Announcement

Collapse
No announcement yet.

jomfru tur med ultimate 30

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • jomfru tur med ultimate 30

    Har nå hatt jomfru turen med ultimaten i dag, og jeg må si meg veldig positiv til flyet. Først tok en i klubben opp det og han fikk seg en stor overraskelse over hvor følsomt det var på balanserorene. startet flyturen med 2 roller hehe. Men han er en erfaren flyger så det gikk fint når han var klar over det. han fly littt rundt og landet det. justerte så ned balanseror utslaget også var det min tur. fikk flyet opp rimelig fort og det er mer en nok krefter i den 40 motoren som jeg har på det. det lettet vel etter 4-5 meter . Syntes flyet var veldig stabilt og fint og fly, men er glad det ble justert ned på balanserorene. så slik jaeg har de nå så hvis jeg flyr rett frem på 2/3 trottle og drar fult bal ror uten å kompensere med side eller høyde ror så roller det passe fort uten å miste noe serlig høyde. Var en del vind i dag og jeg syntes ikke det var så veldig følsomt for vind, hadde trodd det skulle være værre. Så kom det store øyeblikke da det skulle ned på bakken igjen. og det gikk forholdsvis greit men må ha litt større hjul på den gress stripa våres for flyet slo rundt 3 ganger etter at det hadde tatt bakken . men det er utrolig solid det eneste som røyk var propellen også løsnet to av vingefestene der de er limt fast i vingen, så de er det bare å ha på lim og klemme på plass

    Problemet er at det vil hele tiden opp prøvde å trimme ned litt på høyderoret men hvis jeg dro på en del gass eller styrte mot vinfen så gikk det nesten rett opp. Har CG nøyaktig på det punktet som er anbefalt i boka (det ble det uten å legge til noe vekt) men lurte på om jeg burde prøve med CG litt lengre frem eller kanskje litt nedtrekk på motoren.

    Uansett kjempe fornøyd med flyet og kan sterkt anbefale det.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

  • #2
    Gratulerer med nytt fly
    Dette med for små hjul er kjenner jeg igjen.
    Jeg bytter ofte ut orginalhjulene med større hjul når jeg montere ett fly for å rulle litt lettere på gressbane.

    Cessnaknuseren
    Cessnaknuseren
    Bjørn Sandbæk

    Dæ går litt mindre lim nå.

    Comment


    • #3
      ja jeg har nå satt på de hjulene jeg hadde på caroselŽn og kastet hjulkåpene hehe. disse hjulene er neste dobbel størelse så jeg regner med det blir mye bedre
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

      Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

      Comment


      • #4
        Var dette den Ultimate`n som Norwegian selger ?
        Runar Isaksen
        risaksen@bluezone.no

        Comment


        • #5
          ja det er den world models som NM har til 1950kr men den koster mindre på elefun 1600kr tror jeg. jeg kjøpte den på teknisk hobby da de hadde ukes tilbud på den og ga 995kr . men den er nok fint vært 1600kr. jeg er i hvertfall kjempefornøyd.
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

          Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

          Comment


          • #6
            noen som har forslag om jeg bør flytte tyngdepunktet fram eller lage litt nedtrekk på motor, da den bare vil opp hele tiden
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

            Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

            Comment


            • #7
              ar nå hatt prøvetur nommer 2 med flyet. og jeg trimmet ned litt mere på høyderoret og fikk det til å fly rett på halv gass. men enda så stiger det voldsomt hvis jeg gir på. så kanskje jeg burde prøve med en skive unde de to øverste festene på motorbukken?

              Ellers så liker jeg flyet kjempebra det er det morsomste flyet jeg har fløyet i vertfall. loop går som en lek helt rett og bare å justere størrelsen med høyderoret. fly litt invertet og det gikk like fint som rett vei, med en smule motror så fløy det helt rett. Ellers så skal jeg prøve med en litt mindre propell har 11x6APC nå. og det kommer litt fort inn til landing. kan fint kruse rundt på under 1/4 gass .

              Den eneste ulempen er at det bikker over framover når jeg lander, men det er vel kanskje ett problem med denne typen fly. Har ellers funnet ur at den letteste måten å lande er å beholde litt fart og bare dra det pent ned på stripa, for hvis farten blir for lav da bare vingler det. ihvertfall når det er litt vind.
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

              Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

              Comment


              • #8
                Ang. plassering av tyngdepunkt.

                Hvis det setter nesa opp fordi farten øker, så skal tyngdepunket bakover, ikke forover.

                På et fremtungt fly, så må du som regel gi litt dykkror når du f.eks. har flatet ut etter et stup. På en veldig baktung modell, så må du gi dykkror når farten avtar for at ikke flyet skal dra seg selv inn i stall.

                Comment


                • #9
                  ok. men tyngdepunktet er nøyaktig der som det står oppgitt i papirene og det flyr veldig stabilt, kanskje jeg skal prøve å måle ut på hvingen og beregne tyngdepunkt plseringen og se for det er vel ikke sikkert det er den optimale som er oppgitt. hadde trod den skulle bli framtung da den er bergnet for 25-32 motor og jeg har en sc40 (sc er jo ikke de letteste heller) og hele flyet veier ca 2250g og er oppgitt til 2000-2100 i papirene.

                  hmmmm. kanskje jeg skal prøve å flytte batteriet litt bakover da. er litt redd for å få en baktung modell da jeg er ganske fersk i gamet .

                  Tror jeg prøver litt mer sånn det er først i hvertfall. det er jo veldig stabilt nå
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

                  Frsky taranis 9+
                  Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                  Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                  + diverse små ting

                  Comment


                  • #10
                    Har du mulighet til å mikse det ut i senderen din?
                    (Er ganske fersk jeg også se det er bare et forslag, evnt. legge inn litt ned trekk..?)
                    Espen Melby

                    :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                    Comment


                    • #11
                      har ikke noe miks på senderen. og kan ikke trimme høydroret noe mere nedover for da vil det gå for mye ned på liten fart. skal snakke med han som var med meg på første turen som prøvde flyet først og høre hva han mener. om jeg bør flytte tyngdepunktet eller lage nedtrekk på motor
                      Tom Nohr
                      Tennisveien 9
                      2450 Rena

                      Frsky taranis 9+
                      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                      + diverse små ting

                      Comment


                      • #12
                        Det høres ut som du bør prøve litt mer nedtrekk ja!

                        Jeg hadde også samme "problem" på Cloud Danceren min når jeg fløy den i starten. Da hjalp det å flytte hele motoren litt ned tror jeg det var, (men for meg virker det som om det ville vært mer logisk å flytte den opp, men som sagt tror jeg det var ned jeg flytet den).Nå er det ett mitdvinget fly da, vet ikke hvordan det er med dobbeltdekkere.
                        Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                        er der ingen der kender dem.

                        Comment


                        • #13
                          ja jeg tror jeg kommer til å prøve med en skive under hver av de to øverste festene til motorbukken først. det skulle ikke gi noen dramatisk forskjell slik at det blir uflyvelig i hvertfall. er veldig nervøs for baktunkt fly. da jeg hdde det på carosel en gang etter å glemt å sette på igjen loddene jeg brukte på flotørene etter en reperasjon. Det gikk bra med den den gangen men tror dette flyet er litt mere følsomt.
                          Tom Nohr
                          Tennisveien 9
                          2450 Rena

                          Frsky taranis 9+
                          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                          + diverse små ting

                          Comment


                          • #14
                            Litt nedtrekk skader nok ikke heller.

                            Før du begynner å eksperimentere med tyngdepunkt, så bør du fly flyet endel, slik at du føler deg trygg på hvordan det oppfører seg.

                            Det er forøvrig ikke sånn at det er ETT bestemt punkt hvor flyet MÅ balansere for at det skal funke. Alle fly har det vi kaller en "CG range". Dette er et område som tyngdepunktet må være innenfor, og det finnes ingen fasit svar på hvordan det skal være. Noen liker å ha flyene fremtunge, og noen liker å ha dem helt på grensa baktunge. Eneste måten å finne ut av dette på er ved å prøve seg frem. Flytt tyngdepunktet litt og litt, og prøv om du synes det ble bedre eller værre, men hvis du er fersk i gamet som du sier, så bør du bli ordentlig vant med flyet først.

                            Comment


                            • #15
                              yepp, og når jeg opplever flyet som stabilt sånn det er nå så lar jeg tungdepunktet være slik det er så lenge. prøver med litt nedtrekk først så får jeg se hvordan det virker inn. og så solid som dette flyet er så kanskje det varer en stund også ene landinga i dag hadde jeg for liten fart og med litt hjelp av sidevind så vippet flyet over på siden og slo hjul bortover gresstripa på vingetippene. uten så mye som en skramme
                              Tom Nohr
                              Tennisveien 9
                              2450 Rena

                              Frsky taranis 9+
                              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                              + diverse små ting

                              Comment

                              Working...
                              X