Announcement

Collapse
No announcement yet.

tips til balanseror flyging?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • tips til balanseror flyging?

    heisann!!!
    har nett kjøpt meg T3DII Wild Beast til st-model
    det jeg lurer litt på er hvordan jeg skal svinge med denne saken.
    når jeg fløy med slow sticken så brukte jeg ikke mye høyderor, men etter at jeg kappa 80-100mm av vingen bak så blei den mye kjappere og jeg måtte bruke høyderor for å svinge, må jeg det samme med en balanseror modell?

    dvs, dra balanseroret litt også dra i høyderoret for å komme ut av svingen?

    vil også modellen reagere likt på høyderoret opp og ned? med v-vinge på SS om jeg fløy oppned (invert?) så greide jeg aldri å dra modellen tilbake til "vanlig vei" ved å dra høyderoret opp. måtte loope. det endte dessverre i altformangen kræasj.

    jeg har prøvd å forklare alle mine problem stillinger, håper noen skjønnte og kan svare :P

    Mvh
    Kapia

  • #2
    grattulerer med nytt fly. Det første du kan gjeøre er å glemme sideroret så lenge. og for å svinge så legger du det litt over på siden og gir litt høyderor, Trainere som har vinger som er flate under og buet oppå vil svinge litt av seg selv når du legger det over med ballanseroret, men det flyet du har tror jeg svinger minimalt av seg selv. bare husk at du må rette opp flyet med ballanseroret også. det vil ikke flate ut av seg selv. Og husk balanserorene blir motsatt veg når du flyr mot deg slik som sideroret.

    En liten annbefalning til første tur: Sett opp blanserorene med det som er anbefalt som minimun utslag i manualen.(kanskje enda litt mindre når det er ett 3D fly) ta flyet opp i god høyde og prøv deg litt forsiktig fram med ballanserorene, de er antaglivis mye mere følsomme en du tror. og når du har fløyet noen runder kan du prøve en roll for å se hvor fort det snurrer. fly da gjerne litt oppover slik at du ikke mister så mye høyde og gi fult ball.ror til en av sidene og la flyet gå helt rundt. du vil etter hvert finne ut at ved å gi litt negativt høyderor i det øyeblikket du er invertet så mister du ikke så mye høyde.

    Høyderoret vil fungere som på det andre flyet men kanskje mere følsomt det også. For å komme rett vei igjen når du flyr invertet så bruker du enklest bal.roret.

    Prøvde å forklare litt ut fra egne erfaringer. håper de ble forståelig

    obs. hvis flyet legger seg litt over til en av sidene idet du sender det igang så for al del ikke gi maks ballanseror til motsatt side for å rette opp, det blir sansynelig for mye. prøv å slappe av og justere litt pent og gi heller litt høyderor i stedet for å få god høyde. regner med det er ganske kraftig motor på denne så den drar flyett lett oppover.

    lykke til
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #3
      Lege bort sideror?

      Må innrømme at jeg ikke har noe erfaring med 3d-fly, men å legge bort sideroret høres for meg merkelig ut. Et fly med "vanlig" karrakteristikk vil da dra halen gjennom svingen, istedet for å fly rett linje gjennom svingen. Driver selv og terper på riktig bruk av sideror i sving.[/quote]
      Hvorfor sitter du ved PCen? -Kom deg ut og fly!
      Jesper Stærkær

      Comment


      • #4


        I rather think that here we need to read a little elementary aerodynamics...

        Any aeroplane requires coordinated rudder and aileron to turn cleanly (ball in the middle).

        The primary effects of the controls are...

        1. The rudder controls the aeroplane around the yaw axis.
        2. The elevator controls the aeroplane around the pitch axis.
        3. The ailerons control the aeroplane around the roll axis.

        These three effects are fundamental to all flight and all three are required to be coordinated to perform any deviation from straight and level flight no matter if the aeroplane is a trainer or an aerobat.

        Any novice is well advised to learn these three basic facts and project them to his model through the use of his Tx sticks.

        Try to think of your model in terms of the three axis and not in relation to the ground or reference points, when you succeed in this you can display your pilot's wings...

        Comment


        • #5
          jeg må jo egentlig bare prøve meg fram :P men jeg skjønte alt dere mente. skal vell egentlig bruke alle 3 stikkene, men det er ikke lett med en gang, har btw en medfølgt motor, og en børsteløs motor til det flyet :P det blir tøfft :P.
          men på en anna måte så tror jeg det flyet kan fly sakte også,m jeg må bare ikke gjøre samme feilen som med SS, og det var at jeg ikke tok den opp i høyde... når jeg tok den over tretoppene så klarte jeg kontrolerte looper osv 2 flyturen :P men dei 2 flyene kan vell heller ikke sammenlignes :P

          takker for svar, jeg kommer nok innom og spør litt senere når jeg har fått modellen hjem.

          kapia

          Comment


          • #6
            Jeg snakker bare av egen erfaring og for det første har jeg aldri hatt fly uten ballanseror, og etter veiledning fra gamle klubbmedlemmer ble jeg annbefalt å konsentrere meg om høyde og bal.ror i starten og lærte meg å fly på denne måten. har flydd i 6 måneder nå og det er ikke før den siste måneden jeg virkelig har begynt å trene på å bruke side ror, har selvfølgelig prøvd det en del før for å se hvordan det fungerer, men på alle flyene jeg har hatt så har jeg syntes det er mye vanskeligere å svinge med side ror en ballanse ror, bruker du ballanseroret så vil flyet legge seg over og naturlig svinge rundt med evt litt hjelp av høyderor. med sideroret så slenger det ut halen og man får en unaturlig rar sving og får lett spinn . men skal man ha en perfekt sving så må man jo bruke alle tre rorene og det er jo derfor jeg prøver å lære meg siderors bruk nå. Fly med v form på vingene som stickŽn jeg har for eks. der må jeg korigere motsatt med balanserorene hvis jeg skal svinge med sideror ellers så leger den seg rett over og spinner ned til moder jord, nes ultimaten nesten ikke legger seg over i det hele tatt.
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

            Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

            Comment


            • #7


              Quite correct Tom...the first lesson when learning full size is usually to hold the nose of the aeroplane on the horizon in straight and level with the elevator and to roll the aeroplane with the ailerons - your instructor is in the process coordinating the rudder - exactly what the 'old lags' in your club have told you.

              Now think a little about your own experience...

              "jeg syntes det er mye vanskeligere å svinge med side ror en ballanse ror"...

              it is in fact impossible to turn with rudder alone (unless the aeroplane has good dihedral, but this is 'lesson two') and as you say...

              "så slenger det ut halen"...

              in other words the aeroplane yaws...

              "bruker du ballanseroret så vil flyet legge seg over"...

              correct, in other words it rolls...

              "med evt litt hjelp av høyderor"

              Yes, the aeroplane is pitching into the turn and you have probably noticed that it is also climbing a little. However, the aeroplane is not turning cleanly, it is either slipping into the turn or sliding out of the turn, this is where the rudder comes into the picture.

              Glider pilots know this well since perfectly clean turns are essential for flying in weak thermals - they use their most important instrument, the little thread on the outside canopy center line.

              To fly a clean turn...

              1. Roll the aeroplane with the aileron...

              2. Hold the nose on the horizon with the elevator...

              3. Yaw the aeroplane into the turn with the rudder until the centrifugal and centripetal forces acting on the aeroplane are in balance, and...

              4. MOST IMPORTANTLY (to avoid spinning the aeroplane) BACK OFF ON THE RUDDER TO MAINTAIN THE STEADY TURN RATE (some aeroplanes may even require a little opposite rudder).

              Comment


              • #8
                Jeg har hatt trainer uten balanseror, gi litt høyde samtidig svinge med roret så unngår du spiralstup.

                Dihedral + "pendeleffekten" (flykroppen under vingen) i trainere hindrer flyet å svinge ut av kurs uten å bruke styrestikker. Dvs flyet er selvopprettende.

                Jens Eirik

                Comment


                • #9


                  Correct - the 'pendeleffekt' is not so important as the dihedral - for a rudder elevator trainer, it should be at least five degrees (thumb rule).

                  The effect of the rudder in this configuration is (as always) to yaw the aeroplane and with the effect of the dihedral (on the angle of attack) causing the leading wing (on the outside of the required turn) to produce more lift than the trailing wing (on the inside of the turn) thus rolling the aeroplane into the turn - as usual, the elevator is used to hold the nose on the horizon.

                  As before, when a steady turn is established, it is important to back off on the rudder.

                  The dihedral works in the same way when your model is disturbed from straight and level by natural forces thus providing a degree of dynamic stability...

                  Comment


                  • #10
                    men hva er rett no da? svinge lførst litt med balanseror også avslutte med sideror + høyderor???????

                    vil jeg kunne svinge med bare balanseror? i begynnelsen blir det vell en del å passe når flyet er dei første sekundane i luft.

                    mvh
                    kAPIA

                    Comment


                    • #11


                      Jeg prøver på norsk...

                      Krenge med balanseror (roll)
                      Initiere swing med sideror (yaw)
                      Redusere sideror i stabil swing
                      Hold høyden med høyderor (pitch)

                      Beklager dårlig norsk...

                      Comment


                      • #12
                        Jeg flyr selv wild beast. Høyderoret på dette flyet er veldig følsomt så det kan være lurt å ikke ha så store utslag på dette i begynnelsen. Når jeg begynte å fly så svingte jeg kun med balanseroret og høyderoret, men har nå lært meg å bruke sideroret skikkelig. Jeg føler også at jeg har mye bedre kontroll når jeg bruker sideroret i svinger.

                        Comment


                        • #13


                          Yes Hawky, you have learnt to fly clean turns and in the process have reduced significantly the incipient spin tendency...

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Hawky
                            Jeg flyr selv wild beast. Høyderoret på dette flyet er veldig følsomt så det kan være lurt å ikke ha så store utslag på dette i begynnelsen. Når jeg begynte å fly så svingte jeg kun med balanseroret og høyderoret, men har nå lært meg å bruke sideroret skikkelig. Jeg føler også at jeg har mye bedre kontroll når jeg bruker sideroret i svinger.
                            Det jeg mente med å kutte ut sideroret i starte. det er somregel nok å tenke på ballanseror og høyderor. Jeg vil anbefale at du legger flyet løitt over med ballanseror og gir litt høyderor så vil du fort merke hvor fort den vil svinge. og når du har fløyet noen runder kan du forsøke sideroret.

                            Lykke til Kapia.
                            Tom Nohr
                            Tennisveien 9
                            2450 Rena

                            Frsky taranis 9+
                            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                            + diverse små ting

                            Comment


                            • #15
                              Jeg flyr selv en Wildbest kopi, min erfaring med 3D fly uansett hvilken type, så skal sideroret brukes uansett for å få en bra og stabil sving.

                              3D fly har en lei tendens til å rulle hvis det brukes for mye balanseror!

                              Mvh
                              Simon B. Nielsen
                              Damn these things are hard to fly!

                              Comment

                              Working...
                              X