Announcement

Collapse
No announcement yet.

Motorvalg og Schulze spørsmål

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Motorvalg og Schulze spørsmål

    Heisann

    Har nå solgt alt utstyret jeg har ang. børste elektro. Og skal inn i en ny fase i min modellfly/kopter karriere, nemmelig børsteløse løsninger og lipo

    I den forbindelse så lurer jeg i første omgang på motorvalg, (ja... jeg vet at jeg har spurt om nesten det samme mange ganger før ), har lyst til å invistere i en Lieraider i første omgang. Og i den anledningen lurer jeg på om å velge ut Axi 2212/34 som maskinist blir litt i det meste laget?? Tenkte kanskje på at jeg har en utrolig alsidi motor når jeg en gang skal bytte modell.. Noen som har forslag og tanker om dette?

    En annen ting er at jeg har også kvittet meg med Triton laderen min fra Great Planes. Kjempelader detta, men etter å ha hørt på "vise menn" så fant jeg ut at når en først skal inn i Lipo verdenen så bør det i allefall ikke så på utstyret. Noe som egentlig alltid har ment selv om det meste "Gadget boys needs gadgets things" Skikkelig utstyr skal kjøpes, og har i den forbindelse kjøpt meg en Schulze isl6-330d. Har skjønt at denne duger i lange baner. Men det var en ting jeg merket meg når jeg var rundt og surfet etter kommentarer på denne laderen. Det var en påstand en plass, finner ikke igjen siden, at Schulze anbefaler å lade Lipo batteri med Li-ion programmet???? hva i svarte betyr det da når mye av grunnen til at jeg bytter lader er at en ikke skal lade Lipo med Li-ion programmet.. Blir aldeles forvirra etterhvert... .Men regner at noen her inne kan si at jeg kan ta det helt med ro og bruke Lipo prog på Lipo batteri og "hørt sånt tull" osv osv.. ..
    Runar Isaksen
    risaksen@bluezone.no

  • #2
    Det med at Schulze anbefaler å lade lipo på li-ion program er fullstendig rett. Grunnen til det, er at den ikke lader batteriene så hart. Dvs den fylle kun på Ca. 98% av kapasiteten. Har selv Schulze 330 og lader både lipo og li-ion. Lipo blir ladet på lipo program osv... Har testet dete med å lade lipo batterier på li-ion programmet. Det funker det, men jeg føler at lipo batteriene yter "litt" mere når de blir ladet på lipo programmet. En annen grunn til at de anbefaler li-ion programmet til lading av lipo, er at da kutter laderen ladingen på litt lavere spenning. Og forhindre med dette overlading. Overlading har jeg aldrig opplevd på en Szhulze lader.

    Den motoren du lurte på har jeg faktisk selv. Den er utrolig alsidig. Den har vert brukt i 3D modeller fra 300gram til 450 gram og yter meget bra. Den bruker lite strøm, 7A med en 10X4,7 propel på 3 lipo. Jeg hadde kjøpt samme motor igjen, hvis den andre hadde gått fille veien.

    Jeg har surfet litt (mye) på nettet og jeg har til nå ikke funnet en motor som matcher denne på strømforbruk, trusth og virkningsgrad! Kom gjerne med forslag her, men jeg har til nå som sagt ikke funnet andre som er i nærheten av denne kjekke lille saken av en motor

    Mvh
    Simon B. Nielsen
    Damn these things are hard to fly!

    Comment


    • #3
      Javel, ja.. Men har ikke Li-ion høyere intern motstand i motsetning til Lipo slik at lipo batteriene blir litt "hardere" behandlet på Li-ion program?

      Greit at den kutter litt før den skal på grunn av sikkerhetsmessige grunner, men som jeg har skjønt så ligger schulze å føler på batteriet helkontinuerlig slik at det ikke skal gå an å overlade batteriene...

      Fint å høre at 2212/34 fungerer godt, den veier jo ikke så mye mer en 2208/34 ( 12 gram ), som sikkert også har fungert godt, iallefall i Lieraider. Men når en først skal handle så er det vel like greit å få tak i 2212 motoren. Det at det trekker lite strøm er bare et stooort pluss Vil vel tro at den klarer å trekke skinnet av pølsa på lieraideren i allefall.. Forlsag til hva slags batteri jeg bør handle ?? 3s selfølgelig ?!?!?!..
      Runar Isaksen
      risaksen@bluezone.no

      Comment


      • #4
        Det med at li-ion har større indre motstand har jeg ikke full oversikt over. Men saken er den at li-ion programmet som sagt kutter på lavere spenning. Selv bruker jeg lipo program til lipo osv... uten at det på noen måte har skadet batteriene mine.

        Når det gjelder batteri, så er det en liten jungel å velge i. Jeg har testet disse "billige" ST lipo pakkene. http://www.mosshobby.no/pd1106748460.htm?categoryId=17 De funker bra til den AXI motoren. Og de er billige. Du vil fort ha flere batterier, fordi det tar mye lengre tid å lade lipo en de "gode" gamle nimh og nicd cellen. Du skal regne en liten time på å lade et sånt 1100mAh lipo. Normal fly tid på en pakke (1100mAh) er Ca. 20 minutter på en AXI 2212/34 motor, montert i et 350gram 3D fly

        Men som sagt så er det en "liten" jungel av batterier å velge i. Her er du kun en begrensning, og det er hvor mye penge du har å bruke. Jeg ville satset på å kjøpe minst 2-3 batterier.

        Happy flight

        Mvh
        Simon B. Nielsen
        Damn these things are hard to fly!

        Comment


        • #5
          En computerlader vil vel ikke lade li-po hardere på li-ion program siden den regulerer ladestrømmen. Det blir snillere på batteriet fordi den bare lader til 4,1 V per celle i stedet for 4,2 V. Det er som å stoppe ladingen litt før den er ferdig.

          Å lade på li-ion program (lade til 4,1 V) vil gi ca 5% lavere kapasitet i følge tester jeg har sett på RCG. Har ikke prøvd selv.


          Har desverre ikke peiling på de små AXI'ene.

          Comment


          • #6
            Bonito: hehe, tror ikke jeg må kjøpe tre batterier nei, hvis jeg flyr 20 på hver pakke så må en sikkert få lagt inn kateter, for tid til å gå på do fårn ikke da.. holder lenge med to vil jeg tro, kroppen må jo få føde mellom slagene også Hva slags vekt er det på det batteriet du nevnte ?

            Du får komme med anbefalt kontroller da Tahustvedt ? det har du vært bori i allefall..

            Spekulerte litt på Castle Creations Phoenix 10, CC skal vel ha godt ord på seg ??
            Runar Isaksen
            risaksen@bluezone.no

            Comment


            • #7
              Det er blitt sagt her at LiIon program kjører hardere i starten av ladingen pga den høyere angitte motstanden.
              Jeg bruker en Triton bl.a. som "bare har" LiIon program (men kan programmeres for begge spenninger, dvs 3,6 og 3,7) den lader svært forsiktig i starten.

              Comment


              • #8
                Heisann..........

                Jeg har en Axi 2212/34 med CC 10 controller(har også PhxLink via USB-adapter for enklere programmering) og 1450mah Poly-Quest batterier. Jeg lader disse på Lipo-program med en Swallow Advance lader gjennom en Poly-Quest PCM guard og det hele fungerer bekymringsfritt med en 10x4.7 propell. Mine modeller har veid fra 270 til 370 gram og med dette oppsettet har du krefter nok til masse rockŽn roll og flytid er avhengig av flystilen - mye hovring og torque kombinert med masse spin og tumbles - så er flytiden nede i 8-10 minutter. Rolig seilas med en loop og en roll nå og da - sikkert 20 minutter.Det må nevnes at jeg alltid har hatt 4 servoer i mine fly. Den batteripakken du velger må kunne gi rundt 10 ampere kontinuerlig for å gi nok strøm til kombinasjonen motor/propell. Jeg prøvde først med 850 mah/10C batteri og dette ble overbelastet med noen få mah , hvilket kortet dramatiskt ned på flytiden.
                Et 1100mah batteri som ble foreslått er midt i blinken forutsatt at det kan levere ca 10 C kontinuerlig. Axi er dyre motorer i forhold til flere andre merker, men har et rykte som er uslåelig.............
                Sjekk også testdata for forskjellige motorer på https://www.mft.nu . Alt mitt elektr...t hos gutta påwww.elefun.net .

                Lykke til............
                Lars Petter Eriksen

                "the essensials are invicible to the eyes"
                Saint-Exupéry

                Comment


                • #9
                  Glemte regulatoren.

                  Har brukt mange Castle Creations Phoenix 10 kontrollere i forskjellige helikoptre og fly. De fungerer bra, og jeg har en sånn i LieRaideren min som trekker over 12 A på full gass når flyet står i ro. Jeg har en og annen glitch men kan ikke være sikker på hva som forårsaker det. Jeg bruker en Phoenix 25 i Zap'en min.

                  En kamerat bruker TMM 1210 i en Ultramicro Edge 540 og han opplever aldri noen glith. Han har samme mottaker som meg (GWS Pico 4 kanal).

                  Comment


                  • #10
                    Hei Laserboy!

                    Jeg flyr med noen li-ion batterier jeg har fått fra siemens. Det er egentlig mobil telefon batterier. De flyr jeg minst 15min med masse hover osv.... Har en følelse av at de holder spenningen lengre en en del lipo til mitt bruk.

                    At AXI har et rykte som er uslåelig er jeg 100% enig i, at de er dyre er jeg ikke fult så enig i. Det er nesten kun Himax motorene som er billiger i den klassen. Når en tenker på motor type osv...
                    Damn these things are hard to fly!

                    Comment


                    • #11
                      Supert gutter.. da har jeg en pen liste med nok skryt i ryggen. Skal invistere i en schulze mottaker for å prøve dette også, regner med at det skal bli glitch-fritt, satser på det i allefall.

                      Takk for hjelp og gode råd !!
                      Runar Isaksen
                      risaksen@bluezone.no

                      Comment


                      • #12
                        Det med glitch-fritt, er nesten sant. Dvs at glitch vil forkomme. Men du vil ikke merke noe til dem Du kan se på mottakeren hvor mange glitch du har hatt etter hver tur. Det er sindsyke bra mottakere.

                        Har flere i hangaren min

                        Mvh
                        Simon B. Nielsen
                        Damn these things are hard to fly!

                        Comment


                        • #13
                          Hei Bonito............

                          Batteriene dine var en interessant nyhet for meg - fortell mer om type pris, størrelse og vekt - hvor kjøper du dem!
                          Til en Axi motor trenger du propellerfeste med eller uten propsaver - kanskje et radialfeste og da trenger du et annet propellerfeste med eller uten propsaver - det drar på seg med kroner da! Når jeg sjekker over så har jeg faktisk alle variasjoner kjøpt over tid - så jeg har ikke peiling på hva alle delene koster[ bor altfor nær Elefun ]. Jeg er i allefall sikker på at de er dyrere enn himax og nippy (som er gode alternativer!)
                          Lars Petter Eriksen

                          "the essensials are invicible to the eyes"
                          Saint-Exupéry

                          Comment


                          • #14
                            Batteriene får du ikke kjøpt. Jeg fikk 120 celler gratis av en kompis.

                            Når det gjelder alternativer til AXI 2212/34, så har ikke Nippy noe som er i nærheten av ytelse i forhold til axi. Når det gjelder Himax outrunner, så har jeg ennå ikke funnet test data på disse.

                            Jeg kan godt se at AXI koster noe mere en disse clone maskinene fra Himax osv... Men som det ble skrevet her et sted. AXI har et rykte som er uslåelig. Og det er etter min menig mere en god nok grunn for å bruke litt ekstra penger på en sånn motor.

                            Men for aldel, det går fint å fly med både nippy (som bruker mere strøm og yter mindre) og Himax, som det nesten ikke finnes test data på!

                            Alt kan brukes. Men så er spørsmålet, hva forventer du som bruker av utstyret. Jeg kan tenke meg at du vil ha bra med power og så lang flytid som mulig??

                            Uansett hva du velger til slutt, vil jeg ønske deg happy flight!

                            PS Et lite eksempel på at Himax faktisk kan gjøre jobben. Men de bruker mere støm og gir mye mindre statisk trusth.

                            Mvh
                            Simon B. Nielsen
                            Attached Files
                            Damn these things are hard to fly!

                            Comment


                            • #15
                              Hørt på sånt tull...
                              Selvsagt skal du lade LiPo på LiPo-programmet. Kjøper du en 6-330 i dag så pass på at du får med nyeste software-versjonen (8.11 ?).
                              Ja selvsagt senser laderen på batteriet hele tiden, se på ladestrømmene den leverer under syklusen. All ny viten fra produsentene får du tilgang til gjennom å være oppdatert mht software i din Schulse...

                              Skal du ha max ytelse ut av LieRideren din og ønsker deg AXI er det nok 2204/54 som er saken. Kombinert med 3S340 LiPo og en lett ESC. Går du for 2212/34 og f.eks 3S700 får du en langt dårligere modell... Spesielt til indoor. Men den flyr likevel "godt", alt er relativt. Og bare 2 batterier??? På ei lita depron-økt bruker jeg å tømme 6 batterier.

                              Liten RX: Hyperion og Mzk har overtatt DSP-teknologien til Berg som Schulse hadde bruksrett på før. Har ikke prøvd Mzk selv men kjører med noen av de nye Hyperion-mottakerne. Samme size som Schulse. Har hatt både 4-kanaleren og 6-kanaleren i store seilfly og fløyet til dels laaangt vekk med stub-antenne på senderen uten problemer. Du får også FAILSAFE på 6-kanaleren... Nå er det ikke bare Multiplex som leverer dette på FM-mottakere lenger.
                              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                              Comment

                              Working...
                              X