakelig skyldes utforming av kjøleribber som alle later til å tro, men mere deres konstruksjon med roterende sylinder. Dette står forøvrig beskrevet i manualen til motoren.
                    Det som jeg imidlertid mener er den største grunnen til varmkjøringen din er imidlertid helt feil fuel, dvs. mangelen på castor. Alle RCV - motorene skal ha 4-6 % castor for å sikre en god varmeoverføring mellom den roterende sylinderforingen og kjøleribbene. Syntetisk olje brenner opp og klarer ikke å takle denne jobben. 15% nitro er ok sålenge den totale oljemengden ikke er høyere enn den du har. Øker du oljemengden må du redusere nitromengden tilsvarende. Problemet ditt er bare at 6 av de 16 % olje burde ha vært castor. Selv kjører jeg min 90 SP på bilfuel tilsatt castor for å få en bra blanding.
                    Jeg vil også påpeke at du har kjøpt en brukt motor som du vet lite om. RCV bruker stål i sine stempelringer, noe som gjør at de krever en ganske lang innkjøring. Det er faktisk ikke sikkert at din motor er ferdig innkjørt ennå! Du kan se det ved å samle opp oljen fra veivhusutluftinga. Er oljen rein, så er motoren ok, er det mye grums og dritt i den så er den ennå ikke ferdig innkjørt.
                    Til sist vil jeg bare tipse deg om å prøve å unngå de høye turtallene. 6000 er oppgitt som et absolutt max. Folk jeg har vært borti som burde ha svært godt kjennskap til motorene sier at de bør aldri kjøres over 5000. Man må heller bare begrense throttelen hvis det ikke går på annen måte. Å få 6000 omdr. ved å leane en 120 motor med 18/10 bør ikke være vanskelig. Min 90 SP gjør 5000 med en APC 18/14 på rik setting, og den er ennå ikke ferdig innkjørt!
                    Håper dette har vært til hjelp. Det er flotte motorer, men de krever at du tar litt spesielle hensyn.

                    Lykke til!
                    Sverre
                    Real airplanes have two wings and round engines

                    Comment


                    • #11
                      Jeg bøyer meg i støvet

                      Innser at cowling må åpnes opp mer for å oppnå tilstrekkelig kjøling . Det nevnes " "ducting" ( styring ) av kjølelufta over ribbene " av svemoe og manualen , hvordan løser jeg dette praktisk? er det noe remedier som skal til inne i cowling , eller må åpningen ut utformes på noen spesiell måte for å oppnå dette ?

                      Jeg bør kanskje velge en annen propell med større stigning for å få ned turtallet til 5000 -5500 som det står i manualen. 6000 RPM er nok for høyt ja.

                      Ny fuel må shoppes .. Hadde fått med meg at det ikke skulle være over 6% Castor i fuelen , men ikke at det MÅTTE være mellom 3-6% Castor. Slik går det når man ikke kan lese manualen GRUNDIG på forhånd .

                      Tror motoren er innkjørt noenlunde , oljen som kommer ut av veivhusluftinga ser ganske ren ut i alle fall.

                      -Exlex-
                      ____________________
                      : -Exlex-
                      : Thor Arne Jensen
                      :::::::::::::::::::::::::::

                      [Helgøya Modelflyklubb (Ringsaker)

                      Comment


                      • #12
                        Nå er du på rett vei!
                        Når det gjelder ducting, så er det så enkelt som bare å lage noe inni cowlingen som styrer en del av kjølelufta mere "riktig" over ribbene. Dette fikser du enkelt ved hjelp av hva du måtte ha tilgjengelig av materiale og fester det i cowling eller firewall eller hvor du synes det er greiest.
                        Utformingen av utløpet trenger du ikke tenke så mye på, bare det er stort nok. Husk på det "Kråka" nevnte tidligere at ofte kan det hjelpe å blokkere noe av inntaket hvis det er vanskelig å gjøre noe med utløpet.
                        For turtallet så er det greit nok å velge en propell med større stigning, men det kommer litt an på hva du er ute etter. Større stigning betyr mere fart ( også på lave turtall ), og gjerne tregere gassrespons. Vil du ha lav fart og kvikk respons, så velger du heller å bruke den propellen du har mens du begrenser servoutslaget. Propeller i denne størrelsen er dyre, så det er ikke så gøy å kjøpe en du ender opp med å ikke kunne bruke.

                        Jeg vet ikke om du har manual til motoren. Hvis du er interessert så kan du sende meg en PM med nødvendig kontaktinformasjon, så kan jeg faxe eller maile en kopi til deg. Jeg har også en ekstra APC 18/14 liggende som jeg aldri vil få bruk for. Den kan du få for en billig penge hvis du er interessert.

                        Lykke til!
                        Sverre
                        Real airplanes have two wings and round engines

                        Comment


                        • #13
                          Det glemte jeg i farta! Du kan også laste ned manualen som PDF - fil direkte fra RCV's hjemmesider. Der er også mange bilder og videosnutter av fly med RCV - motorer.
                          Page not found - RCV Engines Ltd


                          Sverre
                          Real airplanes have two wings and round engines

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by -Exlex-
                            Innser at cowling må åpnes opp mer for å oppnå tilstrekkelig kjøling . Det nevnes " "ducting" ( styring ) av kjølelufta over ribbene " av svemoe og manualen , hvordan løser jeg dette praktisk? er det noe remedier som skal til inne i cowling , eller må åpningen ut utformes på noen spesiell måte for å oppnå dette ?
                            Har fundert en del på dette selv. Har tenkt ut en mulig løsning men aldrig prøvd dette selv: Monter av cowlingen. Finn frem en kloss av isopor/styropor el. og form denne til slik at den passer inn mot sylinder og at den samtidig passer inne i cowlingen. Bruk kontursag rasp, spikk og puss slik at du får runde kanter og at den danner en naturlig form "duct" som gir god luftgjennomstrømning. Pass også på at "inntaket" til klossen ligger mot åpningen i front av cowling. Når du er fornøyd med utformingen og den går klar av alle bevegelige deler, pusser du den så glatt som mulig.
                            Kle så hele klossen med noen lag med glassfiber og epoksy. La det herde noen dager og smelt ut isoporen med bensin eller lignende.
                            Dermed skulle du ha en lettvekts custom cowling duct som passer perfekt inne i cowling og som gir maximal luftgjennomstrømning.
                            Fest den som du vil med lim eller borrelås oppunder cowling etc.

                            Vet ikke om jeg klarte å forklare dette på en forståelig måte, men det kan være et alternativ til å bygge noe opp med balsaplater.
                            Mvh

                            Olav Lund

                            Comment


                            • #15
                              Jeg fant forresten oppskriften jeg bruker for å få en god fuel til RCV'en.
                              Jeg kjøper en 2,5 liters kanne med Jero Glo bilfuel med 16% nitro og 12% synt./castor blanding. Denne oljeblandingen består av 10% syntetisk og 2% castor. Oppi denne kanna hiver jeg 7,5 cl rein castorolje og ender da opp med en fuel med 15,5% nitro, 9,7% syntetisk og 4,8% castor.
                              Denne blandingen har fungert perfekt i min motor, og jeg får en utrolig stødig tomgang på under 1000 omdr. på propellen samtidig som motoren svarer kjapt på gasspådrag. Jeg skal ikke garantere at dette er den beste fuelen som er å få til denne motoren, men etter å ha fulgt med på internett og konferert med andre rundt omkring, så skal den være nokså nær det optimale. Den funker ihvertfall perfekt for meg.

                              Lykke til, og si hvordan det går!

                              Sverre

                              PS: "oddbob", den ducten du foreslår virker veldig elegant og lett. Den må prøves en gang.
                              Real airplanes have two wings and round engines

                              Comment

                              Working...
                              X