Announcement

Collapse
No announcement yet.

trenger tips til seilfly

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • trenger tips til seilfly

    Driver nå med mitt første seilfly. det er en Precedent hi fly2. det er ett gammelt fly jeg fikk av en fordi vingen var vridd. har revet av alt trekket og rettet vingen. nå må jeg ha på nytt trekk og lurte på hva jeg burde bruke. det er vel viktig att det er så lett som mulig. hadde også tenkt å sette på en elektro motor for å bruke til å få det opp. er det noen anbefalninger her. vingespennet er 160cm og vekt av flyet uten trekk og utstyr er ca300g.
    Attached Files
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

  • #2
    Dette var faktisk det første flyet mitt også. Beklager å måtte si det men det seiler ikke så veldig bra fra flat mark. På hang fikk jeg ikke prøvd det, men det passer nok best der. Jeg installerte også el-motor i det, en direkte drevet Jamara Speed 600 motor, med 6 celler Sub-C og 8x4 Klapppropell. Oppgraderte senere till 7 celler Sub-C. Batteriet var fra en kassert batteridrill hvor de cellene som fungerte ble brukt. Flyet ble veldig tungt og fikk ganske høy hastighet, men det fungerte faktisk. Ellers kunne jo en gearet 6V speed 400 med 7-8 Kan 1050 fungere like bra eller bedre. Kanskje koste på seg Li-Po også siden strømforbruket er moderat og en trenger ikke dyre Li-Po pakker i parallell. Regn med å komme på litt under kiloen med en speed 400 da dette flyet ikke er spesielt lett. Tror det havnet på ca 800 gram i seilflyversjon med standard radioustyr og 30-0 gram bly i nesa for å ballansere. Ellers kan en jo kostepå seg børsteløs motor og regulator hvis en har råd til det, men regner med at du i første omgang bare vil se at du får det til å fly og at du har kontrollen over det.

    Comment


    • #3
      Originally posted by ØRN-BJØRN & JØRN
      Beklager å måtte si det men det seiler ikke så veldig bra fra flat mark.
      Som jeg kan se ut fra fotoet, er sideforhold ikke så stor...

      Jens Eirik

      Comment


      • #4
        ja jeg skal prøve å trekke det først nå og se at det blir rett. en sånn type motor med gir som sitter orginalt i formosaen blir vel alt for svak til dette. grunnen til at jeg spørr er fordi jeg har tenkt å kjøpe børsteløs til den.
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment


        • #5
          Tja Tyor, hvis seileren veier max 1 kilo kan det kanskje hende den saken som fulgte med Formosaen kan brukes. Vanligvis regner vi dobbelt så mye flyvekt til seilfly som til acrofly når vi ser på motorkraft som trengs. Vil anbefale deg å prøve i alle fall så lenge du tross alt har GWS-motoren liggende å slenge...
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment


          • #6
            ja jeg har tenkt på det. ellers så har jeg en cox black widdow liggende og slenge også er det noen som vet hvor mye den trekker. det sitter en 6x4prop på den tror jeg.
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

            Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

            Comment


            • #7
              har nå endelig fått på trekk på flyet og skal gjøre det klart til prøvetur.
              Attached Files
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

              Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

              Comment


              • #8
                har nå vært og prøvd flyet med en elektro motor som jeg hadde fra en radiostyrt bil. tror det er en 380 eller noe sånt. hadde ikke noe gir og fastet på en 9x4.7 gws prop som jeg hadde liggende og brukte ett 3s lipo batteri. men det ble alt for lite trekk. stod oppå en haug og kastet det i veien og det gikk fint rett fram og seilet ok men så fort jeg prøvde å gi litt høyderor skar det seg. noen som har ett forslag til billig børste motor som kan prøves. hadde tenkt å bruke et 3s2p 2200mAh lipo som jeg har liggende. det er oppgitt til 16A (20A max). Trenger som sagt forslag til motor/propell som kan brukes. hadde vært kjekt med klapp propell kanskje.
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

                Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

                Comment


                • #9
                  Har nå prøvd det med orginal motoren til formosaen med 9047 propell og 3s lipo det gikk fint rett frem og kunne stige litt men hvis jeg skulle prøve å svinge litt så bare gikk det ned . jeg må ha noe som trekker litt mere.

                  Hva er evt neste alternativ på stigen av børstemotorer? da jeg ikke gidder å koste på en børsteløs på dette prosjektet. Helst noe som kan brukes på 3s lipo da jeg har ett batteri liggende som jeg tenkte å bruke til det.
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

                  Frsky taranis 9+
                  Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                  Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                  + diverse små ting

                  Comment


                  • #10
                    En AXI 2808/24 er ikke såå dyr... Da har du nok, men må ha børsteløs-regulator.
                    En 600/24 børstemotor (Robbe f.eks) med noe mindre propell enn anbefalt (du har for høy spenning med 3S LiPo) er et billig alternativ selv om den veier litt mye. Den får du fra f.eks Norwegian Modellers.
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                    Comment


                    • #11
                      har en himark 2808 liggende og vente på posten nå som blir hentet ut på mandag. den skal være en "blåkopi" av axi 2808 men en del billigere. skal prøve den tenkte jeg. må bare få meg en regulator også.
                      Tom Nohr
                      Tennisveien 9
                      2450 Rena

                      Frsky taranis 9+
                      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                      + diverse små ting

                      Comment


                      • #12


                        Model Motors (AXI) også har neodyme og ferrite børstemotorer i bade 400 og 600 størrelser - ca 15% mer effekt en vanlige Speed motorer...

                        Comment

                        Working...
                        X