Announcement

Collapse
No announcement yet.

Forskjell på NiMH celler i kulda?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Forskjell på NiMH celler i kulda?

    Skal lage meg en ny Rx pakke med NiMH batterier. Sanyo og GP er vist de som er lettes å få tak i. Leste litt på spesifikasjonene:
    For Sanyo er det oppgitt "Discharg Condition 0C to 50C" (http://sanyo.wslogic.com/pdf/pdfs/HR-3U-2300.pdf).
    For GP er det oppgitt "Discharging -20C to 50C" (HKIRC / HKDNR - ".hk" domain name registrations)
    Betyr dette at GP-batteriene vil fungere bedre i kulda enn Sanyo? Litt rart om det er så stor forskjell.

    Nå flyr jeg ikke når det er kaldt, så det betyr egentlig ikke så mye. Har flyd noen ganger når det har vært -2/-3 grader, men da holder batteriene mye lengre enn hva fingrene mine gjør, så..

  • #2
    Det er sikkert *mulig* å lade ut GP's batterier ved -20°C, men særlig effektivt er det ikke. Det er spenningen som synker ved lav temperatur. NiMH liker seg best når de er varme (20 - 30°C), og du bør derfor sørge for at enten er isolerte eller tas ut for oppvarming innimellom.

    Men det er godt mulig at GP's NiMH generelt tåler kaldt vær bedre ennSanyo. Guttungen kjører noen 3300-celler fra GP i bilen sin, og de leverer både i kaldt og varmt vær.
    Anders Valland
    Trondheim

    Comment

    Working...
    X