Announcement

Collapse
No announcement yet.

Piper j-3 cub elektro

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Piper j-3 cub elektro

    Jeg har akkurat kjøpt meg en cub.Denne vil rett og slett ikke fly. Den kan gå rett frem i 4 sekunder og så bare gå roller den over og går rett i bakken. Jeg er riktig nok en nybegynner men flere av mine venner som har flydd i mange år klarer heller ikke fly denne.Det samme skjer med dem. Er det noen som har noe tips eller forslag på hvorfor dette skjer ???

  • #2
    er dette en slik iten ferdigmodell med alt utstyr. ev hvilken. og haaar du sjakket tyngdepunktet?
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #3
      Rett frem sier du? Ja, den skal gå rett frem, og faktisk litt nedover også i starten. For å få nok flyfart. Hvis dette er en elektro ferdigmodell, så har den ikke nok motorkraft til å hovre eller stige bratt fra null. Les manualen, som sikkert følger med. Der står det at den skal kastes relativt hardt og beint rett fram og fortsette å fly rett fram inntil den får nok flyfart. Starter du med fullt høyderor, så løfter den bare nesen, stopper i luften og tipper over. Klassisk tabbe på alle nivåer. Et fly må ha fart forover for å kunne fly. Først da kan man gjøre store utslag med rorene.

      Comment


      • #4
        Jeg kan bare fortsette å være enig med de andre her.

        La oss legge inn fakta, og sammenligne med teori, og se om man har riktig teori.

        1F. Modellen går fremover i noen sekunder deretter "roller den".
        1T. Modellen går fremover i noen sekunder, helt til farten er brukt opp. Deretter staller den ENE vingen (mister løft på ene siden) og flyet "faller" ut av luften. La meg gjette: Den faller mot venstre?
        2. Dette er en Piper J3 Cub, og den har vingestag.
        2a. Cub sin vingeprofil er kjent for å tip-stalle.
        2b. Et tipstall vil gjøre at den vingespissen som staller bremser mer enn den som ikke gjør det.
        2T. Modellen ikke bare roller, den "svinger" også, imot samme side som den roller.

        Jeg mistenker at dette er en "CC Lee" cub, med 2,5 kanals am27 system.

        Kaller det 2,5 kanaler fordi du har analoge kanaler for høyde og sideror, og "av/på" for motor.

        "triks" for å få CC-lee Cub til å oppføre seg skikkelig: 8s AAA nimh-batteri (9.6volt). Samme typen "pakke" som er til diverse mikroelektriske helikoptere. Gir deg litt mer turtall på propellen, og modellen flyr bedre. Hvis det er en CCLee, husk å kaste den laderen som følger med så langt du kan få den, og bruk en skikkelig lader. CC-lee laderen er egnet til TO ting: Sette fyr på bilen din, og å ødelegge batteriene du lader.

        //Svein
        Med forbehold om dårlige dager:

        Svein Skogen

        Comment


        • #5
          Takk for tipsene.Skal prøve noe av det som dere har skrevet så får jeg se om det hjelper. Dette er en ferdig modell fra Kyosho. 3 kanaler med helt vanlig radio(ikke med skyve knapp for gass) . Det stemmer nok alt det Sskogen skrev i sit innlegg. bortsett fra at den roller til høyre. Tyngde punktet skal også være riktig. Da får jeg bare prøve og få litt mere fart på den.

          Comment


          • #6
            Hadde jeg tenkt ett halvt sekund lenger før jeg skrev, hadde jeg skrevet høyre

            *peke på rotasjonsretning på propell*

            Tenkte i et sykt øyeblikk pusherprop.

            //Svein
            Med forbehold om dårlige dager:

            Svein Skogen

            Comment


            • #7
              Det er noe som heter å "snu kappa etter vinden". Det er alltid greit å revidere svarene slik de passer til spørsmålstilleren. Propellrotasjonen forårsaker roll og dreining mot venstre (sett bakfra), såsant propellen ikke roterer med klokka. Og det er lite sannsynlig. Så en må nok finne på en annen forklaring, hvis ikke spørreren tar feil av høyre og venstre da.
              Laderen som følger med CC Lee Cub gjør jobben sin den, like godt som noen annen. Den lader med ca 700 ma hvis den tilkobles 12 volt (bilmotoren avslått!!!). Noe som er utmerket for denne type batterier. Mer mystisk er det ikke. Men hvis den som lader ikke forstår å sette rett tid og følge med temperaturen, så kan man være ille ute selv da. En annen ting er at det er mer tvilsomt å legge ved en lader uten autocut i en pakke for begynnere. Man stiller kanskje ikke med den helt store kunnskapen om lading av slike batterier som nybegynner. En advarsel til slutt; Ikke prøv å lade med bilmotoren i gang. Da lader den med mye høyere ma. For høyt!

              Comment


              • #8
                Det er ikke momentet av propellen som skaper vridningen, men det faktum at vingene også fungerer som STATORER for luftstrømmen, noe som gjør at venstre vinge har høyere trykk UNDER vingen enn høyre.

                Når det gjelder CC-Lee sin lader er denne lite annet enn et koblingsur...

                Siden batteriene som følger med i den pakka er NiMH, bør du kanskje revidere ditt eget svar, gjerne etter at du har tatt ibruk google og søkt på ting som "memory effect" i sammenheng med NiMH-celler.

                Siden man ikke får tømt disse cellene skikkelig i det kitet, er overlading en sannsynlig konsekvens, med den opphetingen dette skaper. Siden de 7 AAA-cellene er forseglet men krympeplast, som relativt lett smelter, sprekker, og lar jordkappen på cellene kortslutte imot hverandre, sitter man med at en liten varmgang kan skape en stor varmgang. Ikke hva jeg vil kalle en god dag.

                Skal du kritisere andre for å revidere svar etter vinden, bør du selv investere de fire ekstra kaloriene det koster deg å bruke en søkemotor før du selv svarer.

                Jeg innrømmet ihvertfall å ha svart for fort, og forklarte hva jeg hadde gjort i tankeløshet.

                Jeg ser i etterkant at dette selvfølgelig var feil, og at jeg istedet burde latt være å svare på forumet her i første omgang.

                God natt.

                //Svein
                Med forbehold om dårlige dager:

                Svein Skogen

                Comment


                • #9
                  Tror nok du skal revidere deg deg sskogen, momentet fra arbeidet med propellen gjør at du må korrigere for høyere load på venstre vingen. Om i det hele tatt dette skulle være en interessant faktor vil den motvirkes betydelig av økt løft fra den akselererte luftstrøm _over_ høyre vinge. Men hvor vesentlig dette er på så små fly/moment og hastigheter som Kyosho cuben viser vel det faktum at den høyre vingen sannsynligvis staller ut først .

                  Jeg tror jeg ville foreslå at du gir høyre vingetipp litt mer wash-out, dvs at du prøver å vri vingen ved å senke forkanten og heve bakkanten i forhold til vingeroten. Dette gjør gjerne at løftet forsvinner lengre inn på vingen først og stallen kan bli litt mindre brutal.

                  Forøvrig har jeg vært svært fornøyd med CC-Lee cuben, med original batteripakke og motor, men med en annen regulator, den flyr som en drøm og jeg har hatt mange 20min+ turer og noen over 30 i svak termikk på stripa. Dette var forøvrig guttungens første egne fly, som 6 åring fløy han, landet og tok av med det gjentatte ganger..

                  Også syns jeg ikke man skal være så hårsår, stikker man nesen ut så blåser det på den..

                  Mvh
                  Sam Houlder

                  Comment


                  • #10
                    Tror ikke vi skal dra en diskusjon om grunnleggende aerodynamikk og fysikk i dette forumet. Og i hvertfall ikke under denne topicen som gjaldt en nybegynner. Tippstall tendensen hos en Cub konstruksjon har nok mer innfløkte årsaker enn så. Som Sam helt riktig antyder så løses dette vanligvis med washout. I hvertfall på de Cub`er jeg har vært bort i, både sivile og militære.
                    Når det gjelder oppbygging og lading av batterier så er nok heller ikke slike fora egnet til utdypende viten. Må nok søke kunnskap om dette helt andre steder enn i diskusjonsfora på hobbynivå.
                    Men praktisk anvendelse og vedlikehold er fint å få tips om. Som sagt; det var jo nettopp temperaturen som måtte holdes øye med, memory eller ikke. Man skal ikke forlate en slik lader under lading uten oppsyn uansett. Det er temperaturen som lettest avgjør om batteriet er oppladet eller ikke, enten man starter på tomt,halvfullt eller nesten fullt batteri, hvis man ikke har autocut.
                    At man ikke kan tømme de helt ned med dette utstyret stemmer heller ikke. Det gjør man ganske enkelt ved å holde inne resetknappen (da går motoren konstant) til man oppnår ønsket nivå enten det er helt tomt eller nesten som mange har en mening om er best.
                    Ps. Hvorfor annen regulator, Sam?

                    Comment


                    • #11
                      Hei hei hei det er en grunn til at jeg skev under nybgynner da........ Jeg syns svaret jeg fikk av Sskogen var veldig bra og det dere skrev etter han om lading og greier skjønte jeg mindre av. Jeg gjorde som dere skrev og fikk litt større fart på den og da fløy den faktisk( ikke jeg som fløy ) Men da fikk jeg beskjed om at den absolutt ikke er noe ny begynner fly for han måtte trimme alt så det holdt Jeg gir faktisk opp dette tror jeg og selger det til høydsbydende for dette har faktisk tatt piffen fra meg som nybegynner,dessverre......

                      Comment


                      • #12
                        beklagelig å høre. men det er nok slik at ikke alle disse ferdigmodellene flyr like godt.

                        Du skulle kanskje hatt en slow stikk i stedet.
                        Tom Nohr
                        Tennisveien 9
                        2450 Rena

                        Frsky taranis 9+
                        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                        + diverse små ting

                        Comment


                        • #13
                          Hvorvidt du skal gi op eller ikke, er et valg DU må ta, men jeg ville anbefalt at du prøvde en EGNET trainermodell før du bestemte deg for å "legge inn årene".

                          Det er ganske riktig som du har sett her at å få det absolutt beste ut av modellen går på forståelse av relativt mye aerodynamikk, men det er MANGE som flyr som kan relativt lite om Bernoullis lover og Koanda-effekten

                          Helt ærlig, hvis du ønsker å fortsette med Kyosho sine ARF modeller, ville jeg anbefalt en av følgende to:

                          Dersom du er villig til å ta ibruk fuel:

                          Calmato Trainer 40 (01.11211G). Denne er robust, lettflydd, og har alt du trenger (utenom radio, fuel og gløder+starter) i pakken.

                          Dersom du ønsker å holde deg elektrisk:

                          Kyosho Cessna Trainer (01.10202(uten radio), 01.10203(komplett kit)
                          Cessna 180R er ikke helt uten grunn et av de vanligere læreflyene, både på modell, og "vanlig" flyving. Den er stabil som et fjell. Vær oppmerksom på at Kyosho sin modell er i foam (som faktisk tåler endel juling), og at den ikke har balanseror.

                          Kyosho Spree ES (01.10161A)
                          Denne er i "samme størrelse" som Cuben din, men er laget som nybegynner-fly. Den er relativt lettflydd, og balsa/film-konstruksjonen gjør at den går an å reparere etter "harde landinger", istedetfor å bli et puslespill av styropor-biter.

                          Hvis du vil spare litt småpenger, kan du selvfølgelig bruke PERFEX-radioen som fulgte med Cub'en din, bare handle deg en ekstra mottager og servoer.

                          Vær oppmerksom på at Calmatoen har noe hverken Cuben din, eller Spree ES har: Balanseror. Det er tydeligvis to skoler rundt hvorvidt en nybegynnermaskin skal ha balanseror. Noen mener at å fly med balanseror er "for avansert" for nybegynnere. Jeg hører med til den andre skolen, som mener at for en nybegynner har sideroret kun verdi under taxing, og at man bør vente med å bruke sideror i lufta til man har lært seg å bruke høyrestikka skikkelig

                          Somsagt: Smak og behag.

                          Uansett hva du skulle bestemme deg for, får du ha en riktig god sommer. Håper å se deg igjen på forumet, gjerne med innlegg om at du har begynt å mestre flyvingen.

                          p.s. Cub er en "helt ok" modell nummer to. Den er veldig egnet for å trene på throttle-management, siden du må være veldig oppmerksom på å ikke få FOR lav hastighet på den. Fin å ha som andrefly, før man går over på lav-vingede sportsmaskiner, som f.eks. Spree Sports (01.10204) eller Spree Sports M36 (01.10142)
                          Med forbehold om dårlige dager:

                          Svein Skogen

                          Comment


                          • #14
                            må bare si meg enig i sskogen der. hvis ett ror skal kuttes ut på trainere bør det være sideroret. det er my bedre å starte med balnseror og så lære side ror seinere. snakker da her av egen erfaring. Har nå selv flydd i nesten 6 måneder og nå driver jeg å skal lære meg litt siderorsbruk.

                            Tenk deg litt om og ikke gi opp. cuben kn du ha til seinere. bruk.
                            Tom Nohr
                            Tennisveien 9
                            2450 Rena

                            Frsky taranis 9+
                            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                            + diverse små ting

                            Comment


                            • #15
                              Hei.

                              jeg vill anbefale simulatortrening de dagene det ikke går ann å fly på.

                              Jeg begynte i 10-11 års alderen å fly det første flyet jeg fløy var en Blue Phoenix (høyde sideror) (Seilfly) på en stor is med masse av landings plass. etter et par turer fikk jeg prøve høystart uten problemer. neste dag prøvde jeg en Multiplex Alpha 27!!!
                              fløy ikke mere på ett år før jeg fikk meg en Multiplex Pico cub. den er ikke kræsjet en gang på 3 år (uten att en tip stall i 1,5 m falt 90 grader på venstre vinge, vingestagfestet løsnet 3 dråper 5 min epoxy og på vingene neste dag )

                              Jørgen Wake Stensen
                              Bodø MFK
                              Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

                              Comment

                              Working...
                              X