Announcement

Collapse
No announcement yet.

For stort høyderorutslag...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • For stort høyderorutslag...

    Forsøkte å fly traineren min sist søndag. Takset litt rundt etter å ha sikret alle roroverføringer sjekket rekkevidde på radio mm. Litt kastevind, men ikke all verden.

    I det jeg oppnådde nok fart tok maskinen av. Steg i passe vinkel i 1-2 sekunder inntil jeg dro stikka litt tilbake. Da gikk maskinen rett til værs (fra 2 til 4 meter over bakken), nesten samtidig bikket den 90' mot babord (flikk). Høyre stikke var uten effekt. Sideroret rakk jeg ikke røre. Tror jeg slapp høyderoret til nøytral stilling. Landet deretter perfekt vinkelrett 90' mot moder jord. (Traff kun på motoren og nesehjulet som begge ble litt bøyd/knukket)

    Lurer litt på om jeg hadde for store rorutslag på høyderoret. (Se bilder...) Tror dette er mer enn 10' utslag som kanskje vil være vanlig på en høyst ordinær trainer...

    Prøvde å legge inn stort høyderorsutslag i simulator og da fikk jeg litt av den samme effekten, bare litt saktere tempo. På ordentlig går det skikkelig fort trill rundt!!!!
    Attached Files

  • #2
    tyngdepunkt?

    hadde ikke reagert på det utslaget..men sjekk tyngdepunktet at ikke det er for langt bak i første omgang!
    Rune Gjelsnes
    Vikersund
    92624841

    Comment


    • #3
      Re: tyngdepunkt?

      Originally posted by Satanoperca
      hadde ikke reagert på det utslaget..men sjekk tyngdepunktet at ikke det er for langt bak i første omgang!
      CG var med tom fueltank (mht foran/bak) der vingen er tjukkest, ca 1/3 fra forkant. Med fullt tank gikk CG litt forover, naturlig nok...

      (Når jeg holdt modellen i strikkene like foran der de krysser hverandre midt på toppen av vingen hang modelllen med vingetippene like langt over bakken og uten å duppe med nese eller hale.... (modellen kunne mao heises rett opp etter strikkene og i balanse som om den fortsatt sto med alle hjula på bakken)

      Comment


      • #4
        Sjekk med tegning / nettet hva tyngdepunktet skal være på den modellen du har, da dette er veldig viktig. Jeg antar at du ikke rigg for å sjekke CG så lag en oppstilling med bøker på hver side av flyet med en rund blyant på toppen og balanser flyet på disse.

        Utslaget ser litt stort ut for meg. Bør ikke være mer enn 10-15mm i bakkant av høyderoret i maks utslag en vei. (nybegynner)

        Gi jevent gass og bygg oppfarten på bakken før take-off og gi eventuelt en litt dash høyderor for å ta av hvis det behøves.

        Lykke til

        Comment


        • #5
          tyngde punkt sjekking

          man trenger ikke lage en masse styr for og sjekke tyngde punktet på modeller opp til en hvis str.
          finn ut hvor det skal ligge løft modellen opp med pekefingrene inntil kroppen og finn ut hvor det er i forhold til det riktige..juster så hvis du ønsker ....er det for langt frem er det ikke så kritisk på en trainer.
          har i hvertfall ALDRI gjort det på noen annen måte og det funker garantert om en klare og løfte modellene opp med fingerne!
          Rune Gjelsnes
          Vikersund
          92624841

          Comment


          • #6
            Høyvingede trainere kan bli litt ekle i slike situasjoner om de er baktunge. Sjekk balansepunktet, det kan godt være fremtungt, selv med tom tank. Det skader aldri på en slik modell. Jeg tror ikke du har for mye utslag på høyderoret, men sideroret så kanskje litt brutalt ut.... Se i byggebeskrivelsen hvor mange cm det skal være til hver side. Hold en linjal fra bordet og opp bak roret og se ca. hvor langt de går. Men husk at når du flyr bruker du sjelden eller aldri bruker hele utslaget. Skal veldig lite til på stikka før det skjer noe. La den stige jevnt og fint om den gjør det, så kan du teste litt utslag og stikkefølelse når du har litt høyde.
            Anders Hauge

            www.hang.no - Norges nye HANG-side!

            www.JetsOfBergen.no
            rc.andersh.com

            Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
            Byggeblog FPV SailCam Easyglider
            Byggeblog for Eurosporten
            Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

            There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

            Comment


            • #7
              Når eieren sier at det steg i passe vinkel rett etter take-off og deretter gir enda mer høyderor høres det ut som modellen ikke er i trim og at den ikke fikk sjanse til å bygge seg opp flyfart. En så brå respons antyder at den vil ha 50 gram bly i nesa til neste forsøk og gjerne mer fart før man prøver å dra til himmels...
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

              Comment


              • #8
                Originally posted by joo
                Når eieren sier at det steg i passe vinkel rett etter take-off og deretter gir enda mer høyderor høres det ut som modellen ikke er i trim og at den ikke fikk sjanse til å bygge seg opp flyfart. En så brå respons antyder at den vil ha 50 gram bly i nesa til neste forsøk og gjerne mer fart før man prøver å dra til himmels...
                Enig.

                Jeg har erfart det samme selv
                For meg var det mest ett problem med for dårlig fart før jeg trakk i stikka, men modellen var baktung og jeg fikk den aldrig til å flate ut igjen.
                ( Endte som peisved )

                Cessnaknuseren.
                Cessnaknuseren
                Bjørn Sandbæk

                Dæ går litt mindre lim nå.

                Comment


                • #9
                  hadde også en lignende opplevelse med carosel`n min i vinter. hadde reparert litt på flotørene og glemt å sette på blyloddene som skulle sitte på for balanse. dvs jeg manglet ca 100g bly på hver flotørspiss. det gikk rett til himels men klarte å flate den ut til slutt og få den ned på folkvis. hadde jeg ikke hatt såpas sterk motor og god fart som jeg hadde så hadde det blitt puslespill også.

                  Høres ut som om den er baktung ja.
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

                  Frsky taranis 9+
                  Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                  Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                  + diverse små ting

                  Comment


                  • #10
                    Takk for mange svar

                    Man får nesten legge til grunn at modellen skulle hatt CG litt lenger foran og at pontius piloten skulle ha ventet lenger og fått større flyfart før stikka ble dratt tilbake for stigning.

                    Var nok litt skvetten siden jeg ikke har fløyet på 12 år og dessuten skulle ta av med en hjemmedesignet modell jeg ikke visste hvordan ville fly.

                    Har nå kjøpt meg en WorldStar 40F Trainer (for 500 spenn) som skal være veldig bra. Vingespenn 170 cm og vekt på 2,5 - 2,8 kg må gi fordelaktige egenskaper i lufta. Og dessuten flaps og semisymmetrisk vingeprofil og ingen dihedral på hovedvingen. Det kan jo nesten bli acro av det

                    Igjen takk for bra respons... nå skal jeg klargjøre den nye maskinen...

                    Comment


                    • #11
                      Lykke til går sikert bedre neste gang
                      Tom Nohr
                      Tennisveien 9
                      2450 Rena

                      Frsky taranis 9+
                      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                      + diverse små ting

                      Comment

                      Working...
                      X