Announcement

Collapse
No announcement yet.

investering i lipo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • investering i lipo

    har nå fått flydd noen turer med formosaen min og har ett 9.6v 730mah ni.mh batteri. men da laderen jeg har er veldig dårlig så vurderte jeg først å kjøpe en lader. men dette er joe det eneste batteriet jeg har av denne typen og en lader for nicd/nimh koster jo like mye som ett lipo batteri med lader, så det jeg lurte på er hvor stort batteri anbefales til denne, har orginalmotoren så det er vel 2s som er aktuelt.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

  • #2
    Det er noe som heter spare seg til fant....har noen billige ladere som ligger i skuffen og godgjør seg og så har jeg noen bedre som jeg bruker.
    De i skuffen var ikke dyre men en hundrings i skuffen i form av en dårlig lader er ingen god investering. Om du har tenkt å drive med rc i noen utstrekning så skaff deg like godt en god lader med en gang. Du får gode ladere som tar både NiCd/NiMh og LiIon/Po for en brukbar penge. Og det er jo som regel litt av hvert som behøver lading.

    Comment


    • #3
      ja har tenkt litt på det også. de kan brukes til å lad mottaker pakker og sender pakker osv. har du noen anbefalninger
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

      Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

      Comment


      • #4
        har kikket på den swallow laderen er det noen som har erfaring med den. den er jo ikke så dyr 700-800kr
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment


        • #5
          Jeg har brukt Align sin lader til LiPoene mine frem til nå da den lader en og en celle i pakka og det virker tryggere på meg. Så har jeg en Robbe til NiCd/Mh batterier.
          Mandag fikk jeg en Triton i posten da Align laderen kun går på 220V og vi har bare 12V på hytta. Har ikke fått testet den all verden men så langt virker den som et bra kjøp. Har temp sensor man fester til batteriene som stenger av ladingen om det går en kule varmt. Triton laderen tar både NiCd/NiMh/LiPo og Pb så nå kan jeg endelig også få ladet blybatteriene i sykkellyset åp en sunn måte.

          Swallowen har jeg bare hørt godt om men det er en ren LiPo lader.

          Comment


          • #6
            Originally posted by Tintin
            Swallowen har jeg bare hørt godt om men det er en ren LiPo lader.
            her er hva som stod om den på siden til ultramicro

            Swallow x-peak 3
            Smart og liten lader for Lipo, nicad m.m.

            Veldig fin liten lader til indoorkjerrene dine. Tar opp til 10 nicad/nimh celler også. 2 linjers display, utladefunksjon og automatisk stopp ved fulladet batteri. For å lade Lipo bruker du Li-ion programmet

            så den kan vel lade nicd/nimh også
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

            Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

            Comment


            • #7
              Du har helt rett, jeg som ikke har lest godt nok. Den er nok helt fin. Brukbar pris også.
              Vet ikke om det er noen foorskjell men Elefun har også Swallow, mye data der. Ser ut som om den er svært lik Triton'en i ytelse.

              Siden finnes ikke

              Husk du må tilgang til 12V

              Comment


              • #8
                Nei nei nei nei nei.
                IKKE lade LiPo med LiIon-program.......
                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                Comment


                • #9
                  Om du stiller inn cut off spenning så spiller det vel ingen rolle ?
                  Begge skal vel konstant strøm lades ?

                  Comment


                  • #10
                    Jeg har X-Peak 3, som jeg bruker til å lade alt mulig med. Du kan fint bruke den til Lipo også, ingen problem. Det følger med en bruksanvisning som sier hvordan du gjør det, eller så kan jeg sikkert kopiere min.

                    Når det gjelder formosaen, så vil jeg anbefale deg å bruke 3-celler og noe mindre propell, f.eks 9x7. Det originale oppsettet med 2 celler blir alt for sløvt!

                    Comment


                    • #11
                      Takker for masse svar. Det blir vel en ny lader først også fortsette med det batteriet jeg har en stund. også kjøpe lipo batterier etterhvert
                      Tom Nohr
                      Tennisveien 9
                      2450 Rena

                      Frsky taranis 9+
                      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                      + diverse små ting

                      Comment


                      • #12
                        Ikke skrem opp skvettene LiPo brukere nå Joo.
                        Hva er grunnen til at man ikke bør lade LiPo på Li-Ion program ?

                        Har ladet LiPo på Swallow lader 1 1/2 år og det har ikke hendt noe skummelt enda.

                        Comment


                        • #13
                          Grunnen til at man IKKE skal lade LiPo på LiIon-program er at det er større indre motstand i LiIon, og at laderne derfor kan gi på mer på LiPo enn det som et LiPo-program vil gjøre. Advart spesielt mot dette fra blant andre FlightPower av LiPo-leverandørene...
                          Så enkelt.
                          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                          Comment


                          • #14
                            Det unngår du enkelt ved å lade med mindre strøm så vidt jeg kan skjønne. Great Planes som vel også må anses å ha litt erfaring med dette sier kjør LiPo på LiIon program men sett rett batterispenning og evt cutoff

                            Comment


                            • #15


                              Bruk av L'ion program på Lipo's gir sterk smerte i pengepung - ikke gjør det...programene er helt annerledes...

                              'Lipo-uerfarende' bør velge en lipo dedikert lader, ikke 'all bells and whistles' type...

                              Ken Bates
                              Never Mind the Label

                              Comment

                              Working...
                              X