Announcement

Collapse
No announcement yet.

Frustrert over Saito 180 samt vraking av Extra

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Frustrert over Saito 180 samt vraking av Extra

    Hallo,

    møkkadag idag.
    Var og fløy Extraen igår. På vei ned i en stallturn stoppet motoren en Saito 180 som det bare har vært tull med. Pga sterkt vind igår klarte jeg ikke å glidefly tilbake til stripa. Flyet stoppet regelrett opp i luften pga vinden og falt de siste meterne rett i moder jord
    Hadde ingen sjanse til å redde modellen. Kroppen er knekt på mitten, og det er en del skader på vingen. Vet rett og slett ikke om alt lar seg reparere. Var ute og fløy med akkurat samme innstillinger osv. på onsdag, da var det nesten ikke mulig å få motoren til å stoppe etter landing - forstå det den som kan. Kan Saito være så ustabile?

    Ergelig å ødelegge en bra modell på motortrøbbel uansett

    mvh
    OJ
    The three most useless things in aviation are altitude above you, runway behind you, and fuel left at the pump.

  • #2
    beklagelig å høre.
    det finnes vel ikke noe mere iriterende en å krasje pga motortrøbbel eller radio trøbbel.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #3
      OJ, leit å høre om modellen. Ikke vært en bra Extra uke dette her (har en annen kompis som gusa en også).

      Men det trenger ikke å se så mørkt ut heller. Slik jeg ser det så kan du angripe denne saken på to måter:

      1. Du kan la det gå inn på deg, mure deg selv inne, slutte å snakke med kona, kjøpe sportsbil, farge håret og finne ei på 22 med langt blondt hår og store...eehhh...sylindre.

      eller

      2. Bedyre din avhengighet til IMAC og overbevise kona om at dette ikke er noe du kan leve uten og at du bare MÅ ha en flydyktig doning til dette (ellers blir det punkt 1.) Da vil hun selvfølgelig syns vanvittig synd på deg og la deg investere i en C-ARF 2x2m med 3W 50 i nesa og struttfull av Futaba digitalservoer. Kom igjen, nå..jeg veit du har lyst!

      Men fra spøk til revolver. Det suger skikkelig når en modell takker for seg, spesielt på bakgrunn av slike ting. Vi får håpe at modellen er restaurerbar, bare pass på at den ikke blir tyngre enn den var!! Hvis du vil så kan jeg godt ta en lett overhaling på drivverket og se om jeg kan finne ut av problemet. Det er ledig time hos Sundet Modellservice

      Poenget er...trenger'ru hjelp og jeg kan bidra så er det bare å hyle ut!
      Odd Sundet
      http://www.imacnorge.no

      Comment


      • #4
        Skal ikke hverken strø salt i såret eller vri kniven rundt; men det kan gjøres en del vurderinger til ettertanke. Så unngår man noe av dette i ettertid. En motor har hverken sjel eller egen evne til å tenke. Den er bare et stykke metall som ikke endrer seg nevneverdig fra gang til gang. At du var ute å fløy med samme innstilling noen dager tidligere sier en hel del. Var temperatur, luftfuktighet og vindforhold nøyaktig det samme? Ble dysenål og evt tomgangskrue justert og sjekket før avgang? Ble drivstoffslanger og motor rengjordt etter bruk på onsdag eller bare satt fra seg med restfuel og olje i slanger og dyse? Hva med plugg? Var den godt brukt og på tide å skifte ut? De fleste skifter den ikke før den ryker. Alle disse variablene er det brukeren som rår over. Motoren oppfører seg gjerne bare som brukeren stiller og opererer den. Nålene krever etterjustering ved varierende forhold. Olje kan levre seg i mindre eller større partikler og blokkere dyseåpninger. En godt brukt plugg kan fuske. Til og med et ordentlig lumsk vindkast kan "blåse ut" motoren. Dvs plutselig endre driftsforholdene så mye at den stopper. Når alt dette er sagt, hvis det er noen trøst, så er ikke Saito de enkleste motorene å ha med å gjøre (les; stille inn under ulike forhold). En del av dette kan avhjelpes ved å bruke en god fuel med mye nitro. Men selv det hjelper ikke mot defekte plugger og tette dyser.

        Comment


        • #5
          Været, temperatur og luftfuktigheten påvirker motoren, man må jo justere noe ganger for å være sikker på at den går sikker og jevn.

          Man kan ikke la motoren gå en gang justert på forhånd for å kunne bruke i allvær senere...

          Jens Eirik

          Comment


          • #6
            Hallo igjen,

            travelt opptatt med å lime ikveld - nesten hel kropp igjen....

            Klart jeg justerer dysenåla etter forholdene.

            Det jeg mente var at jeg oppfatter motoren som ustabil. Har diverse OS og SC motorer og disse bare går og går - noen knepp ut og inn på nåla etter forholdene... Har justert tomgangsnåla på Saitoen etter boka. Men skal ikke mange kneppene ut med dysenåla før man nesten dobler fuelforbruket...
            At den kutter på tomgang i stup har aldri skjedd meg med noen motor før.
            Er ikke noe artig å fly med en motor man ikke er trygg på...

            mvh
            OJ
            The three most useless things in aviation are altitude above you, runway behind you, and fuel left at the pump.

            Comment


            • #7
              Kjipt med upålitelige motorer! Bytt hvis du har anledning! Eller ta for deg motoren som et prosjekt du skal finne ut av... hvis mulig... Det finnes en forklaring til uløkka - problemet er bare å finne den

              Comment


              • #8
                Tenkt før man skriker; ut, og konkluderer med det verste. Hva med alle de titusen, kanskje hundretusen av Saito motorer som fungerer som de skal rundt omkring på kloden? Alle de fornøyde eierene som mener at noe bedre finnes ikke? Nå er jeg på ingen måte noen Saito fan, men jeg har lært meg å respektere fakta og matematisk statestikk. At den er kilen på nåla bør kanskje gå under det faktum at Saito ikke mestres av alle. Det som gjennomgående synes å være fakta, er at hvis man stort sett er vant til de mest vanlige to-takt motorene og ikke har en bred erfaring med 4-takt, så kan en Saito virke vrien for noen. Hvis det er så at den markert øker forbruket bare ved et par knepp ut på nåla, så er det nærliggende å konkludere med at det skal ikke rare kneppet til andre veien før den får for lite med påfølgende resultat som topicen startet med. Motorstopp.

                Comment


                • #9
                  Stopper i stup? Kan være klunk/fueltilførsel-problem.
                  Selv om slangene ser bra ut, kan de være "råtne" på innsiden. I så fall er det nesten umulig å se disse små, gjennomsiktige silikon-bitene som ligger der å sperrer for fuelen.

                  Saito 180 er en god motor, men som alle andre motorer så krever den korrekt oppsett med fuel, fuelblanding og plugg. 4-taktere krever ett trent og erfarent "øre" for få skikkelig til.
                  Tom Erik Smedal
                  www.artistic3D.net
                  www.photopia.no

                  Comment


                  • #10
                    I tillegg til alt det andre som er nevnt skal man være spesielt oppmerksom på at man må bruke tykkveggete fuelslanger med stort nok innvendig kvadrat for å sikre jevn fueltilførsel! Denne motoren bruker mye fuel og trenger å få tak i den fra tanken... For "liten" fuelslange kan gi problemer.
                    Husk også at for lange fuelslanger gir deg ei stor "vannsøyle" (mye masse i fuelen som er i slangen) som selvsagt påvirkes av G-kreftene. En ekstra bøy på slangen har så mye masse at fuelen rett og slett dras bort fra forgasseren av G-kreftene...
                    Jeg har ikke hatt så mange Saito, men jeg har ingen dårlige erfaringer med merket. Krute gode saker.
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                    Comment


                    • #11
                      Gjør så kort som mulig mellom tank og forgasser og unngå lengre og bøyde slange som Joo nevnte.

                      Lang avstand mellom tank og forasser gjør det vanskelig å dra fuelen inn mens flyet stiger eller klatrer til værs... pga akselerasjon + G krefter og tyngdekraft påvirker fuelen...

                      Jens Eirik

                      Comment


                      • #12
                        Takker og bukker for svar jeg...

                        Vil bare presisere at jeg ikke mener å sverte Saito, vet det er mange som er fornøyd med motorene. Lurer bare litt når jeg har fulgt "boka" og det er noe hele tiden. Skal få limt sammen flyet og ta fatt med nye slanger osv. når jeg kommer så langt.

                        Menneske mot maskin....

                        OJ

                        "I'll be back"
                        The three most useless things in aviation are altitude above you, runway behind you, and fuel left at the pump.

                        Comment


                        • #13
                          Det er bra at det raser inn med gode forslag og kommentarer til hva som kan være årsaken her. Er jo derfor vi har dette forumet!

                          Til OJs forsvar må jeg få lov til å si at han både har lest og spurt iherdig, og forsøkt det han har kommet over av remedier. Har vært bortpå motoren ved et par anledninger sjøl, og jeg kan ikke annet enn støtte opp under OJs intrykk av humørsykhet.

                          OJ: Bra at flyet snart er reparert! Mitt råd vil være å summere opp de gode rådene som har kommet i denne tråden og i den forrige du hadde her på forumet, sette motoren i benk, ny tank og nye slanger, og start helt fra bånn av. Sjekk alt!
                          Odd Sundet
                          http://www.imacnorge.no

                          Comment


                          • #14
                            Saito - problemer

                            Du vet at stopper en motor så er det som regel "føden" som mangler eller den får for mye av. Regner med det er det første. Gå over clunk i tank trykkslanger etc. Sjekk etter lekkasjer i slanger, dyse osv. På bakken testes dette med at motor skal gå i alle flyets stillinger. Motoren skal ikke dale i turtall osv. Mange er slurvete med å løfte nesa opp og sjekke om motoren går også da. Hadde en Saito 180 en gang selv og den justerte jeg til å gå uten trykk i tanken, noe som virket perfekt.

                            En glowmotor skal justeres hver dag. I ekstreme tilfeller er det kanskje nødvendig å justere den for hver tur også.
                            Mvh.
                            Rolv Leirro

                            Comment


                            • #15
                              Da er Extraen limt sammen og flyr som bare det. Byttet til ny tank og flyttet den litt opp i modellen satt også på tykkere fuelslanger så nå har jeg hatt 7 turer uten noen slags motorproblemer!!

                              OJ

                              "Gla' gutt igjen"
                              The three most useless things in aviation are altitude above you, runway behind you, and fuel left at the pump.

                              Comment

                              Working...
                              X