Announcement

Collapse
No announcement yet.

:) Oops... mista halen.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • :) Oops... mista halen.

    Var og fløy i dag. Først fløy jeg Mustangen min litt mens en kompis fløy sin Ultramicro Edge540. Det var artig, det. Er lei av å fly alene. Etterpå fyrte jeg i gang Zap'en min. Etter noen raske runder var jeg på tur forbi i passe driv når helikopteret plutselig begynte å snurre som en gal. Oops... bare å gjøre som jeg har trent på i simulatoren, det vil si flikke alle mulige brytere på senderen til jeg tilfeldigvis treffer throttle hold. Etter tyve klikk eller noe sånt mens helikopteret snurret vilt der oppe så fikk jeg slått av motoren. Helikopteret rettet seg i motvind, heldigvis, og jeg begynte å autorotere, eller i hvertfall så gjorde jeg et forsøk. Helikopteret sank ganske fort mens det fløy bortover og jeg strevde med å beherske meg. Jeg er ikke vandt til å holde collectiv lavt mens det synker. Et par meter fra bakken begynte jeg å heve collectiven, litt tidlig kanskje, men pytt. Helikopteret deiset i bakken og datt på siden. Latter. Masse latter!

    Da vi kom bort til helikopteret og jeg satte det opp på beina igjen så det uskadd ut. Jeg kikket og leita og bøyde på ting men fant ikke noe feil. Halen gikk med rotoren, og staget var helt. Til og med servoen var i orden. Etter nåtere gjennomgang så jeg at motoren kunne gli langt nok ned til at tannhjulet nådde nesten halvvegs ned på haletannhjulet. Jeg trodde ikke det ville være noe problem da motorhuset måtte presses ned med makt for at det skulle skje, og den kom selvfølgelig tilbake når jeg slapp, men det er mulig at G-kreftene var store nok til å gjøre det under flyging. Det hadde jeg ikke trodd. Jeg får lage en lengre spacer så tannhjulet ikke går ned. Ikkeno problem.

    Er imponert at helikopteret er helt uskadd etter hendelsen. Jeg har ikke gått igjennom alt enda, skal gjøre det i kveld. Foreløpig ser alt fint ut. Det var nok ikke mye kraft igjen i rotoren når det "landet"

  • #2
    Ingen skader bortsett fra tannhjulet som er slitt på innsiden. Helikopteret er klart til å kræsje igjen.

    Comment


    • #3
      Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
      www.airheads.no

      Comment

      Working...
      X