Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hitec batteri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hitec batteri

    Hei og hå!
    Jeg har et lite spørsmål jeg gjerne skulle hatt svar på..

    Jeg har nå kjøpt meg et nytt fly, som skal ha 6 vanelige servoer pluss en Retract servo. Det jeg lurer på er:
    Jeg har bare det lille grønne standar batteriet til hitech, burde jeg kjøpe et større batteri, eller holder det med det hitec sitt?
    Skau

  • #2
    Hadde vært fint å høre hva slags fly det er snakk om her, 6 servoer + retract får det til å høres stort ut..

    Hadde også vært fint å høre hvor stor kapasitet det er på det orginale hitech batteriet ditt, altså hvor mange milliampere (mah).

    Jeg bruker 4.8 volt 1200mah batteri i alle mine fly med litt størrelse på, alt fra 40 og opp. Holder i massevis til meg, jeg har hatt 6 servoer på det meste i fly ink. retract.
    Runar Isaksen
    risaksen@bluezone.no

    Comment


    • #3
      Hei.

      Jeg tror det lønner seg å gå for ett batteri med større ytelse.
      7. Standardservoer forbruker jo en del strøm, og det gir mindre flytid mellom ladingene.

      Cessnaknuseren.
      Cessnaknuseren
      Bjørn Sandbæk

      Dæ går litt mindre lim nå.

      Comment


      • #4
        Det er en At-6 texan. På hitech batteriet står det 600ma har ikke noe serlig greie på det der jeg... Men jeg har en følelse om at jeg kanskje burde ha et større batteri.
        Attached Files
        Skau

        Comment


        • #5
          Da kan du sikkert begynne å se etter nytt batteri ja..

          Å kanskje 1200 er for lite det også ja, få se hva flere sier om saken..
          Runar Isaksen
          risaksen@bluezone.no

          Comment


          • #6
            Hvor mye strøm ett fly er veldig avhengig av mange faktorer som ikke er så lett å kvantifisere. Kraftige servoer bruker strøm, trege rorflater øker forbruk.

            For ett slikt fly hadde jeg brukt minimum 1500mAh batteri (4 cellers pakke), helst større. X mAh = "tankvolumet" for pakken og servo bruker Y mengde strøm.
            Skal du ha 5cellers pakke (raskere servoer, større forbruk) så bør du plusse på 500mAh.

            At ditt fly bruker 500mAh er slett ikke urealistisk = batteriet er tomt på under 1t - forutsatt at batteriet er i topp stand.
            Er noen rorflater trege så kan forbruket fort stige over 1A => tomt på 30min.
            ----------------
            Haldor
            ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

            Comment


            • #7
              tror du bør ha ihvertfall 1200mah. kanskje større også- kjipt å gå tom for strøm i lufta
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

              Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

              Comment


              • #8
                Og forresten, siden du bruker retract - hvis disse er løftet av servo så bør du tenke på følgende:

                Hvis hjulleggene ikke trekkes skikkelig inn så vil retractservo møte hard motstand => forbruket skyter i været og batteriet er tomt på "null" tid => krasj.

                Det er anbefalt at retractservo bruker ett eget batteri så hvis det overnevnte skjer så lammes bare hjulene. Hvis du ikke er sikker på hvordan du ordner dette bare si ifra, hvis du velger å gå for en slik løsning.
                ----------------
                Haldor
                ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

                Comment


                • #9
                  Nydelig fly

                  Skaff deg stort batteri.
                  Det ville være trist å miste kontrollen på dette Pga. Strømkutt.
                  Jeg venter på en 2500Mah pakke som skal brukes i ett fly med 6. servoer.
                  Du bør uansett ikke gå under 1500Mah.

                  Cessnaknuseren.
                  Cessnaknuseren
                  Bjørn Sandbæk

                  Dæ går litt mindre lim nå.

                  Comment


                  • #10
                    Jeg har 1700mAh i Funtanaen. Der er det 6 servoer, 5 av dem digitale. Det holder i bøtter og spann og mere til for en dag på stripa...
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                    Comment


                    • #11
                      6V 3-4 turer à ti minutter, bruker ca. 500 maH spinnvill 3D flyging med OMP Edge 40.
                      35% Extra'n med DA100 og 9 digitale servoer bruker snaut 750 maH på 15 min. Omtrent det samme gjør Bellanca'n med ZDZ 160 og 6 digitale servoer.
                      25% Cub ZDZ40 9 servoer, sleping, hovring, tullflyging ++, mer en èn time på 6V 1800.
                      Jeg har tidligere for å spare mest mulig vekt flydd med 6V 300mah i 40 size funfly's. Dette holder greit til 15-20 minutter 3D flyging..

                      Greia er at jeg med rimelig sikkerhet vet hvor mye kapasitet jeg til enhver tid har på batteriene mine.. Fly flyr best lett, la de store batteriene bli igjen på bakken, spar penger, kjøp en god lader og lad oftere..

                      Mvh
                      Sam Houlder

                      Comment


                      • #12
                        Hei. Takk for svar
                        Ser det er litt delte meninger her.
                        Men det burde vel holde med 1700mAh? 6 av servoene er vanlige standar servoer.

                        Og hvordan fungerer det med eget batteri for hjulene?[/code]
                        Skau

                        Comment


                        • #13
                          Tja, sikkert ikke delte meninger men noen tenker mer på vekta når dem velger batteristørrelse mens andre bare vil ha mer enn nok. Skal maskinen være så lett som overhodet mulig sparer man der man kan, trenger du mye vekt i nesa på en sak kan gjerne vekta være et større batteri enn det som trengs.

                          Uansett er det en gyllen regel at du har kontroll på statusen på pakka ombord; både med voltspy/batteritester som brukes mellom hver tur og aller helst også at du har en såpass intelligent lader at du ser hvor mye du putter inn på pakka etter dagens økt på stripa. Med en intelligent lader får du også gjort noe annet viktig, nemlig å cykle og sjekke at pakken virkelig er i orden.

                          Jeg nevnte at jeg bruker ei 1700-pakke i en bestemt maskin: etter 3 turer lader jeg alltid inn igjen 250-300mAh før den er full. Jeg kunne altså klart meg godt med ei 1200-pakke til den bruken. Men tenk også på at 6 servoer i dette flyet ikke nødvendigvis er det samme som 6 servoer i et annet fly; går noen ror tregt bruker man plutselig mye mer strøm

                          Ikke noe problem å bruke eget batteri til retract-servoen... Unntatt at du får to pakker å holde styr på.
                          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                          Comment


                          • #14
                            Hvis du kjører ett eget batteri på retractservoen så ordner du det slik at du på servoledningen napper ut (+) og (-) som du kobler opp mot batteri2. Signalledningen består og plugges i mottaker som normalt.
                            ----------------
                            Haldor
                            ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

                            Comment


                            • #15
                              Felles jord bør en vel ha om det skal bli noe til signal ..
                              Sam Houlder

                              Comment

                              Working...
                              X