Announcement

Collapse
No announcement yet.

Interface kabel for Futaba med 6 pins "firkant" ko

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Interface kabel for Futaba med 6 pins "firkant" ko

    Jeg har akkuratt testet den nye senderen min med FMS! Dette er saker.. Jeg bruker en hjemmelaget kabel, og smartpropo. Plugger kabelen i lydkortet og i senderen og dermed var jeg i gang. Det vanskligste var å få tak i kontakten til senderen...

  • #2
    Re: Interface kabel for Futaba med 6 pins kontakt!

    Originally posted by zeppo
    Jeg har akkuratt testet den nye senderen min med FMS! Dette er saker.. Jeg bruker en hjemmelaget kabel, og smartpropo. Plugger kabelen i lydkortet og i senderen og dermed var jeg i gang. Det vanskligste var å få tak i kontakten til senderen...
    Jeg kontaktet elefun.no og fikk oversendt en overgang fra JR til Futaba/Hitec 6pols din for kr 50 + 12 i porto = 62 kr. Fant ut at det var enklere enn å lage overgang selv... (men dette var for bruk med USB-interface med standard 3,5 mm minijack (JR))

    Comment


    • #3
      Jeg har en Futaba 6exa med den nye kontakten, ikke den gamle runde DIN kontakten. Din kontakter er vel ikke noe problem å få tak i..

      Comment


      • #4
        Originally posted by zeppo
        Jeg har en Futaba 6exa med den nye kontakten, ikke den gamle runde DIN kontakten. Din kontakter er vel ikke noe problem å få tak i..
        sorry - var litt kjapp der. Den runde 6 pols din-pluggen ga jeg opp å finne til fornuftig pris...

        Tilfeldigvis så jeg imidlertid at en fyr selger firkantplugger på 404 - File or directory not found. for kr 50,-

        En slik plugg burde passe. Vet du hvilke pinner i pluggen som er signal/jord og hvilke 2 som skal kortsluttes?

        Comment


        • #5
          Jeg har funnet signal og jord, men jeg har ikke kortluttet noen ting.... Kabelen virker bra alikevel. Hva er hensikten med å kortslutte de to pinnene?

          Comment


          • #6
            Originally posted by zeppo
            Jeg har funnet signal og jord, men jeg har ikke kortluttet noen ting.... Kabelen virker bra alikevel. Hva er hensikten med å kortslutte de to pinnene?
            Ved å kortslutte 2 av pinnene skjønner de fleste futaba radioer (eks min 8UP super skjønner hva den skal gjøre men ikke 4VF eller "FF6") at de skal aktivere signalene pr kabel men uten at radiosenderen aktiveres. Det som aktiveres er kun signalene til servoene (Direkte Servo Control (DSC) gjennom kabelen). Hvis ikke kortslutningen av de 2 pinnene aktiverer DSC gjennom kabelen må man (1) ta ut krystallen og (2) slå på senderen manuelt og på denne måten aktivere signalene gjennom kabelen...

            eller noe slikt... skal finne link til hvilke pinner som skal kortsluttes...

            Se for øvrig riktig kopling på http://www.welwyn.demon.co.uk/buddy.htm

            Hvor fikk du plugg fra forresten? Hva måtte du betale?

            Comment


            • #7
              Jeg kjøpte dem fra en fyr i England. Husker ikke adressen akkurat nå..
              men jeg kan sikkert finne den hvis du er intressert.

              Comment

              Working...
              X