Announcement

Collapse
No announcement yet.

Avistar 40EX m/Os 46la - ARF.. Bra model?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Avistar 40EX m/Os 46la - ARF.. Bra model?

    Er denne modellen noe bra utgave å begynne med?

    Lest at den er fint til nybegynner + litt til...
    Tommy

    Futaba 14Mz 2,4GHz
    Futaba 10CG 2.4GHz

    Hirobo SDX EP/ Hirobo Turbulence 3D Nitro
    Raptor 50Titan SE (x3)

    Div. modell flyr.. (alt for mange)

  • #2
    Heisann,

    Dette flyet er helt overlegent som nybegynnerfly. Det har nå kommet i en ny versjon (forandringene er minimale), men du kan lese en liten byggeartikkel på modellen her. Med en OS 46LA i nesa har du plenty med power også.

    Jeg har flydd mange (og da mener jeg maaaange) modeller i min tid, men jeg enda tilgode å fly noe som er snillere og mer stabilt enn en Avistar. Samtidig kan du fly en drøss med øvelser etterhvert som du blir flinkere til å fly. Eneste minuset med denne modellen er at den er bygget så lett at man må være litt påpasselig under transport og når man bærer. Flyet er i balsa og kryssfiner og er enkelt å reparere hvis uhellet skulle være ute.

    Løp og kjøp!!!
    Odd Sundet
    http://www.imacnorge.no

    Comment


    • #3
      Ja, dette er et bra nybegynnerfly som du kan ha glede ganske så lenge. Jeg har flydd Trainer i et år selv, og selv om jeg nå er på fly nr. 3 og 4, så vil jeg nok alltid ha traineren flyklar.

      Se evnt. på Kyosho Calmato Trainer. Den er kanskje hakket større, men har stjernekvalitet og er lettflydd. Jeg tror du får denne til ca 1800,- inkludert en .40 motor som er helt ok.

      Pål
      Pål

      Comment


      • #4
        Meget takk for info...

        Vet da dere om noen som er laget i bedre harde materiale som tåler litt med kanskje...
        Noe som er ferdig støpt..?
        Tommy

        Futaba 14Mz 2,4GHz
        Futaba 10CG 2.4GHz

        Hirobo SDX EP/ Hirobo Turbulence 3D Nitro
        Raptor 50Titan SE (x3)

        Div. modell flyr.. (alt for mange)

        Comment


        • #5
          Du får helt klart fly som tåler mer. Disse italienske "uknuselige" Ready, Beaver, Cessna o.s.v. modellene tåler mye juling, men det blir en trade off. Du får fly som er tyngre med høyere vingebelastning, som igjen gir deg høyere landingshastighet og er mindre snilt ved lave hastigheter. Disse modellene er vanskeligere å reparere enn balsamodeller, spesielt når med tanke på at de alt er relativt tunge.

          Hvis du har mulighet til å få litt hjelp til å lære å fly, gjerne med buddyboks, så burde ikke dette by på noen problemer. Som nevnt så er Avistar'n lett å reparere hvis uhellet skulle være ute, men det viktigste er jo at det er et utrolig bra fly. Lettflydd og supersnilt. Jeg kan fly så korte landingsrunder jeg bare ønsker, ta etthjuls touch'n go's med halen nedi grasset og perfekte to-punkts landinger. Liker å ta den med ut iblant og kose meg litt.
          Odd Sundet
          http://www.imacnorge.no

          Comment


          • #6
            Enig med Supra25, disse tremodeller veier lite og flyr mye bedre...

            Disse "uknuselige" fly er det ikke alltid tilgang til reservedeler, mens fly av balsa og kryssfiner får du alltid tilgang til materialer som finnes overalt hos hobbybutikker tilfelle uhellet skulle skje...

            Jens Eirik

            Comment


            • #7
              Er tildels enig jeg også. den store fordelen med disse uknuselige er etter min erfaring at de er veldig stabile og lett flydde. sikker litt pga tyngden. og jeg har heller ikke fløyet så mange modeller så jeg har ikke så stort sammenligning
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

              Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

              Comment


              • #8
                Det har derimot jeg.....flydd mange modeller altså (100+)
                Du har rett at tyngden gjør at de skjærer lufta en del reinere og er oppfører seg litt greier i bl.a. vind, men den samme tyngden er din fiende ved landing. Når man er nybegynner kan det være greit å ha en modell med lav vingebelastning og høy stabilitet ved lav hastighet (her klarer ikke disse plastkjerrene å konkurrere).
                Odd Sundet
                http://www.imacnorge.no

                Comment


                • #9
                  mye innspill her.. takk for det

                  hvor er det faktisk billigest å shoppe seg en Avistar med elektronikk/motor?

                  Sender har jeg jo (futaba 8UP Super)...

                  Har prøvd meg på en model som heter PT40 i G2 simulator som jeg har, så bare lurer på hvordan den er å fly i live?

                  Hvordan er disse lavvinge trainer model i forhod høyvinge, store forskjeller eller?
                  Tommy

                  Futaba 14Mz 2,4GHz
                  Futaba 10CG 2.4GHz

                  Hirobo SDX EP/ Hirobo Turbulence 3D Nitro
                  Raptor 50Titan SE (x3)

                  Div. modell flyr.. (alt for mange)

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Heligutten
                    Hvordan er disse lavvinge trainer model i forhod høyvinge, store forskjeller eller?
                    Tror det er mange meninger om det, og det kommer vel an på hva man har flydd før. Selv så startet jeg med en cub i 60size med vingespenn på 220cm. fordi jeg fikk en som var krasjet som jeg reparerte. og den er jo høyvinget men kanskje ikke akuratt noen trainer. mitt andre fly var en carosel fra ARC som er lavvinget og i hvertfall ikke noen trainer. men det jeg opplevde var at caroselen var mye stabilere og lettere å fly en cuben. og det at folk sier at landingshastigheten på disse plastflyene er så stor pga tyngden mener jeg er sterkt overdrevet. med en asp61 og 12x6 prop så kjørte jeg altig inn på tomgang når jeg skulle lande caroselñ og det var aldrig noe problem med ustabilitet.

                    Tilbake til temaet. den store forskjellen med ett lavvinget fly er vel at når du legger det over med balanserorene og slipper stikka så retter det seg ikke opp selv og du må rette det opp med å gi bal.ror til andre siden. noe jeg syntes var en fordel når jeg først prøvde ett lavvinget fly for da kan du bare snu flyet dit du vil også går det den veien. Og jeg vil tro at ett fly som er kategorisert som en lavvinget trainer er ett ganske lettflydd fly. for øyeblikket har jeg/har hatt 4 fly oeg det jeg syntes har vært vanskeligst å fly er faktisk formosaen for den er i hvertfall ustabil. Og det beste rådet jeg kan gi deg uansett hvilket fly du velger er å ikke ha for store ror utslag i starten sett de gjerne ned til det som er anbefalt som minimum i specŽn. Vet foresten om flere som har hatt ARC jupiter som første model og de sier den flyr veldig fint.
                    Tom Nohr
                    Tennisveien 9
                    2450 Rena

                    Frsky taranis 9+
                    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                    + diverse små ting

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by tyor
                      ...og det at folk sier at landingshastigheten på disse plastflyene er så stor pga tyngden mener jeg er sterkt overdrevet...
                      Det er litt viktig (også i forhold til temaet) at det ikke blir noe forvirring her. Jeg har flydd minst tre slike "uknuselige" modeller for forskjellige venner det siste året bl.a. Jupiter, Cessna 172 og Ready. Jeg sier ikke at de er spesielt ustabile (for det er de ikke), men sett i forhold til en Avistar så har de langt høyere vingebelastning og dermed også høyere landingshastighet. Det finnes ikke en propell i verden som kan gjøre noe med det. Poenget er ikke om den ene er noe bedre enn den andre, men det er min påstand (etter å ha flydd alle modellene selv) at Avistar'n er lettere å ha med å gjøre for en nybegynner. Lavere landingshastighet = ting skjer ikke fullt så fort.

                      Avistar'n er det vel like greit å bestille fra NM. Jeg vet faktisk ikke om nen andre som har denne modellen her til lands. Med en OS 46LA og helt vanlige Futaba 3001 servoer har du en bra startpakke. Propellmessig gjør en APC 11x7 seg bra på OS'n.
                      Mens jeg husker det og hvis du ender opp med Avistar'n. Lag deg gjerne noen markeringer på undersiden av vingen i en eller annen neonaktig eller kontrastrik farge. Min samboer satte på to grønne sirkler og flyet syns mye bedre i lufta med de på.
                      Odd Sundet
                      http://www.imacnorge.no

                      Comment


                      • #12
                        Hos elefun

                        Kom over disse pakke tilbuder..

                        Kikket da litt på følgene modeller:

                        *World Star
                        *Sky Raider MachII

                        Noe å anbefalle på disse to modellene..?

                        Siden finnes ikke

                        Sky Raider modellen virker veldig intersankt..
                        Tommy

                        Futaba 14Mz 2,4GHz
                        Futaba 10CG 2.4GHz

                        Hirobo SDX EP/ Hirobo Turbulence 3D Nitro
                        Raptor 50Titan SE (x3)

                        Div. modell flyr.. (alt for mange)

                        Comment


                        • #13
                          har selv siklet på den sky raider machII, men de har ikke fått den inn på lager enda (står ventes snart over prisen og det har det gjordt i flere måneder) så jeg ble utolmodig og kjøpte meg ett annet.
                          se her RCU Forums for machI

                          og her RCU Forums for machII. på mach II er det 2 stk full lenght reviews
                          Tom Nohr
                          Tennisveien 9
                          2450 Rena

                          Frsky taranis 9+
                          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                          + diverse små ting

                          Comment


                          • #14
                            Aller først så har jeg ingen personlig erfaring med noen av disse modellene...men jeg drister meg til å mene noe om pakkene allikevel.

                            Er du fersk og aldri har flydd før vil jeg ikke anbefale å kjøpe en lavvinget trainer som førstefly. Si hva du vil, men den blir ikke like snill som en høyvinget en. Oddsen for å få en god start i hobbyen er etter min erfaring langt bedre med vinger på toppen.

                            Angående pakkene er nok de helt greie, men vær klar over følgende: Den senderen som følger med har "bare" 4 kanaler. Det fungerer helt fint til det første og muligens andre flyet, men kan (og jeg legger vekt på kan) sette begrensninger i fremtiden. Viderer har pakkene Futaba S148 servoer som er så langt ned på servostigen du kan komme når det gjelder standardservoer. Jeg ønsker ikke å formane opp til noe servohysteri, men for noen tiere til pr. servo får du Futaba 3001 servoer som er langt bedre (og kulelagret). En filleting, men 10x6 prop er muligens litt lite på en 46 motor. Vi må tenke støy i hobbyen vår, og en 11x7 APC er typisk et bedre valg for en motor i denne størrelsen.

                            Jeg håper du ikke oppfatter meg som negativ til disse pakkene. De ser ut som fine startpakker, men det kan være at et par ekstra hundrelapper nå sparer deg for enda flere hundrelapper i fremtiden. Den vurderingen er selvfølgelig helt opp til deg. Uansett hva du velger å gå for så sørge for å få hjelp i starten av noen som kan fly!
                            Odd Sundet
                            http://www.imacnorge.no

                            Comment


                            • #15
                              Jeg kjøpte en SkyRaider Mach II (Lavvinget) i fjor høst og er meget fornøyd med modellen. Valgte modellen pga prisen samt at jeg ønsket en halehjulsmodell. Meget bra hardware fulgte med men trenger litt stramming av betrekning som er normalt. Satte inn en OS46AX som trengte innkjøring og den fikk en ACP 11x7 propell, går som en kule. Har hatt litt problemer med høy landingshastighet (ustabil tomgang på motoren) og fikk en kvist gjennom vingen. Lett reparert med monocote. Modellen er lett, enkel å fly og kan anbefales. Kanskje ikke som første modell men som andre eller som en å fly med mens man bygger.

                              Modellen har i år fått en OS46LA motor i steden burde holde da flyet egentlig er 40 size. Bruker S3001 servoer

                              Anders

                              Comment

                              Working...
                              X