Announcement

Collapse
No announcement yet.

LI-po; hva skader?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • LI-po; hva skader?

    Okei, har lest en del om li-po, og har jeg forstått at batterier, når man trekker mye strøm fra dem, så senker volten seg, batteriet klarer ikke å holde volten høy nok.

    Men så lurer jeg på, hva er det som skader ett li-po batteri når man trekker for mye strøm, er det at man trekker for mye strøm, eller at man får for lav volt ?

    I så fall så vil det vel sjelden være ett problem med å trekke for mye strøm så lenge man har en fartkontroller som er riktig innstilt, eller hva?

    Kan noen klargjøre dette for meg?


    Med hilsen, Steffen
    Hvis servoene er reversert, hender det at flyet styrter. Spørr meg åssen jeg vet...

  • #2
    Jeg trakk for mye strøm med T-Rexen uten at batterivakten som slår inn ved for lav spenning gjorde det. Dvs nok spenning med overbelastet batteriet som begynte å koke.
    Så om du skal belaste 10A så må batteriet kunne levere 10A over lengre tid.

    Comment


    • #3
      Spenningen (Volt) på terminalene synker fordi batteriet har en indre motstand.
      Dette er en motstand i serie med lasten(motoren) og hvor mye spenningen synker er gitt ved:

      strøm * indre motstand.

      Det som dreper batteriet er varme, varmen kommer som en konsekvens av omsatt effekt i batteriet. Omsatt effekt gis av:

      strøm^2 * indre motstand

      En rimelig indikasjon på den indre motstanden kan du få ved å måle spenningen med batteriet uten belastning, og så måle strøm og spenning etter å ha henge på en resistiv last, f.eks en lyspære.
      Den indre resistansen er da gitt ved :

      (hvilespenning-belastningspenning)/strøm

      Sam Houlder

      Comment


      • #4
        Hei Steffeo

        Trekker du for mye strøm fra et li-poly batteri vil det merkes at batteriet blir varmt, mer enn bare lunkent. Skal ikke gå inn på kjemien i batteriet da jeg ikke kan nok om det, men batteriet vil ta skade dersom det gjentatte ganger "overopphetes".
        Dette vil igjen gi utslag i mindre kapasitet, dårligere evne til å "holde" spenningen oppe under belastning.
        Mitt råd er å ikke belaste batteriet mer enn det produsenten oppgir, variere fra 3-15c. Alt etter batteri type/produsent.

        Comment


        • #5
          Et annet minst like interessant spørsmål.. jeg skal begynne å bruke LiPo som mottaker batterier i fuelmodeller og det er svært få regulatorer for dette som har cut-off.

          Ødelegges også cellen dersom spenningen trekkes for lavt ved lavt strømuttak?
          Anders Hauge

          www.hang.no - Norges nye HANG-side!

          www.JetsOfBergen.no
          rc.andersh.com

          Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
          Byggeblog FPV SailCam Easyglider
          Byggeblog for Eurosporten
          Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

          There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

          Comment


          • #6
            Ja, cellen vil skades dersom spenningen blir for lav. Dette uavhengig av belasting. De fleste produsentene anbefaler 3V per celle som minimum, jeg går ned til 2,7 v per celle. Og har ikke merket noe tap av kapasitet på cellene mine. Les hva produsenten av dine celler anbefaler.

            Comment


            • #7
              Originally posted by andersh
              Et annet minst like interessant spørsmål.. jeg skal begynne å bruke LiPo som mottaker batterier i fuelmodeller og det er svært få regulatorer for dette som har cut-off.

              Ødelegges også cellen dersom spenningen trekkes for lavt ved lavt strømuttak?
              Du får kjøpt varselsystemer som sier fra når spenningen når 3V per celle. Jeg bruker det på helikopterene mine. High-Converting Webinars For Real Estate Pros selger systemer for 1, 2 og 3 celler som begynner å lyse når spenningen når 3, 6 og 9 V respektivt.

              Her er også tegninger for å lage en selv: Low Voltage Alarm

              Jeg har kjøpt komponenter fra ShieldSquare Captcha for å prøve å lage sånn.

              Comment


              • #8
                Originally posted by andersh
                Et annet minst like interessant spørsmål.. jeg skal begynne å bruke LiPo som mottaker batterier i fuelmodeller og det er svært få regulatorer for dette som har cut-off.

                Ødelegges også cellen dersom spenningen trekkes for lavt ved lavt strømuttak?
                Hvorfor du vil ha cut-off på en slik regulator er mer enn jeg fatter; når mottaker/servoer plutselig blir uten strømforsyning er vel resultatet gitt? Da er det vel en dårlig trøst at batteriet overlever..
                Bygger bedre enn jeg flyr...
                ARF? Nei takk!

                Comment


                • #9
                  UBEC finner du her:
                  DNS points to prohibited IP | www.koolflightsystems.com | Cloudflare
                  Den går i bypass om spenningen blir for lav, jeg har 4 av dem..
                  Resistive regulatorer er forlengst passè.
                  Sam Houlder

                  Comment


                  • #10
                    Okei, jeg skjønner. Ja, jeg har jo selvsagt tenkt til å holde meg over specsene på batteriet. Skal ha ett som klarer minst 20 selv om jeg bare skal trekke 17...

                    Var bare nygjerrig da jeg har lest noe sted at det kun er lav volt som herper batteriet, men fint å ha det oppklart.

                    Høres ut som en veldig dårlig ide med cut-off til fuel fly, det virker farlig, og dyrt...

                    - Steffen
                    Hvis servoene er reversert, hender det at flyet styrter. Spørr meg åssen jeg vet...

                    Comment

                    Working...
                    X