Announcement

Collapse
No announcement yet.

hva skjer om jeg kobler en motor motsatt?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • hva skjer om jeg kobler en motor motsatt?

    hva skjer om jeg kobler en motor, +- -+? vil jeg ødlegge noe?

  • #2
    hvis det er en vanlig børste motor og du bytter om pluss og minus så går den andre veien.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #3
      den vil ikke bli svekka heller? jeg tenkte bare på noe jeg leste her en plass, om at regulatoren tar kvelden... var bare usikker
      takk for svar

      Comment


      • #4
        De fleste børstemotorer vil gi litt dårligere ytelse når de går bakover på grunn av måten de er bygd opp, men de blir ikke ødelagt.

        Dersom du derimot kobler batteriet feil til regulatoren vil du ødelegge fartsregulatoren.

        Comment


        • #5
          ok, takk for svara!

          Comment


          • #6
            Originally posted by tahustvedt
            De fleste børstemotorer vil gi litt dårligere ytelse når de går bakover på grunn av måten de er bygd opp, men de blir ikke ødelagt.

            Dersom du derimot kobler batteriet feil til regulatoren vil du ødelegge fartsregulatoren.
            Kan skrive under på det....
            Alf Surdal
            Hovsherad

            Comment


            • #7
              Hehe... Jeg gjorde det nesten selv for ikke så lenge siden. Loddet polariserte Deans mikro-kontakter på en depron-kjerre og skulle til å plugge i batteriet, men fikk ikke til å plugge det inn for det var så trangtog jeg satte de ikke rett mot hverandre... heldigvis, det reddet nok regulatoren.

              Sånn kan det gå. Var nok litt sliten når jeg lodda den kontakten.

              Comment


              • #8
                En børstemotor går i utgangspunktet like godt begge veier. Men de skal kjøres inn for å slipe til børster og kommutator. Dette etterlater grader med rotasjonsretningen. Snur man rotasjonsretningen etter dette er gjordt, får man gradene i mot rotasjonsretningen. Dette er grunnen til at den ikke oppnår samme ytelse som ved retningen den ble kjørt inn først. Men ops; den skal da kjøres inn på nytt ved lav volt.
                Konklusjon; rotasjonsretningen kan godt snues, selv etter lang tids bruk, men man oppnår ikke full ytelse før etter noe tids bruk i den nye retningen. Kanskje aldri, hvis man finmåler.

                Comment


                • #9
                  Det stemmer ikke helt. Grunnen til at en børstemotor går bedre en vei enn andre er fordi vinkelen mellom børstene og magnetene ikke er 90°. Hvis de står 90° i forhold til hverandre vil motoren har lik ytelse begge veier. Man skrur for eksempel baklokket mot rotasjonsretningen for å optimalisere ytelse.

                  Comment

                  Working...
                  X