Announcement

Collapse
No announcement yet.

MPX Easy glider. Noe for en gammel seilfly nybegynner?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • MPX Easy glider. Noe for en gammel seilfly nybegynner?

    Hei, sitter i skrivende stund og ser på reklamen for MPX`s Easy glider (ca 700kr) og Easy glider electric (maken fly men med el motor til ca 900kr) i siste modeltec fra Øgrey. Disse er laget av Elapor og har et vingespenn på 180cm og vekt på 710/880g (17/21 g/dm2).
    Har i flere år tenkt at jeg må få snekret sammen en bluephoenix, uten å ha kommet noe nærmere for det. Spesielt siden jeg ikke er så glad i å lime og slipe m/m, Har jeg kvidd meg på seilfly Av erfaring så vet jeg at landing i lyng og stein, som regel medfører noe arbeids innsats ved dagens slutt. Siden Elapor er kjent for å være tøffere enn toget så ble jeg litt interesert i disse to utgavene av Easy glideren. Fortrinsvis elektro utgaven, da jeg er rimlig grønn på å lete opp termikk, og fordi de gamle "ringrevene" altid ser ut til å ikke finne noe termikk når de skal demonstrere seilflyenes fortreffelighet (1-2 ganger i året ).
    Defor lurer jeg på om det er det noen som har erfaring med disse flyene?
    Gert Hildrestrand.
    Limets Venner.
    Valdres Flyklubb Modell

    Famous last words? Hey watch this!

  • #2
    Har ikke mer erfaring enn at jeg har kjøpt en for noen uker siden. Stor arbeidsmengde (på jobben ja...) gjør at jeg ikke har kommet lenger enn å titte i eska. Men den skal visstnok fly OK.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Off topic, men alikevel: Lenge siden sist Vingemuttern!
      Torgeir K. Haugstad

      Comment


      • #4
        Originally posted by torgeir
        Off topic, men alikevel: Lenge siden sist Vingemuttern!
        Hei hei ja. Kommer vel til å dukke opp litt oftere nå fremover. Har hatt satelitt som hobby i vintersesongen og siden jeg måtte ta over mine foreldres gård (midlertidigt) p.g.a. sykdom, så har jeg hatt ekstremt lite tid til noe som helst annet enn å jobbe sove og spise litt av og til? .
        For å si det slik: En tur med Slowstikken i år, en dag på stripa med Jupiteren og det var det. Kansje jeg får tid i morgen (håper jeg).

        Tilbake til topick.

        Jeg håper å kunne bruke el utgaven hjemme på gården og trene på leting etter termikk over hus og fjøs tak m/m. Synes å huske at det er viktigt å trene på svingene, slik at en ikke bruker opp farten med å være for brå. Dette var i hvertfall problemet sist gang jeg prøvde meg på seilfly.
        Lurer på om børsteløst er ett fornuftigt alternativ å sette inn i snuten på ett slikt fly?

        Joo, var det med eller uten elmotor du har kjøpt?
        Gert Hildrestrand.
        Limets Venner.
        Valdres Flyklubb Modell

        Famous last words? Hey watch this!

        Comment


        • #5
          Se 404 Not Found og404 Not Found
          Kansje det hjelper
          prøvde selv Easy Star i dag og den fly veldig bra.
          Tore Kvarme

          Comment


          • #6
            Etter å ha lest de to linkene der, er jeg ikke mye i tvil. En slik en skal i hus.
            Gert Hildrestrand.
            Limets Venner.
            Valdres Flyklubb Modell

            Famous last words? Hey watch this!

            Comment


            • #7
              Bra VM, enkle modeller som gir tonnevis med flyglede!

              Jeg har handla min uten motor siden vi har funnet noen OK hang i nærheten av der jeg bor og jeg er helfrelst entusiast på alt som flyr uten kunstig framdrift Og litt ampere-forbruk for å komme opp og sniffe på termikken en sommerdag med noen microsekunder fritid er selvsagt lov. Men for all del må du se å komme deg opp på nærmeste knaus og råkose deg med timesvis hangflyging når sjansen byr seg. Du kan begge deler med den EPP-saken!
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

              Comment


              • #8
                Ja da er bestillingen sendt, gubben på Øgrey må tydligvis husket meg fra sist gang, for hvergang jeg sier det var det spurte han "er du sikker på om det ikke er noe du har glemt nå". Koslig kar som skjønner seg på slike som meg. Han doblet vel bestillingen med de komentarene til slutt.

                Griffin fikk seg en liten bestilling i samme veiva, da jeg hater å slakte fly for å få andre i lufta (selv om wild beasten må ofre mottakeren sin en stund). 4 servoer (2stk w-084 og 2 stk w-150mg) og ett batteri (Flightpower Ekstreme 2500 3S1P). ble det denne gangen. Alt til Easy glideren. Så nå gjenstår det å få tinga i hus og sakene bygd, kjenner jeg meg selv rett kan det ta litt tid.
                Gert Hildrestrand.
                Limets Venner.
                Valdres Flyklubb Modell

                Famous last words? Hey watch this!

                Comment


                • #9
                  Bra VM, du får deg en rimelig modell som sikkert varer lenge.
                  Skal ikke "foregripe begivenhetene" for mye siden jeg skal lage review på min EasyGlider men ja; jeg har fløyet min mye i det siste. Rolig og grei sak når det passer meg, og leketøy for rå frisering og brutale wingovers i gresshøyde på hanget når det passer meg bedre. Krever heftig og aktiv siderorsbruk for rask respons...
                  Min har fått en del høystarter (på strikk) og takler det også bra.
                  Følg for all del limanbefalingene fra MPX!
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                  Comment


                  • #10
                    hei, joo. Ja lim anbefalingen fra MPX ser ut til å være alvorligt ment ja. Jeg sørget for å få med ny cyano lim (medium-tykk) og for første gang en flaske aktivator. Ett er sikkert, det blir aldri mere uten aktivator her i huset. Så langt er bare rorhorn og stab-finne ferdigt limte, venter på servoer og batteri fra Griffin. Så jeg kan ikke lime sammen skroget før servoene er limt inn og batteri brønnen tilpasset batteriet (ekstreeme 2500 3S1P). Likeså kan jeg ikke ferdigstille vingene før servoene er kommet til de også, argh. Skulle ha hatt delene i går om dere skjønner. Dette er ett fly jeg virklig gleder meg til å prøve, håper på å prøve det på litt hang. Jeg antar at den ekstra vekten kontra den rene glidefly utgaven bare vil bli en fordel på hanget.
                    Noen som har prøvd MPX sitt forslag til ballast i vinge røret (M8 gjengestang), og i såfall hvor lang/tung ble balasten?

                    Eneste bakdelen med å klargjøre Easy glideren er at Wild Beasten blir uten mottaker (Electron 6). Kansje en hyperion/Berg mottaker vil gjøre seg i Wild Beasten? Enten det eller å kjøpe seg en Webra eller MPX synth mottaker til Easy glideren.
                    Gert Hildrestrand.
                    Limets Venner.
                    Valdres Flyklubb Modell

                    Famous last words? Hey watch this!

                    Comment


                    • #11
                      hva med en hyperion til easy glideren har erfaring med at den er bedre en hitec
                      Tom Nohr
                      Tennisveien 9
                      2450 Rena

                      Frsky taranis 9+
                      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                      + diverse små ting

                      Comment


                      • #12
                        Til orientering: Ser av hjemmesidene til Multiplex at easy-glideren også kommer som ferdigmodell nå, med motor, regulator og servoer innmontert. Prisen er ikke avskrekkende; ca 180 euro. Mye flyglede for kronene!
                        Ellers ser det ut til at Multiplex kutter de de større, dyrerere og mer "seriøse" seilerne (Alpina, Flamingo m fl). Rettighetene og produksjonen av disse er overdratt til et annet firma.
                        Hilsen TomV

                        Comment


                        • #13
                          De store seilerne som har vært solgt under "Multiplex"-navnet er produsert av et firma som heter "Tangent" Startseite - Tangent-Modelltechnik . Disse fortsetter produksjonen av mange av modellene og det kommer nye til. Øgrey leverer ennå disse meget gode seilerne til rimelige priser!
                          At aksje-eiere fra Hitec-konsernet har kommet sterkt inn i Multiplex er kanskje grunnen til at det fases ut kvalitetsutstyr og dusinvarene fra Kina skal pushes inn??? Som om vi ikke hadde nok av dealere som leverer Jamara og annet 3-klasses kjedelig utstyr?
                          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                          Comment


                          • #14
                            Ja nå ligger easy glideren på benken og venter på flyver (noe som lar vente på seg med regn som kommer ned i ca 45grader og i Bibelske mengder).
                            En ting jeg ikke liker, og det er at flyet ble baktungt så det rekker. Det er greit at jeg har spart en 5-10g på servoene, men det får være grenser. Jeg hev inn ett flightpower 3S1P 2500mah lipo batteri (måtte skjære litt men det gikk), og dette batteriet er ikke mere enn ca 40g lettere enn det minste nimh batteriet til mpx. Selv om jeg drar batteriet helt frem til canopyen ble det for baktungt. Steike som jeg angrer på at jeg limte inn mpx sin vekt bake i flyet (ei stål kule på 33g). Skal dere ha dette flyet og kjøre lipo på det, så glem den kula, lim heller på vekter på utsiden.
                            For øyeblikket står flyet med 1stk flightpower 3S1P 2500mAh lipo batteri + 1stk E-tec 2S1P 1200mAh fremst i batteri rommet og 25g med bly fremme i snuten (bak motoren) for å balansere det. Og til å begynne med får det være greit. Siden orginal motoren (400 6V) sikkert ikke liker 3S tenkte jeg å prøve med 2S batteriet tilkoblet i førsteomgang (sjekke turtal og slikt) slik at jeg ikke overbelaster motoren med for mye volt med 3S batteriet. Vekten ble med dekaler, to batterier og bly på 1020g (ca 22,5g/dm2). Om jeg får ut vekten bak, ekstra batteriet og bly forran, blir vel vekten ca 100g lettere (ca 920g/20g/dm2).
                            Men først prøvetur Når veret tillater det
                            Gert Hildrestrand.
                            Limets Venner.
                            Valdres Flyklubb Modell

                            Famous last words? Hey watch this!

                            Comment


                            • #15
                              Ja ja, da måtte jeg jo bare krype til korset jeg også. Etterhvert som det var flere i klubben som klinte til med en easyglider for hangherjing, så følte jeg meg nesten litt alene uten en. Så i dag er joo på handleoppdrag! En Easyglider takk!!!!
                              Yey though I walk through the valley of shadow and death, I will fear no evil, for I am at 8000 feet and climbing\".

                              Comment

                              Working...
                              X