Announcement

Collapse
No announcement yet.

Cessna 177 Cardinal - Jomfrutur og alt som hører med

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Cessna 177 Cardinal - Jomfrutur og alt som hører med

    Kjøpte et Cessna 177 Cardinal On Floats brukt (flyet var nytt) med en brukt Rossi .45 med tunepipe for noen dager siden.

    I dag var det klart for første prøvetur, som foregikk på blikk stille vann på Mjøsa.

    Etter å ha justert litt på motoren, klødd meg i hodet, grublet og bannet litt fikk jeg den endelig til å gå bra

    Jeg var klar over at mangelen på krusninger kunne by på en liten utfordring under take-off. Jeg visste heller ikke hvor mye opp-trim jeg behøvde pga. flottørene så første forsøk gikk stort sett rett frem og ikke så mye oppover uansett hvor mye høyderor jeg gav.

    Andre forsøk gav jeg gass igjen og prøvde å "nappe" det i været vha. høyderoret, og dermed var jeg i lufta...

    Selve flygingen gikk som en drøm, vel å merke etter å ha trimmet en del knepp på høyderoret

    Den fløy som på skinner og var enkel å kontrollere i lufta. Foretok noen simulerte landingsforsøk i litt høyde for å se an hastighet og stall tendenser. Dette gikk fint og etter noen runder var det klart for første landing.

    En ting var at knea skalv en del, noe annet var det at hendene også gjorde det... Noen som har vært borti det før tro... Første forsøk fløy jeg langt over der jeg hadde tenkt å lande så jeg tok det rundt en gang til. Andre forsøk gikk kjempe bra. Hadde kanskje en smule høy hastighet, har jo lest at disse flyene bør ha det, men det trengte faktisk ikke all verden av hastighet... To lave sprett så var det nede på vannet igjen.

    Andre turen ville jeg se litt hvordan denne motoren passet til flyet. Take-off gikk mye lettere nå som jeg var klar over at jeg måtte dra på litt med høyderoret, det hjalp også at det var riktig trimmet

    Vel oppe i lufta igjen var det klart for å få testet det litt mer. Resultatet er at motoren gjør nytta under take-off og under normal flyging med roll, forholdsvis bratte stigninger ol. Den er nok i svakeste laget for noe grøvre akroflyging, ihvertfall med flottørene montert. Skal prøve en loop eller to neste gang, sier ifra hvordan det går når jeg har prøvd (over helga). Men faktum er at denne .45 motoren faktisk klarer å dra det uten problemer. Propellen som sitter på er en 3-blads graupner 10X6.

    Noen som vet hvor store rorutslagene skal være, spesielt balanseroret? Har ikke byggebeskrivelsen... Syntes det reagerte noe i overkant på balanserorene med de instillingene jeg hadde.

    Flyr det på en servo til balanserorene nå, men kommer antagelig til å gå over til to for å kunne bruke flaps. Noen som har erfaring med bruk av flaps under takeoff på blankt vann? Kan det være veien å gå for å få det til å ta av litt lettere? Føler ikke at det stod på motoren egentlig da jeg fikk bra fart med den. Andre tips / modifikasjoner for å få flottørene til å slippe vannet jevnere?

    Er godt fornøyd med denne dagen! Kan ikke vente til jeg blir ferdig med jobb-helg og barne dåp...

    Kan på det varmeste anbefale dette flyet til andre nybegynnere (bortimot 10-12 år siden jeg fly sist så jeg vil nok kalle meg nybegynner en stund til).

    PS:Skal prøve å få filmet litt neste gang
    Espen Melby

    :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

  • #2
    gratulerer med fint fly. Nok ett eksempel på hvor stabilt disse plast kassene fra italia flyr. Har hatt en carosel selv og hadde samme problemet med å få den opp på stille vann. hadde også bare en servo på balanse rorene, men hadde justert de slik at jeg hadde en aning flaps hele tiden i starten og da kunne jeg lande nesten stillestående, ihvertfall hvis det var litt motvind. Kan tenke meg at den motoren blir litt tam for de flyene er jo ikke lettvektere, en i klubben hadde en før med .60 2t motor og den kunne han gjøre omtrent det han ville med. Den rossi motoren skal jo på den andresiden være ganske sprek så den ligger vel kanskje i mellom en .46 og .60 av andre merker.

    Lykke til vidre med hobbyen
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #3
      Ok, bra det ikke bare er jeg som sliter med det.

      Har faktisk vurdert å skru ned balanserorene noe i første omgang. Gadd bare ikke starte med det før jeg hadde undersøkt om det hadde noen spesiell effekt når det gjaldt det med take off. På sikt blir det nok en servo til.

      Jeg vil nok anbefale folk å skaffe en motor med mere drag i enn den 45 rossimotoren. Men jeg skal ikke si så mye om det enda, da jeg har en liten misstanke om at den kan justeres enda litt i positiv retning evnt. prøve en annen propell...

      At den motoren ikke er større gjør ikke meg så mye, da fly nr. 2 antagelig vil bli et 40-45 size og da bør den motoren passe utmerket. I tillegg blir det nok en 4t en eller annen gang i løpet av året, mest sansynlig en .90 eller noe der omkring.

      Frem til da skal jeg kose meg med pen og lærerik flyging og enda penere landinger
      Espen Melby

      :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

      Comment


      • #4
        hvis jeg skulle hatt ett sånt fly som det der så hadde jeg nok vurdert en 4T jeg også. de passer liksom bedre til flyet
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment


        • #5
          test den med en 10x7 eller en 11x6 2 blads propell, så kommer du til å få noe annet ut av motoren din.
          Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
          www.airheads.no

          Comment


          • #6
            Re: Cessna 177 Cardinal - Jomfrutur

            Originally posted by esmel
            Kjøpte et Cessna 177 Cardinal On Floats brukt (flyet var nytt) med en brukt Rossi .45 med tunepipe for noen dager siden.

            I dag var det klart for første prøvetur, som foregikk på blikk stille vann på Mjøsa.
            fint att det fungerte som det skulle. Jeg ser att du flyr på Mjøsa, og ble litt nyskjerrig på hvor, da jeg bor midt i Mjøsa selv. Har selv en Ready on floats med en 53 Motor som skal få sin jomfrutur på Mjøsa ( Må bare få satt ut en båt først i tilfelle flyet og jeg ikke blir eninge om landingssted )

            Cessnaknuseren
            Cessnaknuseren
            Bjørn Sandbæk

            Dæ går litt mindre lim nå.

            Comment


            • #7
              Har en tung ready på flottører.

              Bruker 12x5 toblads propell på en OS46FX. Overskudd av krefter ved lav fart, men ikke stunning toppfart. Å komme opp av vannet går nesten som en lek. Rossien liker seg vel også best på høye turtall om jeg ikke tar feil!?

              Prøvde en 3blads en gang, husker ikke pitch eller diamenter, men jeg ble ikke overbevist.

              Bruker to vingeservoer, og da kan du lande nesten stillestående, men jeg synes de peneste landingene gjøres med litt fart. Bare seile inn i lav fart og la flottørene ta vannet silkemykt - uten hopp og sprett. Kanskje med ørlittegran flaperon.
              Torgeir K. Haugstad

              Comment


              • #8
                test den med en 10x7 eller en 11x6 2 blads propell, så kommer du til å få noe annet ut av motoren din.
                Skal bestille med en av hver på neste bestilling Har forresten en 10x6 apc liggende, ser de anbefaler 10X6 på rc modeller, men jeg tror kanskje den blir litt i minste laget(?)

                Jeg ser att du flyr på Mjøsa, og ble litt nyskjerrig på hvor, da jeg bor midt i Mjøsa selv.
                Flyr/kommer til å fly på andre sia, har hytte i Nordlia 7-8 km sør for Gjøvik helt nede ved vannet.

                Fant frem en god gammel gummibåt med ikke alt for mange hull for å være på sikre siden mtp. landinger/uhell under dagens flyging. Var vel egentlig aldri i nærheten av å måtte bruke den. Landingene foregikk nesten uten korreksjoner på balanserorene, kun litt forsiktige bevegelser på høyderoret.

                Fant også ut at en av naboene på hytta også flyr så jeg regner med at jeg slipper de store klagene. Det ligger forøvrig veldig skjermet til i forhold til de andre som bor uti der så det er neppe noe problem

                Kommer kanskje til å sette på litt dualrate på balanserorene neste gang jeg skal ut å fly. Får se etter hvert som jeg blir litt kjent med det. Er jo ikke sikkert det er bare dumt med litt god respons i enkelte situasjoner som når den ene flottøren henger igjen litt under takeoff...
                Espen Melby

                :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                Comment


                • #9
                  vanlige .40 motorer på trainere pleier å fungere bra med 10x6, me den blir kanskje litt liten til en .45 motor.
                  Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
                  www.airheads.no

                  Comment


                  • #10
                    Når jeg tenker meg om så vet jeg at jeg har en annen apc sittende på en 25 år gammel 60 thunder tiger eller hva den nå het som fatter'n brukte en gang i tia... (Ja, propellen er nyere... )

                    Lurer kanskje på om det var 11X6 eller noe deromkring, men mye mulig den er litt større. Kanskje jeg skal prøve å få litt snurr på den motoren igjen... Får sjekke det når jeg kommer hjem fra nattvakt

                    Han som hadde rossi-motoren før meg hadde brukt 11X6 så jeg kommer nok til å skaffe meg en over helga. Blir nok en Lillehammer tid.

                    Bruker 12x5 toblads propell på en OS46FX. Overskudd av krefter ved lav fart, men ikke stunning toppfart.
                    Har du målt rpm med den propellen?
                    Noen som vet om denne kombinasjonen er noe for den rossimotoren?
                    Jeg er jo ikke avhengig av å ha den raskeste modellen i distriktet, ihvertfall ikke enda...
                    Espen Melby

                    :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                    Comment


                    • #11
                      Gode fly di der plast kjerrene.

                      Har en gammel sliter av en ready som skal fikses opp igjenn etter noe knall og fall med en litt større motor, 75 motor fra tower hobbies, med noe modifikasjon så fikk jeg den inn, blir muligens en jomfru tur i morra da den gamle traineren er gått av med døden.

                      Kjørte ready`n sist gang på flotører med en 46la (litt sliten) det gikk men ikke bra, må inn i stup for å ta en loop,

                      Ved take off fant jeg ut at det er best å komme opp i fart slik den flyter før høyde roret settes inn viss du gir høyde ror med en gang så kommer den liksom ikke opp på vannet..

                      Lykke til videre, skulle ønske jeg fikk den på vannet snart eneste problemet er at båt ikke er tilgjengelig å det er litt kjipt

                      Comment


                      • #12
                        Kjøp gummibåt for 249,- eller noe der om kring på Clas Ohlsson. Det bruker jeg, med lekk ventil

                        Har ikke fått målt RPM - vet egentlig ikke hvorfor, har takometer. Med mindre pitch og lengre propell har du en del ekstra thurst idet flyet forlater vannet og er en del tyngre enn vanlig da hele flyet er dekket av vann.

                        Ved vannflyving anbefales det at man går ned en størrelse i pitch og opp en størrelse i diameter enn det man bruker på lann.

                        Rossi motorer er jo hissige som få andre om de er skrudd riktig og har tilstrekkelig turtall. Prøv litt forskjellig propeller om du har mulighet. Har vært gjennom alt fra 3 bladere til apc 13x4W propell. Problemet med sistnevnte var at den nesten tok nedig vannet - i alle fall om det var litt bølger - dessuten var turtallet litt for lavt.

                        Å fly på vann er helt konge!!!
                        Torgeir K. Haugstad

                        Comment


                        • #13
                          Til dere som ikke har fått gjennomført jomfuturen på vann enda så kan dere like gjerne merke dere "utfordringen" med å få det til å ta av på helt flatt vann. I tillegg skal det som sagt til en del opp-trim på høyderoret for å kompensere for flottørene. Når jeg slapp stikka etter den første take-off en gikk det ganske så rett ned... Selv om høyderoret sto i senter rent visuelt før turen startet.

                          Ved take off fant jeg ut at det er best å komme opp i fart slik den flyter før høyde roret settes inn viss du gir høyde ror med en gang så kommer den liksom ikke opp på vannet...
                          Jeg gav høyderor i det jeg planet men da gikk det bare rett frem... Jeg måtte bare la det få den farta det kunne få før jeg bestemt og raskt gav fult høyderor. Da gikk det forholdsvis greit. Hang igjen noen tiendeler på den ene flottøren men det rettet seg opp når vannet slapp.

                          Hvorfor lages ikke flottører med flere små stepp i tillegg til det store på midten? Slikt gjøres da i båtverdenen med stort effekt. To foran det store steppet og ett ekstra litt fra bakkant hadde gjort mye tror jeg.. Kanskje jeg må lage egne i sommer...

                          Takk for alle tips og synspunkter så langt og evnt ting som måtte komme!

                          Ps. Følg gummibåt tipset, bare ikke få spiss propell eller varm potte inntil båten... da blir det nemmelig vått oppi vil jeg tro...
                          Undersøkte på en lekebutikk i dag, de får inn over helga så sesongen er i gang! De skulle bare ha 150,- inkl. årer og ei lita pumpe
                          Espen Melby

                          :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                          Comment


                          • #14
                            Jeg har en slik ARC Cessna jeg også... Flyet mitt er etterhvert blitt litt kjent gjennom videoene jeg har laget for BMFK og RCModeller.net..

                            Modellen er snart 2 år gammel og må ha flydd hundrevis av turer. For 1 uke siden fikk det nye flottører og er helt flyklart og lekkert til fine sommerdager på Myrdalsvannet i Bergen..

                            Jeg har en Magnum 91 4-t i det og det er etter min oppfatning optimalt! Masse kraft og "riktig" lyd, uten at den er for tung! Cessna'en liker å være litt nesetung. Ellers kan den faktisk litt lett å i spinn. Svogeren min har en med en 60 motor i og det blir faktisk for lett til å få den i balanse. Jeg bruker 12x8 propeller på 91'en.

                            Dersom dere sliter med å få flyet opp fra vannet ved stille vann, så ta noen runder med litt gass og lag dere litt bølger. Funker som en drøm for meg. Det er faktisk det fullsize sjøfly også gjør om de sliter med det samme. Et annet tips med disse flyene er å justere de med maksimalt tilgjengelig utslag på siderorene og droppe hele vannroret. Fungerer som en drøm for meg og flere andre i BMFK. Ellers kan jeg også nevne at jeg konsekvent bruker balanseror og sideror sammen når jeg taxer på vannet. Da unngår jeg velt til og med på full gass.
                            Anders Hauge

                            www.hang.no - Norges nye HANG-side!

                            www.JetsOfBergen.no
                            rc.andersh.com

                            Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                            Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                            Byggeblog for Eurosporten
                            Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

                            There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

                            Comment


                            • #15
                              Et annet tips med disse flyene er å justere de med maksimalt tilgjengelig utslag på siderorene og droppe hele vannroret.
                              Etter å ha taxet en del før første take off fant jeg ut at det vannroret var til mere ulempe enn nytte. Det var vanskelig å få flyet til å gå rett frem(og samtidig ha sideroret riktig trimmet) så jeg bare dro ut fjørene så det ble slark i overføringen og dermed var det lettere å få det til å gå rett frem når jeg fikk litt fart Kommer til å fjerne det helt før neste tur.

                              Hvor skal cg ligge på denne modellen? Mitt fungerte helt greit med rossimotoren som ikke veier all verden... I følge tidligere eier lå cg der det burde i følge manualen, men alt er jo mulig å dobbelt sjekke... Kan jo f.eks hende han målte med fuel i tanken... Skummelt siden jeg kun fløy en halv tank pr. tur i dag. Kan i såfall bli interesant å se hvordan den oppfører seg med nesten tom tank...

                              Edit: Ser noen av dere bruker strikk over vingen, hvor nødvendig er det? Har dere fått noen dyrekjøpte erfaringer vi andre bør være klar over?
                              Espen Melby

                              :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                              Comment

                              Working...
                              X