Announcement

Collapse
No announcement yet.

Protech Staudacher GS600

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Protech Staudacher GS600

    Hei, nå her det blitt GS600.

    Har påbegynt monteringen og er så å si ferdig med alt utenom motor montering, har ikke helt bestemt meg hva jeg skal sette i, men har lyst på 160fx. Tar gjerne imot annbefalninger av motorer. Er det noen her på forumet som har slikt fly?

    Jeg ble veldig skuffet når jeg skulle begynne å montere servoer. Aller linker som fulgte med flyet er av plastik. Eneste som jeg likte der var rorhornene som var fra Graupner. Det er vel drøyt å kjøre med plastik linker på et så stort fly? Flet er annbefalt med minimum 6kg's servoer. Har sett 40size AT-6 som har gått ned på grunn av at linken på høyderoret ble ødelagt, det var under takeoff. Noen som har syns punkter på dette flyet og Protech generellt?

    -Maximuz-
    Attached Files
    -Maximuz-
    Johnny Rosenlund
    -------------------------------
    Helgøya Modellfly klubb
    Rena Modellfly klubb

  • #2
    Leste en test i et Engelsk blad for en stund siden. De hadde en OS FT 1.60 twin i flyet. Det fikk gode skussmål men jeg husker at de byttet ut alle overføringer med noe litt mer heavy duty.
    MVH

    Jon Gunnar Wold

    Comment


    • #3
      Originally posted by Jon Wold
      Leste en test i et Engelsk blad for en stund siden. De hadde en OS FT 1.60 twin i flyet. Det fikk gode skussmål men jeg husker at de byttet ut alle overføringer med noe litt mer heavy duty.
      Ok. Takker for svar. Jeg skal ta å bytte de linkene mine for det tørr jeg ikke å fly med. twin motor høres kostbar ut Så en reweiw om den på Rc universe. der har dem brukt 160fx. Og ettersom jeg forstod så var det mer enn nok power der oxo. Står annbefalt med 26ccm 2takt.
      -Maximuz-
      Johnny Rosenlund
      -------------------------------
      Helgøya Modellfly klubb
      Rena Modellfly klubb

      Comment


      • #4
        Morn`du maximuz

        Fint fly du har dær.
        4.Taktsmotorer gjør seg bra i sånne fly, men de har desverre an annen prisklasse
        Gi meg beskjed når du skal ta det opp, så tar jeg muligens en tur for å se på.

        Cessnaknuseren.
        Cessnaknuseren
        Bjørn Sandbæk

        Dæ går litt mindre lim nå.

        Comment


        • #5
          Originally posted by Cessnaknuseren
          Morn`du maximuz

          Fint fly du har dær.
          4.Taktsmotorer gjør seg bra i sånne fly, men de har desverre an annen prisklasse
          Gi meg beskjed når du skal ta det opp, så tar jeg muligens en tur for å se på.

          Cessnaknuseren.
          Hei du. Ja det hadde gjort seg med en grom 4.takter her ja, men som du sier så er prisen en liten hindring.
          Jepp du skal få beskjed. Hørte du hadde fått start på Us'n din oxo. Da ser det vel lysere ut?
          -Maximuz-
          Johnny Rosenlund
          -------------------------------
          Helgøya Modellfly klubb
          Rena Modellfly klubb

          Comment


          • #6
            Har erfaring med to Protech modeller, en Giles 202 på 180cm vsp, og en Edge 540 på 160 cm vsp.

            Generelt er hardwaren dårlig. Ikke så galt på den største, siden den skulle ha servoer i halen og i vingene (korte overføringer), men på Edgen var det bare å rive ut de billige plast slangene og erstatte med skikkelige saker.
            Et annet vanlig protech problem er innfestingen til understellet, som ofte er for svak. Dette var spesielt ille på den store Gilesen, hvor den ene leggen løsnet etter en perfekt silkemyk 3-punkts landing. Sjekk dette før du flyr, så slipper du å reparere senere. Dessuten leveres de med alt for stive understell etter min mening, ingen fjæring.

            Ellers har det vært et problem med for svake vingerør på modeller med plugg inn vinger, men det er det vel ikke på din?

            Comment


            • #7
              Hallois -maximuz-

              Jeg ser litt lysere på US motoren nå ja.
              Det mangler innkjøring og justering. Jeg vet ikke hvor lenge den skal kjøres inn, men har blandet en kanne med 4% totaktolje som jeg skal kjøre igjennom før det blir luftetur.
              Kanskje jeg skal ta kontakt med deg neste gang den skal startes?, slik at du kan få høre litt gromlyd....

              Cessnaknuseren
              Cessnaknuseren
              Bjørn Sandbæk

              Dæ går litt mindre lim nå.

              Comment


              • #8
                Originally posted by pleym
                Har erfaring med to Protech modeller, en Giles 202 på 180cm vsp, og en Edge 540 på 160 cm vsp.

                Generelt er hardwaren dårlig. Ikke så galt på den største, siden den skulle ha servoer i halen og i vingene (korte overføringer), men på Edgen var det bare å rive ut de billige plast slangene og erstatte med skikkelige saker.
                Et annet vanlig protech problem er innfestingen til understellet, som ofte er for svak. Dette var spesielt ille på den store Gilesen, hvor den ene leggen løsnet etter en perfekt silkemyk 3-punkts landing. Sjekk dette før du flyr, så slipper du å reparere senere. Dessuten leveres de med alt for stive understell etter min mening, ingen fjæring.

                Ellers har det vært et problem med for svake vingerør på modeller med plugg inn vinger, men det er det vel ikke på din?
                Jeg har også satt servoene i halen på flyet og ute i vingen. så det blir korte overføringer for meg også, men kvikk linkene er jo av plastik. Når det gjelder understellet så ser det masivt ut, er av glassfiber. ser for meg at det knekker før det fjærer. Angående vingene så har jeg plugg inn vinger. Røret er vel ca 1" rundt og 2mm tykt. Har lest at mindre modeller har problemer med slik rør. Er det å få tak i andre rør som kanskje tåler mer?
                -Maximuz-
                Johnny Rosenlund
                -------------------------------
                Helgøya Modellfly klubb
                Rena Modellfly klubb

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Cessnaknuseren
                  Hallois -maximuz-

                  Jeg ser litt lysere på US motoren nå ja.
                  Det mangler innkjøring og justering. Jeg vet ikke hvor lenge den skal kjøres inn, men har blandet en kanne med 4% totaktolje som jeg skal kjøre igjennom før det blir luftetur.
                  Kanskje jeg skal ta kontakt med deg neste gang den skal startes?, slik at du kan få høre litt gromlyd....

                  Cessnaknuseren
                  Halla.
                  Ja du må si ifra neste gang det blir oppstart så j får med meg det. har du trålet på internett om noe info da? Må få med meg jomfru turen og da.
                  -Maximuz-
                  Johnny Rosenlund
                  -------------------------------
                  Helgøya Modellfly klubb
                  Rena Modellfly klubb

                  Comment


                  • #10
                    test flydd

                    Hallo. Ting tar tid, hehe. Har puttet en supertigre gs2000 i nesa på den og jeg synes jeg har mer enn nok krefter. Var litt i tvil om CG ettersom jeg syntes denne var veldig langt bak, men fulgte manualen til punkt og prikke. Flyet fløy som enn drøm. Dette er mitt første "store" fly så jeg ble veldig positivt overrasket. Med dual rate fløy den omtrent som en trainer, Men med fulle utslag ble den en skikkelig akro maskin. Takeoff'n gikk unna på 4 meter men på turen ned ble stripa for kort for min del, Kjørte rett i en gras haug og knekte det ene balansje roret. Prøvde igjenn neste dag og alt gikk bra til selve landingen. Denne gangen gikk jeg til enden på stripa for å prøve å få det ned tidlig på stripa, men måtte kjøre en del runder og etterhvert bensin tom Fikk litt hard landing i åkeren og rev av understellet. Neste dag var det opp igjenn. Da bestemte jeg meg for å lande på en åker dette gikk jo endelig bra men var til alles store fortvilelse Jeg synes Staudacher'n kommer ned med stor fart, Enda jeg flyr den inn på tomgang. Men er veldig godt fornøyd med flyegenskapene på dette flyet!
                    -Maximuz-
                    Johnny Rosenlund
                    -------------------------------
                    Helgøya Modellfly klubb
                    Rena Modellfly klubb

                    Comment


                    • #11
                      Re: Protech Staudacher GS600

                      Ville byttet alle plastik med står eller ballink av heavy duty size. Selv bruker jeg kun Robart linker/horn på fly over 180 cm vsp. Håper å høre konklusjonen..Lykke til!
                      Mvh.
                      Rolv Leirro

                      Comment


                      • #12
                        Re: Protech Staudacher GS600

                        Originally posted by Raptor
                        Ville byttet alle plastik med står eller ballink av heavy duty size. Selv bruker jeg kun Robart linker/horn på fly over 180 cm vsp. Håper å høre konklusjonen..Lykke til!
                        Hallo. jeg har plast linker enda. Har tenkt å bytte dem ut, men måtte prøve flyet fyst Har sett at mindre fly har gått ned pga plastik linker, så de skal bli byttet ut.
                        -Maximuz-
                        Johnny Rosenlund
                        -------------------------------
                        Helgøya Modellfly klubb
                        Rena Modellfly klubb

                        Comment

                        Working...
                        X