Announcement

Collapse
No announcement yet.

nybegynner, flydd før, men glemt alt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • nybegynner, flydd før, men glemt alt

    hei hei, dette er første innlegget mitt men til saken.

    jeg har en gang hatt en ming yang atlas 25. etter et par turer endte dette med et aldri så lite kræsj og alle delerblei solgt.
    etter å ha kikka litt på nettet så har jeg no lyst å prøve meg i igjenn. har sitt på en del ferdige pakker, men er litt skeptisk til radioane

    500 - Internal server error.

    dette flyet falt i smak, er egentlig på leit etter en modell som er billig og som jeg ikke sakl være redd for å ødlegge, etter mye lesing rundt om på nettet har jeg funne ut at å kjøpe seg en bedre kontroll er gode ting, men hva skal jeg velge? jeg har et stramt budsjett og prisen skal ikke over stige visse summer. det som mangen av dere vil si er "oppsøk lokal klubb" osv osv, men her jeg bor finnst det ikke slikt, dei som har balt med dette har slutta for lengst bare for å si det .
    vi er btw 2 stk som sakl begynne med denne gøye "sporten" som har fyrt meg i gang mangen ganger , om noen har erfaringer med dette flyet så er jeg meget takknemlig for å høre fra dere.

    en anna ting er at jeg ønsker eg 3 kanals fly der jeg ikke trenger å konsentrere meg om balansen i det hele, vil bare lære meg det mest grunn leggende, dette blei litt lang dragent men håper jeg har gitt nok info til å få hjelp til valg av modell og radio utstyr, spess merker av radio osv

    på forhånd takk

  • #2
    Nå har jeg ikke erfaring med radioen til GWS selv. men lurte på å kjøpe den en gang fordi den er så billig og fikk da til svar at til parkflyere og inne flyging er den helt ok. men den egner seg ikke til større modeller pga begrensett rekkevidde. hvis du har ambisjoner om å gå videre på større fly så ville jeg ha vurdert en annen radio med en gang. men det blir jo litt dyrere. Når det gjelder merke så har jeg selv den billigste GRaupner x-412 som er en helt enkel 6 kanaler. og den virker helt ok. har ikke hatt den så lenge men har ikke hatt noen problemer. før det så lånte jeg en hitec fra en i klubben og den var også uten problemer og de fleste i klubben hvor jeg er med bruker hitec. men den jeg har koster i underkant 1500 og da får du med en 7 kanals mottaker som er såpas liten at jeg har brukt den i formosa ett annet fly fra GWS. det følger også med en servo og den er for stor til dette flyet. også følger det med batterikassa til å sette oppladbare batterier i. og for omtrent samme prisen får du en 4 kanals hitec men da er det med batteri pakker og 3 servoer. men som sagt de standard servoene er for store til det flyet du tenker på. Du kan jo også maile ELEFUN.net og spørre om det er mulig å kjøpe den pakken med en litt bedre sender mot ett tillegg i prisen.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #3
      ok, høres vetigt ut det du sier, men som sagt så er jeg ute etter noe billigt og effetivt. Har prøvd meg på en del billigt utstyr som jeg har kjøpt selv men det er ALDRI suksess, men no har jeg kikka litt på "X-mode AS" og der fant jeg:
      Hitec Laser 4FM

      4 Channel 35 mHz FM Transmitter
      All Channel Servo Reverse
      ATV Channel 1 and 2
      Channel 1 and 2 Elevon Mixing
      Channel 2 and 4 V-Tail Mixing
      5 LED Battery Power Meter
      Trainer Capable
      Low Battery Alarm
      til 1500,-
      så billigt er ikke så stort problem å finne, men kvalitet er en anna ting, noen som har erfaringer med Hitec? (den som jeg viser er vell bare sender?)
      tenkte jeg skulle hive noen micro servoer med på kjøpet

      Comment


      • #4
        hei igjen den laser4 er vel en helt grei sender vil jeg tro. men til 1500 er det med 3 servoer og mottaker og batterier. husker jeg spurte på hobbynorge i trondheim for noen månder siden og der sa de jeg kunne få en laser4 sender med batteri og lader til 750 kr. hvis du ringer til dem så sender de jo i posten. jeg ville heller kjøpt den til 750 en GWS senderen til 500 i hvertfal.
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment


        • #5
          du har vell ikke nr/mail?

          hmz, 750 er ikke gale, men kan jeg kjøre det i hop med gws motostyring og servoer da?

          Comment


          • #6
            HobbyNorge Trondheim

            Prinsens gt. 55
            7011 TRONDHEIM

            Tlf: 73 52 20 66
            info@hobbynorgetrondheim.no

            det er ikke noe problem å bruke den senderen på gws sine mottakere oservoer og fartsregulatorer. men jeg anbefaler ikke gws mottaker da den er veldig ustabil har en sånn i formosaen min. men fartsregulator og servoer fra gws kan du bruke fint med en annen mottaker. du må bare huske at du får krystall til både sender og mottaker som er på samme kanal og ihvertfal senderen trenger somregel krystall som er beregnet for den. men dette vet de der du kjøper det. De er ihvertfall veldig greie på hobbynorge så ta kontakt med dem
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

            Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

            Comment


            • #7
              åja, se der ja, jeg gikk ut i fra at det er sender og motaker som bestemmer hva som skal være hvor, men så er det krystallen asså der blei jeg litt klokere hehe, men hvordan er det med å kjøre forskjellige servoer (merker) på en forskjelig motaker? fks futaba, robbe og fks gws?, må det litt lodding til da eller?

              Comment


              • #8
                tror de fleste går overens. det du må sjekke er at på kontakten er det tre ledninger. en + som er rød en - som er svart og en for signalet som typisk er gul ellert hvit. når du plugger servoen inn i mottakeren så må du sjekke at du snur kontakten rett vei. plaseringen av ledningene i kontakten er vel standard. i hvertfal på de vanligste merkene. jeg har nå en graupner sender og bruker GWS mottaker og de billigste servoene jeg fant sammen med den i formosaen. og det fungerer helt greit. men når du først skal kjøpe radio og tror du kommer til å gå over på større fly ettehvert så vil jeg gjerne anbefale graupner x412 som jeg har nå. da får du en sender med 6kanaler og en mottaker som er liten nok fysisk til å bruke i den Estarteren for eks. brukte den selv i formosaen en stund. også følger det med en servo. som er for stor til disse små flyene. jeg kjøpte den her Rc-seilfly.no - Modellflysport og mener å huske den kostet i underkant 1300. for hvis du kjøper en laser4 så får du med servoer som du ikke har bruk for i utgangspunktet. og jeg tror den graupner senderen er hakket bedre en hitec. ikke fordi jeg har den selv men gennerelt fordi graupner er vel å regne for ett bra merke. også det beste er jo att du får 6 kanaler i stedet for 4 hvis du vil gå lengere i hobbyen seinere.
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

                Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

                Comment


                • #9
                  hei hei, jeg har no bestemmt meg for en ting! jeg skal kjøpe meg en slow stick, komplett pakke med radio osv. skal ha dei dere batteria som holde lenge pr utladning, og kansje en enkel e starter uten noe som helst utstyr slik at jeg etterpå kan slenge over utstyret fra slow picoen.

                  men!, det er altid et men! kan jeg kjøpe meg en anna sender og bruke på det utstyret? dvs futaba,OSV OSV, det stusser jeg skikkeligt på no.

                  pakke tilbudet på slowsticken er 1220,- og jeg har ei grensa på ca 2000,- på et komplett fly, estarteren kommer utenom

                  noen som har en radio å anbefale til ca 1000kr? +- litt, har kansje fått meg en brukt 4 kanaler, men jeg skal komme med mer info i løpet av kvelden.

                  hva batteri trenger jeg til slowsticken? og kan noen hjelpe meg å sette sammen dette settet? dvs med ei liste sånn at jeg ikke glemmer ting her

                  Comment


                  • #10
                    Du kan jo sende en mail til butikken og høre om du kan få med en Laser 4 eller Skysport 4 (uten mottakeren og servoene som følger med om du kjøper hele settet til 1500) i stedet for Dreamstarter med pakken.

                    Slowstick er nok en lettflydd modell. Har ikke prøvd den selv men har sett videoer og den flyr sakte og fint. Er populær for å bruke som fotofly også.

                    Når det gjelder E-Starter så har jeg prøvd to sånne. En bygde jeg for en kamerat og fløy masse for han. Det flyr utrolig fint og snilt, men litt fortere enn SlowStick. Den andre modellen tok jeg jomfruturen på gor en annen kamerat og den fløy rett frem uten input fra me når jeg kasta den. Kjempefine fly så lenge de er balansert og rorene er sentrert og går rett vei!

                    Jeg vet om en som flyr en E-Starter med Dreamstarter II her men jeg aner ikke hvordan den er.

                    Comment


                    • #11
                      jepp, en del mailer til forskjellige forhandlere er sendt

                      muligt jeg bare kjøper en radio med micro sevoer osv og bare kjøper et fly og 2 og begynner å øve meg er jo altid kjekkt når en lærer seg dette og da å kunne gå over til større og mer fun modeller men jeg jeg slenger nytt innslag her i morgen etter som folk svarer meg

                      Comment


                      • #12
                        jess jess, da er slow stick 400cog Hitec Laser 4 FM med li poly batteri og ladere osv snart kommer den nok hjem til meg så da skal dere få høre om flyet og ikke minst! vil en neewb greie å fly dette mirakelet på egen hånd? jeg gleder meg

                        Comment


                        • #13
                          lykke til det går sikkert greit
                          Tom Nohr
                          Tennisveien 9
                          2450 Rena

                          Frsky taranis 9+
                          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                          + diverse små ting

                          Comment


                          • #14
                            no er slow sticken kommen i hus , skla begynne å montere den no snart bare rydde rommet litt for anna skrot , hehe, noen som har byggde denne før som kan komme med tips eller?

                            Comment

                            Working...
                            X