Announcement

Collapse
No announcement yet.

Propellforvirring

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Propellforvirring

    Jeg må sannsynligvis bytte propell. Har en 14x6 på en SC70 4 takter (flyet er en Harrier .46 fra Seagull), og jeg mistenker at motoren sliter med å oppnå max turtall.

    Men: Jeg vet at det er minst 2 ulike aksel-diametre på fuelmotorer. I tillegg ser jeg på nettsidene at man bruker begreper som "Sport-prop" "14x6W" osv. Hva er betyr begrepene, og hvordan vet jeg hvilken diameter hullet har?
    Pål

  • #2
    Virker som du er en smule over propellert. Fant ikke propellanbefalingen til SC i farten men ser OS anbefaler 13x6-8 på sine 70 firetaktere.
    Ville tro 13x6 hvis jeg skulle skyte fra hofta.
    Sikkert noen her inne som har mere erfaring med motoren.
    W en i propellbetegnelsen står for Wide, altså en bredere propell enn den vanlige sport.
    13x4w 14x4W etc etc benyttes stort sett til 3D og andre avanserte hoppetusser, for det meste utstyrt med sinte firtaktere YS Saito stort sett
    En W propell er tyngre og dra enn tilsvarende uten W en
    Hadde du hatt ett 3D fly til SC en din vil jeg tro 13x4W ville vært en propell og prøvd
    W serien har stor diameter og liten pitch (vridning)
    Sport er vel APC betegnelsen på "vanlige" propeller.
    Også verd og merke seg at det for APC s del går ett skille fra 13" til 14"
    En 14" koster ca 3 ganger mer enn en 13" Har blitt fortalt at dette skyldes ett skille i produksjons metoder om det stemmer vet jeg ikke.

    Ved: Akseldiametre på propeller...hullet er som regel for lite om det ikke passer.
    Finnes enkle verkøy for dette fra forskjellige leverandører...kalles propell Reamer. Finnes i både tommer og mm
    Ser noe slik ut:
    404
    mvh MM

    Comment


    • #3
      APC s Hjemme side: APC Propellers | Quality Propellers that are Competition Proven

      Her er forøvrig produksjonslista til APC... er du ikke forvirret før så blir du det nå.... jeg er det i alle fall
      404 Not Found

      Skulle du føle for og slå ihjel enda noen timer på RC surfing så ligger det ett sjønnsomt utvalg av RC linker her:
      http://homepages.ihug.co.nz/~atong/
      mvh MM

      Comment


      • #4
        Takk for info! Flyet er et 3D fly, så jeg tenker jeg kjøper en 13x4 og en 14x4 og rett og slett tester.

        "A prayer for flyvær til helga!

        Pål
        Pål

        Comment


        • #5
          12x8

          Er fint på akrofly! Da er den sprek,,, eller en 13x6
          Lars Norberg

          Comment

          Working...
          X