Announcement

Collapse
No announcement yet.

omkobling av lipo batterier

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • omkobling av lipo batterier

    FØRST EN ADVARSEL: DETTER ER IKKE MENT SOM EN ANBEFALNING BARE EN FORKLARING PÅ AT DET GÅR AN

    hadde ett 3s2p 2200mAh lipo liggende som er for stort fysisk til noen av mine el-fly (formosa/gws corsair) så fant jeg ut at det må da gå og lage to 3s1p 1100mAh pakker av det. Da jeg har drevet med elektronikk som hobby i 15år og er utdannet elektronikk ingenør så jeg ikke dette som så stor oppgave, mener jeg har drevet med skumlere ting en lipo batterier . Det største problemet var å få de fra hverandre da de var limt sammen med en veldig sterk dobbeltsidig tape. selve loddingen er veldig enkel menpass på hva som er pluss og minus for det er ikke sikkert de tåler en feilkobling. og på de jeg hadde ihvertfall (regner med det gjelder alle) så er den folien utenpå ikke strømmførende så man trenger ikke passe på så ledningene ikke er i kontakt med den, noe som gjorde jobben mye enklere. driver å lader den ene pakka nå og skal prøve den etterpå. men den virket helt fin. bare pass på å ikke stikke hull når de demonteres, det vil jeg tro ikke er bra.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

  • #2
    ladet den første pakka med 1200mA dvs ca1C og den var ikke lunken engang når den var ferdig. satte så bettriet i corsair´n og fyrte løs med 9070 propell. skal si det ble fart over flyet. lå så og kjørte rundt på 1/4-3/4 trottle (har brent motoren i formosaen med 11V før) og fløy temmelig lenge. veldig kjekt å kunne gi litt ekstra når man kommer litt for nerme bakken . Da jeg ikke har lipo cutoff på regulatoren min stoppet jeg etter en liten stund og tok ut batteriet det var såvidt lunkent. og målte spenninga den var 11.5V så jeg kunne sikkert ha fløyet mye lengere. men må få meg en annen regulator. har også en 9047 propell liggende tenkte kanskje å sette på den for å berge motoren litt lengere.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #3
      Originally posted by tyor
      ladet den første pakka med 1200mA dvs ca1C og den var ikke lunken engang når den var ferdig. satte så bettriet i corsair´n og fyrte løs med 9070 propell. skal si det ble fart over flyet. lå så og kjørte rundt på 1/4-3/4 trottle (har brent motoren i formosaen med 11V før) og fløy temmelig lenge. veldig kjekt å kunne gi litt ekstra når man kommer litt for nerme bakken . Da jeg ikke har lipo cutoff på regulatoren min stoppet jeg etter en liten stund og tok ut batteriet det var såvidt lunkent. og målte spenninga den var 11.5V så jeg kunne sikkert ha fløyet mye lengere. men må få meg en annen regulator. har også en 9047 propell liggende tenkte kanskje å sette på den for å berge motoren litt lengere.
      Men da vil vel ikke batteriene kunne levere like mye ah som det ene?
      Geir Amund Lindberget

      Comment


      • #4
        nei jeg fikk to pakker på 1100mah i stedet for en på 2200mah. grunnen til at jeg gjorde det var for at den var for stor fysisk til å passe i flyet. fungerer fint som bare det enda og har sikkert 30turer på hvert batteri.
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment


        • #5
          Re: omkobling av lipo batterier

          Originally posted by tyor
          FØRST EN ADVARSEL: DETTER ER IKKE MENT SOM EN ANBEFALNING BARE EN FORKLARING PÅ AT DET GÅR AN

          ....bare pass på å ikke stikke hull når de demonteres, det vil jeg tro ikke er bra.
          Lithium er giftig

          Comment

          Working...
          X