Announcement

Collapse
No announcement yet.

Corsair 60 på elektro

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Corsair 60 på elektro

    Hei. Jeg har en Corsair 60 som jeg trenger framdrift til. Har fuelmotorer, men har litt lyst til å prøve meg på elektro. Men jeg har ingen peiling på ytelsen på elektromotorer.
    Så jeg lurer på: Hva trenger jeg av motor, regulator og batteripakke(r) for å tilsvare en ca. 60-75 motor i skyvekraft?
    Og hvor billig går det an å få det hvis jeg sikter på den lavere enden av prisskalaen?
    Hvor mange batterisett trenger man for å få litt flytid uten å måtte sitte å vente på at batteriene lades?
    Morten Myklebust.
    Yrke Fisker.


    Sky Raider MachI K.I.A.
    PT-20 K.I.A.
    Pibros Mk I, II & III K.I.A.
    Corsair 60 Lever trygt uten motor.

  • #2
    Her er noen eksempler på oppsett i Mustang av tilsvarende størrelse:
    Hangar 9 Miss America/AXI Build - RC Groups


    Her er en Hangar 9 .60 size Corsair:
    Hanger 9 CORSAIR -Building and Conversion tips - RC Groups


    Oppsett som fungerer bra i 60 Mustang i følge posten over og som sikkert også fungerer bra i en Corsair:

    AXI 4130/16
    APC 16x10E eller 16x12E prop (viktig med E)
    6S 5000 mAh lipo batteri

    Jeg anbefaler at man kjøper en regulator som takler mer enn man skal bruke den til. Jeg bruker en Hacker Master 77 Opto i mitt 1100 W oppsett og det er mer enn nok til en 60 size corsair. Da må man også ha et eget mottakerbatteri, eller en spenningsregulator som regulerer spenningen i det store batteriet ned til 5 V for mottakeren. Jeg bruker en 45 V UBEC fra DNS points to prohibited IP | www.koolflightsystems.com | Cloudflare. Jeg bestilte derfra og den kom etter 10 dager. Du vil trenge den som er for opp til 35 V i dette oppsettet.

    Når man konverterer til elektro må man lage kjølekanaler i brannveggen og spantene bakover, og en stor utgang for lufta slik at regulator og batterier ligger i en luftstrøm. Det sparer også litt vekt, og man kan gjerne fjerne mye kryssfiner fordi elektromotorer vibrerer ikke som glow og påkjenningene er derfor små i forhold.

    Jeg konverterte nettopp en 60-90 size Seagull Edge og du kan lese om det her: (MFN) ModellflyNytt.no

    Comment


    • #3
      Så jo veldig interessant ut... Og dyrt. Ihvertfall i førstegangs investering.

      Har du noen anelse om levetid på motor og batteri? Regulator regner jeg med varer veldig lenge hvis den ikke blir mishandlet.
      Morten Myklebust.
      Yrke Fisker.


      Sky Raider MachI K.I.A.
      PT-20 K.I.A.
      Pibros Mk I, II & III K.I.A.
      Corsair 60 Lever trygt uten motor.

      Comment


      • #4
        Motoren skal vare lenge. De har ikke slitedeler annet enn kulelager, og så lenge de ikke overbelastes eller kræsjes så slites de ikke ut på veldig lenge. Batterier er det vanskeligere å forutsi fordi den nye generasjonen ikke har vært tilgjengelig så lenge. Jeg har gamle lipo batterier som fortsatt funker som nye, mens andre nyere batterier fungerer dårlig nå etter mindre bruk. Så lenge batteriene brukes godt under spesifikasjonene så skal de holde lenge.

        Når man skal konvertere til elektro så må man liksom gjøre noen timer med detektivarbeid for å finne ut hvilke batterier og motorer man skal velge. Det er alvorlig mye forskjellig utstyr å velge i men man lærer etter hvert hva som fungerer og hva som ikke passer.

        Det kan være en dyr førstegangsinvestering. Man må ha lader som takler så store batterier i tillegg.

        Comment

        Working...
        X