Announcement

Collapse
No announcement yet.

forhold mellom motorer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • forhold mellom motorer

    hei da jeg er helt grønn på dette med elektromotorer i fly så lurte jeg på hvor kraftig er en sånn Apache CD-ROM motor som de selger på moss hobby i forhold til en speed 300 for eks. evt. er den kraftig nok til å drive en corsair fra alfa modeller? Går med planer om å skaffe meg ett elektro fly men har ikke så stort budsjet. må jo ha batterier og regulator også.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

  • #2
    er det ingen som har noen eksempler slik at jeg kan få en forståelse for effekten på elektromotorer?
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #3
      Cd-rom motor.

      Hei.

      Her kan du lese test av den motoren som de selger på Moss Hobby.

      (MFN) ModellflyNytt.no

      John
      John

      Comment


      • #4
        på den nevnte testen står det at den trekker 310g med en viss prop størrelse. vil det da si at ett fly som veier 300g kan hovre med denne motoren og at det praktisk er mulig å fly ett fly som veier en del mere for eks 400-500g?

        Beklager hvis det virker som veldig dumme spørsmål. men jeg prøver som sagt å få en hvis forståelse for disse motorene.
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment


        • #5
          Du kan ganske sikkert fly rimelig komfortabelt et fly oppmot en kg, og kanskje mer og på 310 gram trust, men spesiellt spenstig blir det ikke. Det er vingeprofil og drag som i stor grad avgjør hvor mye trust du trenger for å fly. Med fly spå mener jeg i dette tilfelle opprettholde høyde og enkle forsiktige manøvre som ikke trekker for mye G. G genererer drag..

          Med trust på 1:1 har du kraft til de aller fleste tradisjonelle akroøvelser, men du må nok ha betydelig mer, oppmot 2:1 og over for all out 3D. Grunnen til at 1:1 ikke er nok for hovring er at flyet i praksis ikke balanserer uten korreksjoner fra rorene, disse korreksjonene spiser av den tilførte effekten og derved er der ikke nok igjen til å hovre.

          Om du kikker på MotoCalc Electric Flight Performance Prediction Software finner du et sharewareprogram du kan bruke for å finne ut hvordan ytelse et gitt oppsett gir, det er mye å lære av det. Husk også på at testdata ikke er gyldige for annet enn akkurat det utstyret som ble testet akkurat der og da, du kan finne betydelige avvik om du måler selv på ditt eget tilsvarende.

          Mvh
          Sam Houlder

          Comment


          • #6
            takk da har jeg noe å forholde meg til i hvertfall. skal kikke på den linken.

            MVH
            Tom Nohr
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

            Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

            Comment


            • #7
              Sånn generelt i motoreffekt holder 100W/kg for vanlig søndagsflyging, for akro bør man kanskje over 150W/kg og for 3D er vel 200W/kg regnet for å være greit å ha.

              En Speed 300 på 2S lipo (7.4) kan trekke rundt 8A, da har du 57W som holder en 400g modell i lufta sånn rimelig greit. Den cdrom motoren er beregnet på de aller minste indoor flyene, den blir nok litt liten. Og hvorfor bruke 600,- på regulator og 200,- på motor når en Speed 300 drar flyet like godt?

              Lipo er viktigere enn børsteløs motor, så hvis pris er viktig ville jeg kanskje prøvd Crosair'en med en børstemotor (GWS 300 eller noe sånt), hvis du først kjøper børsteløs til en sånn er det AXI 2208/20 som gjelder.

              Comment


              • #8
                ja det er vel noe sånt jeg kommer til å gå for. ser også at moss hobby selger ett motorsett fra alfa som er til disse modellene. det er motor regulator gearboks og propell til 530Kr. det må jo være et alternativ
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

                Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

                Comment


                • #9
                  Har du lest min artikkel om emnet? Det er bare første del, men det gir deg ihvertfall en første innsikt i temaet. (MFN) ModellflyNytt.no

                  Jeg har hatt de neste delen på hylla i 3/4 år nå, tiden strekker ikke til. Men hvis du leser artikkelen, så kan du jo stille flere spørsmål. Som du ser er det mage her som kan gi vettuge svar.

                  Du må se hele motorsystemet under ett, dvs. det er ikke bare motoren som teller. Motoren er en sak som konverterer energi mellom brukbare former, og som bl.a. mailman påpeker så er batteriene like viktige. For ikke å snakke om propellen. Men nå er det heldigvis slik at mange av de spesialiserte nettbutikkene drives av dyktige folk som kan gi råd.

                  For en liten og lett akso/3D modell vil du ha den letteste batteriteknologien som er LiPo. Og du vil ha en outrunner børsteløs elektromotor for å slippe gir. Men kniper det i lommeboka så gå for en vanlig børstmotor med gir først. Da blir det desto morsommere å oppgradere siden....
                  Anders Valland
                  Trondheim

                  Comment


                  • #10
                    har nå kikket litt rund og sett på forskjellige motor/regulator kombinasjoner og begynner å få en større forståelse for det.

                    Så er det slik at jeg har ett stick fly som passer med en .20 2t motor. har en .40 motor på det og det er jo rakett . men hvis jeg vil ha elektrisk motor på det som tilsvarer en .20 motor hva er alternativet da og blir det mye dyrere en å kjøpe en sc20 for eks.? Det må vel sikkert være børsteløs? eller er det ett håpløst prosjekt.?
                    Tom Nohr
                    Tennisveien 9
                    2450 Rena

                    Frsky taranis 9+
                    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                    + diverse små ting

                    Comment


                    • #11
                      Et sted mellom AXI 2808/20 og 2820/12 omtrent...
                      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                      Comment


                      • #12
                        ok hvilken regulator krever så en slik motor? og bør den ha gear kanskje?
                        Tom Nohr
                        Tennisveien 9
                        2450 Rena

                        Frsky taranis 9+
                        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                        + diverse små ting

                        Comment


                        • #13
                          Axi'ene som er nevnt er såkalt outrunner motor og har karakteristisk høy torque. DVs at du kan i mange tilfeller kjøre uten gir.
                          Axi'n er også børsteløs (BL) så du trenger en BL regulator.

                          Hvis du skal erstatte en .20 motor bør du ha ett oppsett som trekker ~400W totalt. Med 10celler så blir det da rundt 40A (W= V x A)

                          Da blir neste skritt å finne propell, si en 10x8? og deretter finne hvilken motor som trekker 40A på 10celler med gitte propell. Det er her MotoCalc og liknende progrtammer kommer til sin rett.
                          ----------------
                          Haldor
                          ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

                          Comment


                          • #14
                            veldig intresant. skal kikke mere på det programmet. Takker for svar på dumme spørsmål.
                            Tom Nohr
                            Tennisveien 9
                            2450 Rena

                            Frsky taranis 9+
                            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                            + diverse små ting

                            Comment


                            • #15
                              Ingen spørsmål som er dumme her i gården nei....
                              Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
                              www.airheads.no

                              Comment

                              Working...
                              X