Announcement

Collapse
No announcement yet.

Risting i halen på Raptor 50

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Risting i halen på Raptor 50

    Heisann

    Hadde ett lite problem med at motoren i helikopteret mitt plutselig stoppet for en ukes tid siden, nå som alt er montert sammen igjen, er det litt risting/jaging på halen. Halen beveger seg rykkvis 2-3 centimeter fra side tid side.. har prøvd å justere Gyroen i alle mulige possisjoner, så jeg tror ikke det har noe med denne å gjøre.

    Noen som har forslag til hva årsaken til dette kan være, hvilken del som evt. er defekt? Har prøvd å bytte hovedaksling.

  • #2
    Heisann

    Det første som ringer i hode på meg er at gyro gain er satt for høyt, evt du har plassert linken på rorhornet på servoen til gyroen helt ut. Noe som fører til at du får høyere gain, bare "mekanisk satt". Men du sier at du har sjekket dette så da er det sikkert greit.....

    Det andre er at du kanskje har for slakk reim, det klinger i allefall litt med at du har vært ute med motor og diverse. Skjønner ikke helt hvorfor du tok ut motor bare for det at den stoppe men pytt pytt Hvis du har en motor som fusker så vil halen også være ustabil, vær sikker på at motoren går rent. Vet ikke hva du har gjort med motoren når du var ute med den, men sjekk dette også.

    Sjekk også at selve gyroen sitter skikkelig fast, den dobbelsidige tapen kan gå i oppløsning tilslutt og like før den slipper kan gyroen opptre merkelig. Snakker av erfaring her. Kan bli kostbart. Sjekk også at kabelen som går inn i gyroen ligger løst og ikke trekker i gyrokroppen, denne skal fjære.

    Det siste jeg kan komme på i farten er at du bør bare gå over det mekaniske for å se om alt sitter som det skal. Spesielt på halen. Hvis du har glemt å skru til støttestengene til halen så kan du få en pen bøy i halebommen (vanskelig å se), det spørs hvor hardt du flyr, dette kan føre til at halereima hugger litt og kan få halen til å riste eller jage.

    Du får bynne her, kommer ikke på noe mer i farten... lykke til
    Runar Isaksen
    risaksen@bluezone.no

    Comment

    Working...
    X