Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trenger noen tips

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Trenger noen tips

    Det verste som finnes er å krasje ett modellfly. Imidlertid må en jo regne med noen tap i denne hobbyen. Toppen er å krasje samt miste flyet, det hente med meg, 23. august i fjor. Etter utallige dagers leting ble flyet avskrevet som MIA (Missing in Action). Fikk imidlertid en telefon i dag av en som hadde lett etter hytte fra krigen og som hadde funnet flyet. Etter en nøyaktig posisjons beskrivelse dro jeg igjen ut på leting og fant flyet. Spørsmålene var mange hvordan ser flyet ut etter nesten 8 måneder ute i skogen. Havarikommisjonen ble innkalt og følgende skader rapportert:
    Propellblad knekt, firewall trykket inn og flykropp sprekt av denne grunn. Samt dysenål feste knekt og bøyd. Hadde flyet blitt funnet etter krasj hadde det sannsynligvis vært enkelt å reparere. Imidlertid har sprekker i flykropp ført til vanninntegning med fukt, råteskader og mugg. Vanninntegning har også fått haleror og sideror til å bli løse. Vingen er imidlertid helt uskadd og veier tilsynelatende det den skal. Flyet har lagt på seg 1-2 kg.

    Har ikke foretatt flere undersøkelser, men motor aksling rører på seg uten motstand. Har ennå ikke forsøkt å dreie den helt rundt.

    Spørsmål, er det noe jeg bør gjøre med motor og radio utstyr for om mulig å berge dette. Motor OS46LA, Futaba 3004 servoer og FM 8 Kan mottager ???

    Anders

    (Tips - putt i det minste en lapp med navn og telefon nr i flyet
    Attached Files

  • #2
    hei kult du fikk igjen flyet.

    Når det gjelder motor så ville jeg tatt av potte forgasser og plugg og tømt ut eventuelt vann og så gitt den godt med olje før jeg hadde dratt den rundt noe serlig. Mottakeren bør du åpne og sjekke at den er tørr før du prøver den det kan du også gjøre med servoene. Når det gjelder selve flyet så er det vel bare å rive av trkket på kroppen og prøve å tørke den. ikke hurtigtørk for da er det lettere at den vrir seg og blir skjev. og når den har tørket så kan du undersøke hva som bør skiftes ut og limes.
    Lykke til.
    PS. hvilken type fly er dette.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #3
      Hei Harpoon.

      Håper du får reddet flyet ditt.
      Jeg har selv ett sånn fly, og det er det beste flyet jeg noen gang har hatt.
      Når det gjelder motoren bør du demontere den og rengjøre alle deler.
      Radioutstyret må være fritt for fukt før det settes strøm på det for testing.

      Cessnaknuseren.
      Cessnaknuseren
      Bjørn Sandbæk

      Dæ går litt mindre lim nå.

      Comment


      • #4
        Takk for svar.
        Flyet har gjort jobben sin. Det var egentlig siste turen uansett. Har ett likt fly liggende så da har jeg en ekstra vinge ser det ut til. Har nå demontert alle komponenter og motoren ser forbausende bra ut. Litt rust på alle skruer men hva kan man forvente etter 8 måneder ute. Alt jeg kan berge er egentlig bare en bonus. Etter 8 måneder var alt avskrevet for lengst.

        Har tenkt å drukne motoren i CRC for deretter å gi den en god omgang med afterrun oil. Radio utstyret får ligge ett par dager til tørk før jeg prøver.

        Greit å få en 46 motor til, da jeg for tiden har 3 46 fly. TF Nobler, WM low wing Sky Raider og da en Kyosho Trainer til. Har en 46AX også men hadde ikke planer om bruke mer penger på 46 motorer

        Tyor: Det er en Kyosho Trainer 40 160cm vingespenn. Det er ikke lenger i salg.

        Comment


        • #5
          Oppdatering

          Motor:
          Ser helt grei ut. Plast huset til dysenår må byttes da denne er knekt, men ellers virker motoren ok. Ble dynket inn i olje. Når nye deler er anskaffet og plugg er byttet vil den få en tur i benken først så får vi se.

          Radio:
          Mottager ble skrudd i fra hverandre og har ligget til tørk ett par dager. Ingen tegn til fuktighet inni, ei heller irr eller rust.
          Mottager testet på alle 8 kanaler og ser ut til å virke ok. Servoer virker også tilsynelatende ok. Alt ser ut tiil å kunne friskmeldes etter en skikkelig rekkevidde test. Til og med voltspyen virket og det etter 8 måndeder ute i skogen gjennom vinteren.
          Attached Files

          Comment


          • #6
            det var morsomt å høre at alt fungerer. motoren fungerer sikkert også når du får de nye delene.

            Men hva med selve flyet har du fått tørket det opp eller er det ikke å berge?
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

            Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

            Comment


            • #7
              Vingen var helt grei etter en liten vask så den har jeg beholdt. Kroppen har vært gjennomtrukket av vann og har sopp og råteskader, samt at haleflatene var løse pga oppløsning av balsaen. Etter å ha ribbet flyet for de deler som var brukbare ble resten kastet.

              I og med at jeg har ett til av samme type beholdt jeg vingen som reserve.

              Comment


              • #8
                Originally posted by tyor

                Når det gjelder motor så ville jeg tatt av potte forgasser og plugg og tømt ut eventuelt vann og så gitt den godt med olje før jeg hadde dratt den rundt noe serlig.
                Ikke nok med det! Sjekk kulelagrene og ståldeler ikke er angrepet av rust.

                Aluminiumdeler kan få korrosjon, spesielt på stempelet da jeg tenker på kompresjontap. Etter rensing, sjekk at kompresjon er i orden.

                Jens Eirik

                Comment


                • #9
                  Sikkert et dumt spørsmål men fins det virkelig motorer med alu stempel ?

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Tintin
                    Sikkert et dumt spørsmål men fins det virkelig motorer med alu stempel ?
                    Ingen såørsmål er dumme.

                    Men jeg trodde faktisk at det var det vanligste. det er i hvertfal det på større motorer som til moped osv.
                    Tom Nohr
                    Tennisveien 9
                    2450 Rena

                    Frsky taranis 9+
                    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                    + diverse små ting

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Tintin
                      Sikkert et dumt spørsmål men fins det virkelig motorer med alu stempel ?
                      Ja, disse ABC/ABN/AAC og ring motorene har alu stempel.. både stor og liten motor har det..

                      De veier lite (fordel for høyturtallsmotor) og riper lett..

                      Jens Eirik

                      Comment


                      • #12
                        Det er bra du fikk reddet så mye utstyr

                        Cessnaknuseren
                        Cessnaknuseren
                        Bjørn Sandbæk

                        Dæ går litt mindre lim nå.

                        Comment

                        Working...
                        X