Announcement

Collapse
No announcement yet.

Forsegling av ror - hvorfor?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Forsegling av ror - hvorfor?

    Vet ikke om dette er rette plassen å spøøre, men jeg prøver.

    Har lest om mange som mener at rorene på modellfly skal forsegles, og aldri lest om noen som ikke gjør det fordi de mener det ødlegger for flyegenskapene.

    Pappa mener at det er bra at luften får passere i glippen mellom ror og vinge; han sier at dette med vilje er gjort på flaps på noen fullsize modeller siden luften får bedre tak i vingen da, og ikke slipper så fort eller noe sånt....
    Noen som kan si hvorfor de mener det ene eller det andre??

    Takk for innspill!
    Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
    er der ingen der kender dem.

  • #2
    En vinge, enten den er foran eller bak, genererer løft når det er en negativ trykkforskjell mellom øvre og nedre vingeflate. Man forsegler hengslelinjen ikke bare for å oppnå bedre løft, (virkning av rorene) men også, og kanskje vel så vesentlig, for å redusere mulighet for resonans som kan føre til flutter. For HiPerf vil også parasittisk luftmotstand fra hengsellinja være av interesse.

    For flaps som endrer camber, bør hengslelinjen være så tett som mulig.
    For andre typer flaps hvor hensikten er styre flow gjelder helt andre forutsetninger.

    Mvh
    Sam Houlder

    Comment


    • #3
      Forsegling hindrer luft å strømme igjennom og en slik gjennomstrømning = drag.

      På høyderor/sideror/balanseror kan dette gi bedre effekt mht mindre drag og høyere terskel for flutter.

      På flaps o.l. som er drag devices er ofte gjennomstrømning en del av funksjonen for roret og skal ikke hindres. (f.eks Fowler flaps)
      ----------------
      Haldor
      ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

      Comment


      • #4
        Etter at du har knust etpar modeller pga flutter...så vil du aldri stille deg det spørsmålet igjen
        Mine Modeller:
        Dynaflite Spitfire - 40 size
        Great planes Tracer 40 m/retract (til salgs)
        Meserschmit BF109E - 60 size (Halvferdig fra scratch)
        Calypso 60
        Corsair, dogfigth size
        Great planes piper cub (Treferdig)
        DeHaviland DH88 Comet (Påbegynt scratch prosjekt)
        Top Flite P40 Warhauk (Byggesett i eske)
        Pilot Seduction 25 (Treferdig)
        Pilot Cap 10 (Treferdig)
        Great planes Super sportser 60 (Byggesett i eske)
        Great planes Ultra sport 40 (Flyr meget godt! Anbefales)
        + noen til

        Comment


        • #5
          Hei gutter
          Det kan nok være forskjellige motiver ute å går her.
          1- Hindre flutter.
          2- Oppnå bedre effekt av rorene
          3- Oppnå konsekvent effekt av rorene.

          Leste for endel år siden (tidlig på 80-tallet) at noen F3A piloter mente at det var ekstremt viktig at det ikke kunne strømme luft gjennom hengslingslinjen. Hvis så gjorde ville det være tilnermet umulig å få trimmet modellen optimalt. Enten var dette sterkt overdrevet (som jeg tror), eller så har jeg aldri hatt et godt trimmet fly. Har forsøk forsegling noen ganger, uten å kunne påstå at jeg har merket noen forskjell (når det gjelder konsekvent rorrespons).

          Når det er sagt vil jeg anbefale at man streber etter å ha så liten glipe som mulig, blir den stor kan det være lurt å forsegle.
          Ola
          www.ofremmi.info

          Comment


          • #6
            Takker for det!

            Problemet er nettopp det at med de hengslene jeg brukte (eller kankskje jeg brukte dem feil?) ble det et stort gap mellom ror og vinge. På RCU og når jeg tok jomfruturen med WB mente de også at det hjalp for mer presis respons. Egentlig tror jeg ikke at jeg merker mye forskjell, men siden gapet er så stort får jeg vel gjøre det.
            Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
            er der ingen der kender dem.

            Comment


            • #7
              Nå føler jeg meg litt dum, men hvordan forsegling er det dere snakker om? Skjønner at det har noe med mellomrommet mellom vinge og ror, men hvordan forsegler dere?
              Simen

              Why drink and drive, when you can fly so high?!

              Comment


              • #8
                Her ser du en illustrasjon som viser hva som diskuteres og hvordan man kan løse dette:
                Fant ikke siden – Gullknapp Modellflyklubb

                Problemet med flutter kan løses med å tette spalten, men stort sett så er flutter noe som oppstår av for myke ror og dårlige overføringer. På seilfly tettes spalten for å få minst mulig luftmotstand.
                Tom Erik Smedal
                www.artistic3D.net
                www.photopia.no

                Comment


                • #9
                  Litt på siden, hvis man skal forsegle er det vel ikke vits i å forsegle begge sidene? MAn skal jo bare hindre luft i å passere?...
                  Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                  er der ingen der kender dem.

                  Comment


                  • #10
                    Jo, men her er det også snakk om å redusere luftmotstanden.
                    Tom Erik Smedal
                    www.artistic3D.net
                    www.photopia.no

                    Comment

                    Working...
                    X