Announcement

Collapse
No announcement yet.

Modellflyging jfr. Friluftsloven

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Modellflyging jfr. Friluftsloven

    Er det tillatt å fly hvor man vil? Da snakker jeg selvfølgelig om åpne og frie områder på Moder Jord, eller er det kun tillatt på modellflyplasser? I Bergen, hvor jeg skal flytte i sommer, må man være medlem av modellflyklubben for å benytte seg av stripa(kr 700,- i året).
    Noen regler på dette med flyging, f.eks i Friluftsloven? Noen som har peil??

  • #2
    Kom oppom og besøk oss på Stend noen ganger da, du trenger ikke melde deg inn med en gang, men jeg er ganske sikker på at du kommer til å gjøre hvis du "blir bitt". Det er stort sett alltid folk der når været er bra.

    Jeg vet ikke om noen andre plasser rundt Bergen hvor man kan fly sikkert og lovlig med motorfly (uten å bli kjeppjaget av en eller annen bonde).

    Comment


    • #3
      Fly kan du gjøre hvorsomhelst så lenge du ikke trenger deg på privat grunn osv. Friluftsloven finner du her: Sender deg til riktig side... - Lovdata
      Generellt allemannsretten: Feilmelding - Miljøstatus


      Så ett jorde er innmark og du kan ikke bruke det mellom 30.april og 14.oktober. Og denne kan være utvidet i noen fylker.

      MEN, vær ydmyk og ikke treng deg på selv om du har retten på din side. Å bli uvenner med en bonde selv om du har retten på din side kan gå utover andre modellflygere i din omkrets. Ett godt eksempel på det er på Jæren (Stavanger). Her har den lokale klubben (Forus) betalt for bruk av landingsområde ved hanget Reve og andre flotte hang, men bonden(bønder) er ikke alltid like glad fordi feks uorganiserte piloter med flygende vinger tråkker ned gresset andre steder enn tiltenkt for landing/ferdsel.

      Her er det viktigste fra friluftsloven:
      "§ 3. (Ferdsel i innmark.)

      I innmark kan enhver ferdes til fots i den tid marken er frosset eller snølagt, dog ikke i tidsrommet fra 30. april til 14. oktober. Denne ferdselsrett gjelder likevel ikke på gårdsplass eller hustomt, inngjerdet hage eller park og annet for særskilt øyemed inngjerdet område hvor almenhetens vinterferdsel vil være til utilbørlig fortrengsel for eier eller bruker.

      Eier eller bruker kan - uansett inngjerding - forby ferdsel over hage, plantefelt, høstsådd åker og gjenlegg (attlegg) også når marken er frosset eller snølagt, såfremt ferdselen er egnet til å volde nevneverdig skade.

      Fylkesmannen kan for det enkelte fylke eller deler av det bestemme at det tidsrom da det etter første ledd skal være ubetinget forbudt å ferdes i innmark, settes kortere eller lengre enn fra 30. april til 14. oktober. "[/b]
      Jo Grini
      http://vimeo.com/jojoen
      http://www.youtube.com/jojoenno
      http://www.jojoen.no/

      Comment


      • #4
        Originally posted by mailman13
        Kom oppom og besøk oss på Stend noen ganger da, du trenger ikke melde deg inn med en gang, men jeg er ganske sikker på at du kommer til å gjøre hvis du "blir bitt". Det er stort sett alltid folk der når været er bra.

        Jeg vet ikke om noen andre plasser rundt Bergen hvor man kan fly sikkert og lovlig med motorfly (uten å bli kjeppjaget av en eller annen bonde).
        Hvor er Stend? I Bergen modellflyklubb må man ta en "opptaksprøve" for å få lov til å fly alene. Det er kun tillatt med maks. 3 fly i lufta samtidig, ikke lov å fly samtidig som det er et helikopter oppe, etc. Jeg synes det blir vel mye "opplegg og regler". I første omgang har jeg bare lyst til å prøve mitt nye fly på et egnet sted uten at man skal lage så mye oppstand ut av det..
        Fikk med flysimulator på kjøpet, så jeg har tenkt å trene på det før mitt nye fly blir airborne, så da ser jeg ikke vitsen med å kjøre opp til modellfly i en klubb.

        Comment


        • #5
          Jeg er medlem i BMFK og har vært flittig bruker av Stend helt siden vi laget stripe der. Grunnen til at du må være medlem for å fly fast der er bl.a at ellers blir det vanskelig å kontrollere at flygingen foregår på en sikker måte, slik at vi bedre kan forebygge uhell.
          Ellers skjønner jeg ikke helt problemet ditt, det må da være en fordel for deg at du kan få litt hjelp av en likesinnet i starten sånn at flyet ditt varer litt lenger.
          At du må ta en prøve er heller ikke noe å henge seg opp i, det betyr bare at du må lære å beherske et modellfly sikkert før du slipper til helt på egenhånd. Selv gjorde jeg det du planlegger, kjøpte en trainer og fant meg en øde skoleplass som jeg trodde var egnet til formålet. Den traineren ble nøyaktig 6 sekunder gammel! Du lærer ikke alt på en simulator.
          Som nevnt er det ikke mange steder som egner seg for modellfly i Bergen
          og det er også en av hovedgrunnene til at klubben ble stiftet.

          Jeg håper du vil revurdere og ta en tur til Stend sånn at noen kan gå over modellen og hjelpe deg litt i gang, du er ihvertfall hjertelig velkommen i et godt sosialt miljø med mye kunnskap om modellfly og helikopter!

          Jarle
          It's just like on the SIM exept your VISA is the spacebar.

          Comment


          • #6
            Hvor er Stend? I Bergen modellflyklubb må man ta en "opptaksprøve" for å få lov til å fly alene. Det er kun tillatt med maks. 3 fly i lufta samtidig, ikke lov å fly samtidig som det er et helikopter oppe, etc. Jeg synes det blir vel mye "opplegg og regler". I første omgang har jeg bare lyst til å prøve mitt nye fly på et egnet sted uten at man skal lage så mye oppstand ut av det..
            Flyplassen er nermeste nabo til Stavollen idrettspark ved rådalen (på baksiden av avfallsdeponiet).
            Fikk med flysimulator på kjøpet, så jeg har tenkt å trene på det før mitt nye fly blir airborne, så da ser jeg ikke vitsen med å kjøre opp til modellfly i en klubb.
            Det er ikke snakk om noe formell "oppkjøring" som på biltilsynet, men en erfaren pilot i klubben hjelper deg igang til du er i stand til å ta av og lande uten å utsette noe eller noen for fare, forstår du ikke hvorfor nå vil du forstå det ca 7 sekunder etter første takeoff alene

            Comment


            • #7
              Originally posted by jarle
              Jeg er medlem i BMFK og har vært flittig bruker av Stend helt siden vi laget stripe der. Grunnen til at du må være medlem for å fly fast der er bl.a at ellers blir det vanskelig å kontrollere at flygingen foregår på en sikker måte, slik at vi bedre kan forebygge uhell.
              Ellers skjønner jeg ikke helt problemet ditt, det må da være en fordel for deg at du kan få litt hjelp av en likesinnet i starten sånn at flyet ditt varer litt lenger. Jarle
              Jeg er som sagt ny i faget og er slett ikke sikker på om dette er en hobby jeg kommer til å dyrke framover. Derfor synes jeg det kanskje var litt unødvendig å måtte melde seg inn i en modellflyklubb før man vet at dette er noe man vil fortsette med. Beklager hvis jeg oppfattes som motstander av modellflyklubber, det er ihvertfall ikke meningen. Slike klubber tror jeg er absolutt positivt og stimulerende i et modellflymiljø.
              Jeg er oppvokst på øde bondelandet der ikke én har eiet tomt under 100 mål. Derfor har store arealer hvor man kan drive forskjellige aktiviteter bestandig vært en selvfølge. Nå når jeg er voksen, forstår jeg jo at rammer og regler er nødvendig for å ivareta sikkerheten ved f.eks modellflyging.
              Du skal ikke se bort ifra at jeg tar meg en tur til BMFK på tidlig-høsten, så da får vi jo se om jeg melder meg inn.

              Comment


              • #8
                synes jeg det kanskje var litt unødvendig å måtte melde seg inn i en modellflyklubb før man vet at dette er noe man vil fortsette med
                Da må jeg bare få si, håper du er heldig og ikke "moser" flyet rett i en bil person eller hus e.l

                Forsikring må kanskje være den største grunnen for å være medlem i en klubb, det sosiale kommer like bak.
                Jeg tørr på stå det, at er du ikke på flystripen sammen med andre "flykompiser" blir det fort kjedelig og usosialt.
                Når jeg er å flyr og det ikke er andre der, flyr jeg 4-5 tanker etter hverandre og stikker hjem etterpå, bruker max 1,5 time, men når "gjengen" er samlet er jeg der i 3-5 timer, for vi har alltid mye og snakke om, det sosiale er viktig

                Jeg anbefaler sterkt at du melder deg inn i BMFK eller en annen klubb da får du den hjelp du måtte ha behov for.


                Morten
                - Carf Ultra Lightning m/ATJ220SV (skal i ATJ250 når den er klar for levering)
                - Skymaster Hawk m/ATJ220SV
                - Krill Avanti S m/ATJ220SV
                - Eurofighter m/Behotec 180 Gold


                Comment


                • #9
                  [quote="morten"]

                  Jeg anbefaler sterkt at du melder deg inn i BMFK eller en annen klubb da får du den hjelp du måtte ha behov for. Morten
                  Ok da!

                  Comment


                  • #10
                    Hei.
                    Har selv startet opp med Modellfly 2 ganger første gang i en alder av ca 20 + .Kjøpte da en ferdig trainer med alt tilbehør og skulle selfølgelig prøve ut og lære dette alene,det er jo ikke så vanskelig

                    Det gikk som det måtte stakk fingeren i propelen fem sting i den fingeren.Og så skulle det flyes,det var en ca 2-3 Sekunders flytur med absulutt null kontroll og et vraket fly,alt ble pent satt bort og glemt.

                    Så nesten 20 år senere så kom tanken tilbake igjen,gikk i butikken kom ut med masse ting,fly,radio,fuel og alt som skulle til.
                    Så litt klok av skade oppsøkte jeg nærmeste klubb og ble tatt imot på en bra måte fikk flere av de erfarne til å skole meg med kabel så i løpet av en sommer så avanserte jeg til modell nr 2 en lav vinget.
                    Og i løpet av de 2 neste år så hadde jeg flydd min jomfru tur på turbin.

                    Og ja det har fortsatt vært mange kræsj og nedturer,fordi om jeg tok del i miljøet,men jeg hadde ikke drevet med denne hobbyen i dag uten dette miljøet,og så er det faktisk den sosiale delen får du som en bonus.
                    Det finns fly kollegaer du kan krangle,skryte,juge, med.Og så hender det at vi får en flytur innimellom.
                    Vis det ikke blåser for mye heller for lite,heller det er .........som må justeres heller en annen unnskyldning

                    Så ta og oppsøk miljøet ta imot råd (du finner fort ut fra hvem )
                    Og lær dette på den enkle måten og du får en hobby du kan utvikle over mange år.
                    Lykke til.
                    Vennlig hilsen
                    Roy.

                    2,Biler.
                    1,Leilighet.
                    masse øl i kjøleskapet.
                    + diverse innbo.

                    Comment


                    • #11
                      I vår klubb trenger man IKKE melde seg inn før man har prøvd dette litt. Vi har skolefly nye kan bruke og det er ingen som presser på for å bli medlem.

                      Dog er jeg helt enig i at våre striper er laget for medlemmer, men vi klarer ikke (vil ikke) stoppe de som er innom 2 ganger i året for å knuse sine lager av modellfly. Men de får tilbud om å bruke treningsfly eller den hjelpen de måtte trenge.

                      Jeg vil vel også tro at man kan ta turen til Bergen og få seg noen turer med ett treningsfly uten å være medlem... Det ville forundre om ikke det var mulig.
                      Jo Grini
                      http://vimeo.com/jojoen
                      http://www.youtube.com/jojoenno
                      http://www.jojoen.no/

                      Comment

                      Working...
                      X