Announcement

Collapse
No announcement yet.

mitt første møte med lipo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • mitt første møte med lipo

    fikk nitt første lipo batteri i posten i dag. som jeg hadde tenkt å bruke i formosa`n. det er ett 3s2p på 2200mAh. etter at det var ladet opp ble det gjordt plass i flyet og startet opp. skal love at det ble forskjell fra det orginale 9.6VAAA batteriet. den fly vertikalt rett ut av hånda mi . men det varte ikke så lenge ble vel for mye for orginalmotoren. den kuttet faktisk etter ca 30sek med flying. viste at det var i meste laget med 3s på den men hadde faktisk trodd den skulle vare litt lengre. så nå må jeg ha en børsteløs motor med regulator som passer. er det noen som har noe forslag. tenkte å kjøpe en som også kan brukes i de warbirdsene til Alfa. de er vel litt tyngre en formosaen. så jeg må vel ha en AXI 2212-34 eller tilsvarende.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

  • #2
    Denne skulle være fin til Formosaen, vet ikke hvor godt egnet den er i Alfa modellene.

    Motor Apache børsteløs AP300 m/GWS-gir 63g

    http://www.mosshobby.no/pd1108124616.htm?categoryId=23

    Comment


    • #3
      har tenkt på denne jeg også. men hvilken regulator og propell er da aktuelt. er helt færsking på det med elektromotor.
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

      Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

      Comment


      • #4
        Hmm...

        Her det kun en ting som gjelder OUTRUNNER

        Den AXI 2212-34 er perfekt til Formosa etter min mening. Den vil fly bra og den gir Ca. 780gram statisk trusth på 3 lipo og 10X4,7 propel.

        Du kommer til å bli dritt lei av lyden fra giret, hvis du velger det. Har selv en sånn AXI. Den har jeg testet opp mot en innrunner med girboks i samme klasse. Min erfaring er at AXI trekker mye bedre og bruker mye mindre strøm en en innrunner med gir!!!

        Girboks er tap av effekt/strøm uansett hva du gjør!!

        Mvh Bonito
        Damn these things are hard to fly!

        Comment


        • #5
          ja det blir nok en slik AXI men hvilken regulator bør jeg ha. phonix10 for.eks.?
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

          Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

          Comment


          • #6
            Tja... det er det store spørsmålet, hvilken regulator.

            Mange vil si at CC10 er nok. Det skal det også være, motoren trekker Ca. 7A på 3 lipo og 10X4,7 prop.

            Jeg bruker en TMM 18amper regulator på min AXI 2212/34, flere av de jeg flyr med har samme motor og de bruker CC10, TMM 12A osv....

            10A regulator går greit, men jeg ser fordelen av å ha litt mere "reserve"

            Det er egentlig fritt valg på øverste hylle

            Happy flight

            Mvh Bonito
            Damn these things are hard to fly!

            Comment


            • #7
              jeti regulatorer er matchet til axi motorene. cc regulatorene er ikke så stabile synes jeg, og vet at endel andre og har dårlige erfaringer med disse. jeg mener at jeti er de beste, og bruker kun de, ikke noe anna.
              Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
              www.airheads.no

              Comment


              • #8
                Det var litt overraskende å høre at JETI er best!!!

                Jeg har selv jeti regulator, og min erfaring med de nye jeti er heller dårlig:

                Spesielt når det gjelder kombinasjonen jeti reg og lipo batterier. Det virket så dårlig at forhandleren fikk regulatoren retur og jeg fikk en TMM i byttet. Det virket perfekt.

                Det med at CC og AXI er en ustabil kombinasjon har jeg vanskelig for å tro, når flere jeg kjenner flyr med nettop den kombinasjonen uten problemer. At en del har problemer med CC regulatore skyldes som oftes at de er feil programmert i forhold til den motoren som blir brukt. Dette så kaldte problemet er størst ved bruk av CD-R motor.

                Jeti Master Hacker er noe annet. Det er proff regulatore produsert etter Hacker sin spec.

                ThomasB hvis du tar turen over dammen til danmark og spør folk i modellfly miljøet hva de mener om Jeti, tror jeg fort du finner ut at Jeti blir regnet for B-vare. Kjenner mange som hater Jeti for å si det sånn. En annen grunn til å ikke kjøpe jeti er at de faktisk er blandt markedets tyngste regulatore.
                Damn these things are hard to fly!

                Comment


                • #9
                  hva med AXI 2808-20 blir det overkill på formosaen? har planer om å kjøpe en corcair fra ALFA modeller seinere og der blir denne motoren anbefalt hos griffin. Tenkte det hadde vært greit med en børteløs motor i starten da de er litt kostbare med reg. og alt.

                  Eller er det noen som har erfaring med MPjet 28/7-35 den koster 200Kr mindre en AXI en.
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

                  Frsky taranis 9+
                  Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                  Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                  + diverse små ting

                  Comment


                  • #10
                    Jeg har set Formosa med alt fra original motor til Typhoon 15/10 som gir Ca. 1kg trusth Det er overkill det!!!

                    Så overkill er det ikke med den AXI 2808-20 du lure på.

                    Høres faktisk ut som et fornuftig valg av motor. MPjet har jeg ingen erfaring med.

                    Kanskje noen andre som har????

                    Uansett så er du trygg hvis du kjøper AXI.

                    Som ny i hobbyen, er det lurt å kjøpe noe som er kjent. Da er du garantert å få noe som virker hver gang du skal fly.

                    Happy flight
                    Damn these things are hard to fly!

                    Comment


                    • #11
                      ja da blir det vel en AXI tenker jeg
                      Tom Nohr
                      Tennisveien 9
                      2450 Rena

                      Frsky taranis 9+
                      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                      + diverse små ting

                      Comment


                      • #12
                        Tilbud på AXI

                        Du finner gode tilbud på axi mm. her: www.rs-hobbyimport.no

                        Mvh Ronny

                        Comment


                        • #13
                          hva med AXI 2808-20 og Apache Ap Air 20A BEC. eventuelt hvilken propell. skal bruke 3S lipo.
                          Tom Nohr
                          Tennisveien 9
                          2450 Rena

                          Frsky taranis 9+
                          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                          + diverse små ting

                          Comment


                          • #14
                            Har lagt inn dataene på Formosa i MotoCalc og her er resultatet med en AXI2808/20, CC Phoenix 25, 1500mAh 3S Li-Po og en APC 8x4 propell:

                            Power System Notes:

                            The full-throttle motor current at the best lift-to-drag ratio airspeed (9,5A) falls between the motor's maximum efficiency current (9,8A) and its current at theoretical maximum output (35,1A), thus making effective use of the motor.

                            Aerodynamic Notes:

                            The static pitch speed (40mph) is within the range of approximately 2,5 to 3 times the model's stall speed (16mph), which is considered ideal for good performance.
                            With a wing loading of 8,2oz/sq.ft, a model of this size will have very sedate flying characteristics. It will be suitable for relaxed flying, in calm or very light wind conditions.
                            The static thrust (15oz) to weight (14,6oz) ratio is 1,03:1, which will result in very short take-off runs, no difficulty taking off from grass surfaces (assuming sufficiently large wheels), and steep climb-outs.
                            At the best lift-to-drag ratio airspeed, the excess-thrust (8,4oz) to weight (14,6oz) ratio is 0,57:1, which will give steep climbs and excellent acceleration. This model should be able to do consecutive loops, and has sufficient in-flight thrust for almost any aerobatic maneuver.
                            Align T-Rex 450
                            Fizza elektrofly
                            JR 9xII

                            Comment


                            • #15
                              jeg har bestemt meg nå. det blir AXI 2212-34 med phoenix10 regulator. og tenker å bruke 10x4.7 prop. bruker dere de samme GWS propellene på disse motorene. evt må man kjøpe ett adapter. og for å feste en slik motor i en formosa. er det kanskje lettest å lage en firewall av lett finer som man skrur fast motoren i ?
                              Tom Nohr
                              Tennisveien 9
                              2450 Rena

                              Frsky taranis 9+
                              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                              + diverse små ting

                              Comment

                              Working...
                              X